آمرزش
معنی کلمه آمرزش در لغت نامه دهخدا

آمرزش

معنی کلمه آمرزش در لغت نامه دهخدا

( آمرزش ) آمرزش. [ م ُ زِ ] ( اِمص ) بخشیدن خدای تعالی گناه را بر بنده پس از مرگ. مغفرت. غفران. درگذرانیدن از. درگذشتن از خطا. عفو. بخشش. بخشایش. صفح. رحمت. تجاوز. بخشیدن شاه یا مهتری خطای رعیت یا کهتری را :
گر آمرزش آید ز یزدان پاک
شما را ز خون برادر چه باک ؟فردوسی.گر آمرزش آید شما را ز شاه
جز او را مخوانید خورشید و ماه.فردوسی.اگر پوزش نکو باشد ز کهتر
نکوتر باشد آمرزش ز مهتر.( ویس و رامین ).گفت ای کنیزک گناه... مهتر تو بزرگتر از آن است که آمرزش توان کرد. ( نوروزنامه ). لکن در آن نگر که اگر توفیق باشد... آمرزش بر اطلاق مستحکم شود. ( کلیله و دمنه ).
- آمرزش خواستن ؛ استغفار. ( زوزنی ). بخشایش طلبیدن.
امرزش. [ اَ م ِ زِ ] ( اِمص ) رجوع به آمرزش شود.

معنی کلمه آمرزش در فرهنگ معین

( آمرزش ) (مُ زِ ) (اِمص . )بخشایش گناه از طرف خدا، مغفرت .

معنی کلمه آمرزش در فرهنگ عمید

( آمرزش ) ۱. بخشایش.
۲. بخشودن گناه بنده از جانب خداوند، به ویژه پس از مرگ.

معنی کلمه آمرزش در فرهنگ فارسی

( آمرزش ) ( اسم ) بخشایش خداگناه بنده را ( مخصوصا پس از مرگ ) غفران مغفرت .
بخشایش، آمرزیش هم گفته شده، بخشودن خداوندگناه بنده رامخصوصاپس ازمرگ

معنی کلمه آمرزش در دانشنامه عمومی

آمرزش (آلبوم). آمرزش ( به انگلیسی: Absolution ) سومین آلبوم استودیویی گروه آلترنتیو راک بریتانیایی میوز است که در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۳ در ژاپن، ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۳ در بریتانیا و ۲۳ مارس ۲۰۰۴ در آمریکا منتشر شد. این آلبوم پس از ریشه های تقارن و قبل از سیاه چاله ها و مکاشفات منتشر گردید و تمرکز این آلبوم بر مفاهیم الهیات و آخرالزمان بود.
این آلبوم در جدول موسیقی آلبوم های بریتانیا به صدر جدول رسید و همچنین اولین ترانه این گروه که در ۱۰ ترانه صدر جدول رفت نیز از این آلبوم بود که ترانه زمان رو به اتمام است به رتبه ۸ رسید.
آمرزش (فیلم ۱۹۷۸). آمرزش ( به انگلیسی: Absolution ) یک فیلم سینمایی انگلیسی در ژانر هیجان انگیز محصول سال ۱۹۷۸ به کارگردانی آنتونی پیج و توسط نویسنده آنتونی شیفر نوشته شده است. داستان این فیلم به کشیشی ( با بازی ریچارد برتون ) می پردازد که در مدرسهٔ پسرانه تدریس می کند. یکی از شاگردان مورد علاقه اش شوخی زننده ای با او می کند و در پی آن اتفاقاتی می افتد که باعث می شود زندگی کشیش از کنترل خارج شود.
• ریچارد برتون در نقش پدر گودارد
• دامینیک گارد
• دای بردلی در نقش آرتور دایسون
• بیلی کانلی در نقش بلیکی
• اندرو کیر در نقش رئیس
• ویلبی گری به عنوان سرتیپ والش
• پرستون لاک وود به عنوان پدر هیبرت
• جیمز آتاوی به عنوان پدر متیز
• بروک ویلیامز به عنوان پدر کلارنس
• جان پولمن به عنوان پدر پیرس
• رابین سونز به عنوان پدر هنریسون
• تروو مارتینبه عنوان آقای گلدستون
• شارون دوس به عنوان لولا
• برایان گلاور به عنوان پلیس اول
• هیلاری میسون
این اثر سینمایی در سال ۱۹۷۸ در انگلستان به نمایش درآمد و در سال ۱۹۸۱ به اکران عمومی رسید اما به دلایل قانونی تا سال ۱۹۸۸، چهار سال پس از مرگ بارتون، در ایالات متحده منتشر نشد.
آمرزش (فیلم ۲۰۱۵). آمرزش ( انگلیسی: Absolution ) ( همچنین با عنوان: مزدور: بخشایش نیز شناخته می شود ) یک فیلم سینمایی با موضوع داستان جنایی و اکشن محصول سال ۲۰۱۵ به کارگردانی کئونی واکسمن و بازیگر نقش اصلی فیلم استیون سیگال می باشد. این فیلم دنباله ای بر فیلم یک مرد خوب ( ۲۰۱۴ ) محسوب می شود؛ و ششمین همکاری استیون سیگال و کارگردان کئونی واکسمن می باشد.
درست زمانی که یک قاتل قراردادی بنام جان الکساندر با بازی ( استیون سیگال ) با صحنه فرار یک دختری از دست رئیس اوباش او ( وینی جونز ) با روابط سایسی بالا مواجه شده است. بین اینکه از دختر محافظت کند یا مأموریتی را که برای آن استخدام شده انجام دهد دچار دوگانگی انتخاب شده و…
معنی کلمه آمرزش در فرهنگ معین

معنی کلمه آمرزش در دانشنامه آزاد فارسی

آمرزش. در مذهب کاتولیک به معنی بخشودگی گناه از سوی کلیسا، پس از ابراز ندامت و توبۀ شخص گناهکار از ارتکاب آن ها، و عفو کامل یا نسبی مجازات دنیوی او. بعد از آن که گناهکار به وسیلۀ آیین توبه بخشوده شد، باید به جبران گناه خود در همین جهان یا در برزخ بکوشد. کلیسا که به اعتقاد پیروانش نمایندۀ مسیح و آکنده از روح خدایی است و به «گنج بی پایان مکافات ها» دسترسی دارد، حکم خداوند را ابلاغ می کند. گناهکار را از کیفری که سزاوار آن است، معاف می دارد. آموزۀ آمرزش با تخفیف مجازات های کلیسا در برابر انجام کارهای خیر یا تقدیم هدایای نقدی به کلیسا آغاز و سپس با فروش سند آمرزش (آمرزش نامه)، ممر درآمدهای کلان برای این نهاد شد و به صورت تجارتی درآمد که مارتین لوتر را به نصب بیانیۀ معروف خود در کلیسای ویتنبرگ برانگیخت و بدین ترتیب جنبش دینی خود را در ۱۵۱۷ آغاز کرد. شورای ترنت (۱۵۶۳) حفظ معقول بخشودگی را توصیه کرد، که تاکنون نیز تداوم یافته است. در اسلام، آمرزش گناهان صرفاً منوط به ارادۀ خداوند است و پیامبر یا هر مقام دینی دیگر تنها می تواند در حق بندگان از درگاه ربوبی طلب بخشش کند (استغفار). در آموزه های اسلامی از برخی عوامل بخشودگی گناهان با عنوان «مُکَفِّرات» یاد کرده اند از قبیل توبه، انجام کارهای نیک، تحمّل سختی های غیر اختیاری مانند بیماری و اندوه و بلایا و امثال آن.

معنی کلمه آمرزش در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آمرزش. یکی از صفات فعل خداوند آمرزش می باشد که تمامی موجودات عالم را در بر می گیرد و در آیات و روایات به تصریح شده است.
آمرزش به معنای بخشایش خداوند واز صفات فعل اواست که همه بندگان را در برمی گیرد. نسبت این صفت به خداوند از آنجا ناشی می شود که او بسیار بخشاینده و مهربان و پوشاننده گناهان و بدی های بندگان است.قرآن کریم، خداوند را با صفاتی همچون غافر
غافر/سوره۴۰، آیه۳.
در نظام هستی، اصالت با رستگاری و سعادت آدمی است.از این رو، مغفرت و آمرزش خداوند، همواره بر قهر و غضب او پیشی دارد.آمرزش انسان یکی از شواهد تسلّط رأفت و مهربانی خداوند بر عذاب او است.
عدل الهی، ص۲۳۱.
بخشایش و آمرزش خداوند همه گیر است و حتّی اگر مشرکان توبه کنند، خدا می پذیرد.
زمر/سوره۳۹، آیه۵۸.
...

معنی کلمه آمرزش در ویکی واژه

بخشایش گناه یا هر خطای دیگر. بخشایش گناه از طرف خدا، مغفرت. اگر از راه صدق و صفا طالب آمرزش و مغفرتی بیا. «جمال‌زاده».
آمرزش ممکن است در زبان معیار باستان به سه بخش آ - مُر - زِش قابل تجزیه باشد؛ که زِش همان زشت و مفهوم کلی به معنی پهلوان زشت یا بد ترکیب بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آمرزش

طرح به غرقاب درانداختم تکیه به آمرزش حق ساختم
کرده بر آمرزش حق تکیه، بی باک از گناه هرگز از قهاری او نایدم یاد ای دریغ
و اندر انجیل است که هرکه بر ظالم خویش آمرزش خواهد، شیطان از وی هزیمت شود. پس باید که چون خشم پدید آید عفو کند و در کارها رفق کند تا خشم پیدا نشود. و رسول (ص) گفت، «یا عایشه هرکه را که از رفق بهره مند کردند، بهره خویش از دین و دنیا بیافت و هرکه را از رفق محروم کردند، از خیر دین و دنیا محروم ماند» و گفت، «حق سبحانه و تعالی رفیق است، رفق را دوست دارد و آنچه به رفق دهد هرگز به عنف ندهد» و عایشه رضی الله عنها همی گوید، «اندر همه کارها رفق نگاه دارید که در هیچ کار رفق اندر نرسید که نه آن را آراسته گردانید و از هیچ کار رفق بریده نشد که آن را زشت نگردانید».
الَّذِینَ کَفَرُوا ایشان که کافر شدند لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ ایشانراست عذابی سخت، وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ و ایشان که بگرویدند و کردارهای نیک کردند، لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ (۷) ایشانراست آمرزش و مزدی بزرگ.
شود آمرزش چندین گنهکار فرو شوید ز جامه داغ ادبار
آمرزش‌نامه، جایگزینی برای توبه‌های سخت و دشوار در مسیحیت اولیه شد.
بر طبق اصول آمرزش، از اول ژانویه ۱۹۶۷ پاپ پل ششم، در پاسخ به پیشنهادهای مطرح شده در شورای دوم واتیکان، به‌طور اساسی در کاربرد عملی اصول سنتی تجدید نظر به عمل آورد. او روشن ساخت که هدف کلیسا تنها کمک به مؤمنان برای توبه نبود بلکه می‌خواست آنان را به کارهای نیک و امور خیر نیز تشویق کند.
رسول خدا فرمود: کسی‌که در راهی رود که در آن دانشی جوید خدا او را به راهی سوی بهشت برد، همانا، فرشتگان با خرسندی بالهای خویش به راه دانشجو فرو نهند و اهل زمین و آسمان تا برسد به ماهیان دریا برای دانشجو آمرزش طلبند و برتری عالم بر عابد مانند برتری ماه شب چهارده‌است بر ستارگان دیگر و علما وارث پیامبرانند زیرا پیامبران پول طلا و نقره به جای نگذارند بلکه دانش به جای گذارند، هر که از دانش آن‌ها برگیرد بهره فراوانی گرفته‌است.
و در حدیث است که گاه است مظلوم این قدر نفرین ظالم می کند که مکافات ظلم او می شود و زیاد می آید، و این زیادتی از برای ظالم باقی می ماند و روز قیامت مطالبه می کند» و اما ضد این، که دعای خیر باشد از برای برادر دینی بهترین طاعات و فاضل ترین عبادات است و فایده آن بی حد، و ثواب آن خارج از حیز عد است بلکه در حقیقت کسی که دعا به دیگری کند دعا به خود کرده حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که «چون کسی در غیاب برادر خود به او دعا کند فرشته گوید: از برای تو هم مثل این باشد» و فرمودند که «در حق برادر مستجاب می شود دعائی که در حق خود مستجاب نمی شود» و از حضرت امام زین العابدین علیه السلام مروی است که «چون ملائکه بشنوند که بنده مومن برادر خود را دعا می کند در غیاب او، یا او را به خوبی یاد می کند، گویند: خوب برادری هستی از برای برادرت، دعای خیر به او می کنی و حال اینکه او حاضر نیست، و او را به خیر یاد می کنی خدا به تو داد دو مقابل آنچه از برای او خواستی و ثنا کرد بر تو دو مقابل آنچه ثنا کردی بر او و از برای تو است فضیلت بر او» و اخبار در این خصوص بی حد است و چه کرامتی از این بالاتر است که هدایه ای از دعا و طلب آمرزش از تو به برادر مومنت رسد و حال آنکه او در زیر طبقات خاک خوابیده.
طرفه ماهی، پای تا سر بخشش و لطف و کرم طرفه ماهی، سر بسر آمرزش و انعام عام
در یکی از این زیارتها حنا وارد محل مقدس شد و برای داشتن فرزند دعا کرد. او که گریه می‌کرد، اعلام کرد که اگر فرزند دار شود آن فرزند را به عنوان نذری به خداوند تقدیم خواهد کرد. الی که یکی از کاهنان اسرائیل بود حنا را مشاهده کرد. او ابتدا تصور کرد که او مست است ولیکن بعد از متوجه شدن قصد او، وی را مورد آمرزش قرار داد. حنا بعد از بازگشت در مدت کمی سموئیل را باردار شد. بعد از اینکه فرزندش به دنیا آمد طبق نذری که داشت سموئیل را نزد الی گذاشت و گاهی به او سر می‌زد.
من برای آمرزش گناهان به غسل تعمید اعتراف می‌کنم.
به آمرزشی مر مرا یاد کن به مینو روان مرا شاد کن
مارتین لوتر در اعلامیهٔ خود، بر مسائل درون کلیسای کاتولیک همچون غسل تعمید و آمرزش تمرکز می‌کند. این اعلامیه، با صراحت اعتبار فروش آمرزش گناهان توسط کلیسا را رد می‌کند و اظهار می‌دارد که رهایی از گناه در این کلیسا، با داد و ستدهای مالی بدست می‌آید، نه با ندامت واقعی از گناه. لوتر مدعی است که فروش آمرزش، نقض آشکار هدف اصلی اعتراف، توبه و بخشایش است و به مسیحیان به دروغ گفته شده که آن‌ها می‌توانند با خرید آمرزش به پاکی از گناه دست پیدا کنند.
در مقام متفکری مذهبی ذهن او درگیر سوالاتی از دست جایگاه انسان در جهان، معنای حیات بشر و دلایل حیات و اخلاقیات بود. از این رو حق داشت که اعلام کند دل مشغولیت مسیحی دارد. او نه به خدا باور داشت و نه اخلاقیات مسیحی را می‌پذیرفت، از این رو خود را ذاتاً کافر خواند. مردی که عاشق لذات محسوس دنیوی بود تا آمرزش ابدی در جهان آخرت.
إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ تو کسی را آگاه توانی کرد که پی میبرد بسخن من، وَ خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ و از رحمن میترسد نادیده، فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ کَرِیمٍ (۱۱) و شاد کن او را و بشارت ده بآمرزش و مزد نیکو.
سابِقُوا إِلی‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ، بشتابید و بر یکدیگر پیشی جویید با آمرزش از خداوند خویش، وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ، و بهشتی که فراخی آن چون فراخی آسمان و زمین است، أُعِدَّتْ لِلَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ، ساخته آن بهشت ایشان را که بگرویدند بخدای و فرستادگان او، ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ، آن نیکوکاریست، یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ، میدهد او را که خود خواهد، وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (۲۱) و اللَّه با نیکوکاری بزرگوار است.
لوتر "اعتراض‌نامهٔ مارتین لوتر در باب قدرت و تاثیر آمرزش" را که بعدها به اعلامیهٔ ۹۵ ماده‌ای مشهور شد، در آستانهٔ روز همهٔ قدیسین، ۳۱ اکتبر ۱۵۱۷ بر درب کلیسای ویتنبرگ نصب کرد. در آن روز لوتر در اعتراض به فروش آمرزش، نامه‌ای به آلبرت ماینز و ماگدبورگ و اسقف اعظم براندنبورگ نوشت و در نامهٔ خود، رونوشتی از اعلامیه را ضمیمه ساخت. در مدت دو هفته در کل آلمان و در مدت دو ماه در اروپا نسخه‌های اعلامیهٔ لوتر منتشر شد. با ترجمهٔ اعلامیه از لاتین به آلمانی، این اعلامیه اولین اثر لوتر بود که در تیراژی وسیع در سراسر اروپا منتشر شد.
اعتقادم کلیسای مقدس، مؤمن، کامل و رسولی. در یک تعمید، غسل تعمید، در کفاره و آمرزش گناهان. در رستاخیز مردگان، در داوری برای همیشه روح و بدن. در ملکوت از آسمان و زندگی جاودانی.
بشود که آنان نزد ما آیند، با نیرو، با پیروزی، با تندرستی، با درمان، با فراوانی، با بالندگی، با آمرزش، با یاوری، با نیک‌خواهی، با اشه، با رادی و با دهش؛ آن «ستوت یسنیه» ها، آنچنان که مزدای توانا آنان را پیروزمند و جهان‌آرای بیافرید، نگاهبانی جهان اشه را؛ پاسداری جهان اشه را؛ یاوری پاداش‌گیران را و پاداش‌بخشان را و سراسر آفرینش اشه را.