اساتید

معنی کلمه اساتید در لغت نامه دهخدا

اساتید. [ اَ ] ( از ع ، ص ، اِ ) ج ِ اُستاد. استادان. اَساتیذ. اَساتِذه.

معنی کلمه اساتید در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ استاد، استادان .

معنی کلمه اساتید در فرهنگ عمید

= استاد

معنی کلمه اساتید در فرهنگ فارسی

استادان، جمع استاد
( اسم ) جمع : استاد استادان اساتذه .

معنی کلمه اساتید در ویکی واژه

جِ استاد؛ استادان.

جملاتی از کاربرد کلمه اساتید

علامه حسن‌زاده آملی دربارهٔ تبحر و گستردگی معلومات استادش، ابوالحسن شعرانی می‌گوید: «آقای شعرانی ذوالفنون بودند. بنده هیچ‌یک از اساتیدم را به تبحر در منقول مثل ایشان ندیدم. یکی از کتابهای دوره شفا، علم موسیقی است. مرحوم آقای شعرانی، موسیقی هم می‌دانست. فرانسه را به اندازه عربی می‌دانست و مسلط بود. جناب علامه شعرانی در ادبیات، قلم توانایی داشت. فارسی را خیلی سنگین و قوی و فصیح می‌نوشت. در ریاضیات عالیه. در نجوم: من بارها این مطلب را به عرض رسانده‌ام در میان علمای روحانی ما، در عصر خودم بنده کسی را به تبحر در ریاضیات از ایشان بهتر و برتر ندیدم.»
با چنان حشمت که بودند آن اساتید بزرگ مال و نعمت در کنار و فضل و حکمت بر سری
ز آثار بزرگان و اساتید علومت جاری است بهر عصر و زمانی سنن عشق
آن اساتید دگر هستند شاگرد بهار گر«‌امامی‌» گر«‌همام‌» ار «‌سیف‌» گر«‌سلمان‌» بود
اساتید کاوندیش به رئیسان آزمایشگاه کاوندیش گفته می‌شود. این عنوان تا زمان پروفسور پیپارد به معنی ریاست گروه فیزیک نیز بود، اما در زمان او دو نقش جدا شد.
جایزه نوبل فیزیک امسال به سه آمریکایی تعلق گرفت. چارلز کائو از نیویورک به همراه ویلارد بویل و جرج اسمیت از آزمایشگاه بل در نیوجرسی جایزه امسال را به خاطر نوآوری‌های در زمینه اپتیک و نیمه هادیها (از جمله ابداع دستگاه جفت‌کننده بار) از آن خود کردند. کمیته جایزه نوبل فیزیک از این سه نفر با عنوان «اساتید نور» یاد کرده‌است. وال استریت ژورنال، رادیو فردا
فهم قاده اهل الفضل و ساده ادبائ العصر الجامعون بین العلم و العمل و الصنفان الاولان لایعد ان من فحول الاساتید و لا من قروم الصنادید النقص یلز مهالا محاله، اما بعدم العلم بقواعد الفن اولفرط الجهل بدقایق الشعر.
وان اساتید خراسان و صفاهان و جنوب نصرت و مسرور و فرخ‌ آن شعاع و آن سنا
خود دولت آمریکا سالانه مبلغی بیش از ۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار (دو میلیارد و پانصد میلیون/ در سال ۲۰۰۶ م) هزینه عملیات اسپین دکترها می‌کند. (ر.ک. هفته‌نامه سیاسی «اشپیگل» آلمان/ مقاله «اساتید جعل» شماره ۳۱ سال ۲۰۰۶ صفحه ۷۲) این هزینه‌ها در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، دیپلماسی، مذهبی و غیره صرف می‌شوند.
پس از تدریس در دانشگاه واشینگتن از سال ۱۹۱۲تا ۱۹۱۰، مورگان دکترای خود را به پایان رساند. در رشته شیمی در دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۱۴. استیگلیتز نظارت بر پایان‌نامه خود را. که او ممکن است تنها زن متأهلی باشد که دکتری دریافت کرده‌است. در رشته شیمی در چند سال نخست قرن بیستم. با وجود این واقعیت که زنان متأهل به‌طور کلی از دانشکده‌های دانشگاه استقبال نمی‌کردند (اساتید زن معمولاً هنگام ازدواج از دانشگاه استعفا می‌دادند)، استیگلیتز موافقت کرد که نامه ای را برای مورگان بنویسد تا بتواند در دانشگاه ایلینویز موقعیت کند. استیگلیتز در نامه خود خاطرنشان کرد: دانشگاه باید از وضعیت مورگان غافل شود زیرا شوهرش در آن زمان بیمار بود.
او در قسمت "گربه سیاه" سریال اساتید وحشت ، نقش ویرجینیا (کیسی) پو ، همسرِ بیمارِ ادگار آلن پو و در فلش گوردون نقش یک جادوگر باتلاق را ایفا کرد.
هم ز اساتید نظامی روان میطلبم عذر قصور بیان
برخی از اساتید او در حوزه‌ی علمیه قم عبارت بودند از: سید حسین بروجردی، روح‌الله خمینی، میرزا هاشم آملی، سید محمد رضا گلپایگانی،سید محمد محقق داماد و سید محمد حسین طباطبایی.
از اساتید گرامی و از نیاکان عظام نیست ما ایرانیان را از تو بهتر یادگار
پس از دو سال تحصیل در کوهستان راهی حوزه علمیه قم شده و در آنجا حدود بیست سال مشغول تحصیل علوم دینی بود. سطوح مقدماتی و عالیه را در نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی؛ مکاسب و کفایه را در خدمت فاضل لنکرانی و علی مشکینی و سیدمحمدباقرسلطانی طباطبایی و سید حسین طباطبایی بروجردی و اساتیدی همچون جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و دیگران خواند.
«مسابقات بین‌المللی شطرنج جام طاق‌بستان» هرساله با حضور شطرنج‌بازان و اساتید بزرگ شطرنج از استان‌های مختلف ایران و کشورهای گوناگون در شهر کرمانشاه برگزار می‌گردد. نخستین دورۀ این بازی‌ها در شهریور ۱۴۰۱ و دومین دورۀ آن در بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.
همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران طی حکمی زهرا احمدی‌نژاد، استاد این دانشگاه را به دلیل امضای چند بیانیه اعتراضی، «تعلیق» نمود. در «تفهیم اتهام» به زهرا احمدی‌نژاد «امضای شش نامه و بیانیه» آمده است که از جمله آنها، امضای بیانیه «اعتراض به حملات زنجیره‌ای و سازمان‌یافته به مدارس دخترانه»، «نامه حمایت از اعتراضات قانونی دانشجویان»، امضای «بیانیه حمایت از اساتید دانشگاه شریف»، اعتراض به «برخورد، اخراج و تعلیق دانشجویان معترض» و… بوده است.
وان اساتید ری وگوران و آذربایجان چون رشید و سرمد و رعدی سلیم و دهخدا
تو آفتاب و دگر فاضلان دهر سها تو آسمان و اساتید روزگار ز می