آلاء
معنی کلمه آلاء در لغت نامه دهخدا

آلاء

معنی کلمه آلاء در لغت نامه دهخدا

( آلاء ) آلاء. ( ع اِ ) ج ِ اِلْی و اَلْی. نعمتها. نیکیها. نیکوئیها. ( ربنجنی ) :
صفت و نعت او بنزد خرد
همه آلاء کبریا باشد.مسعودسعد.پس پرده بیند عملهای بد
همه پرده پوشد به آلای خود.سعدی.
( الاَّء ) الاَّء. [ اَل ْ ] ( ع اِ ) ج ِ لأی. رجوع به لأی شود.
الاَّء. [ اِل ْ ] ( ع مص ) در سختی و بلا افتادن. ( منتهی الارب ).
الاء.[ اَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ الیانة. رجوع به الیانة شود.
الاء. [ اَ ] ( ع اِ )درختیست تلخ. ( منتهی الارب ). درختیست تلخ که پیوسته سبز بود. ( اقرب الموارد ). درختیست. ( مهذب الاسماء ).
الاء. [ اَل ْ لا ] ( ع ص )دنب فروش. ( منتهی الارب ). دنبه فروش. ( مهذب الاسماء ).

معنی کلمه آلاء در فرهنگ معین

( آلاء ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ اِلی ، نیکی ها.

معنی کلمه آلاء در فرهنگ اسم ها

اسم: آلاء (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: ālā’) (فارسی: آلاء) (انگلیسی: ala)
معنی: نعمت ها، نیکی ها، نیکویی ها، از واژه های قرآنی

معنی کلمه آلاء در دانشنامه عمومی

آلاء. آلاء یک مؤسسه غیر تجاری و دانش بنیان آموزشی برخط در ایران است که با هدف توسعهٔ عدالت آموزشی ایجاد شده و فعالیت خود را رسماً در سال ۱۳۹۲ آغاز کرده است.
این مؤسسه هفتم بهمن سال ۱۳۹۸، مجوز رسانه صوت و تصویری فراگیر را از صدا و سیما ایران دریافت نمود.
آلاء در سال ۱۳۹۲ فیلم آموزشی کلاس های درس سال آخر رشته های ریاضی و تجربی دبیرستان دانشگاه صنعتی شریف را برای دانلود رایگان در وبگاه خود قرار داد.
در سال ۱۳۹۳ فیلم های آموزشی مقطع سوم دبیرستان نیز به آلاء اضافه شد و آموزش مقطع چهارم دبیرستان به دو سطح «متوسط به پایین» و «متوسط به بالا» تفکیک شد.
آلاء در سال ۱۳۹۴ بخش جمع بندی ها و همایش های کنکوری را اضافه کرد و برنامه ریزی برای ورود به عرصهٔ دانشگاهی و افزودن درس های سال های دهم و یازدهم و دوازدهم دبیرستان در نظام آموزشی جدید را آغاز نمود.
در ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ آلاء عضو شرکت دانش بنیان با مرتبهٔ نوپای نوع ۱ شد
در اسفند ماه ۱۳۹۸ همزمان با تعطیلی مدارس در ایران به دلیل شیوع کروناویروس، سایت آلاء از طرف وزارت آموزش و پرورش ایران برای ارائه کلاس های غیرحضوری و مجازی معرفی گردید.
در اواسط مهر ماه ۱۳۹۹، مطالب درسی دوره متوسطه اول نظام آموزشی جدید را تحت پوشش خود قرار داد.
در آذرماه ۱۳۹۹ جهت تأمین بخشی از هزینه های خدماتی رایگان خود، از یک شتاب دهنده استارت آپ خطر پذیر با نام "حرکت اول" جذب سرمایه کرد. این سایت همچنین یک اپ با همین نام، "آلاء" ارائه کرده است و محتوای آموزشی خود را به طور رایگان در اختیار کاربرانش قرار میدهد.
استفاده از آلاء رایگان بود و خدمات اصلی آموزشی رایگان در آن ارائه می شد. هزینه های آلاء از طریق کمک های بلاعوض مردمی و بعضی شرکت ها تأمین می گردد. بخشی از هزینه های این مؤسسه نیز با فروش برخی مجموعه ها نظیر همایش های جمع بندی، راه ابریشم، تفتان و … تأمین می شود.
آلاء در ابتدای سال 1402 و به مناسبت ده سالگی خود از لوگو و شعار جدید خود رونمایی کرد. روابط عمومی آلاء علت این تغییر را ابراز صمیمیت و القای مفهوم شخصیتی آلاء به مخاطبان و همینطور آغازی جدید برای آلاء اعلام کرد.
مفاهیم اعلام شده برای لوگوی جدید آلاء نماد ~ به عنوان نماد حرف آ، اولین حرف آلاء و همینطور اولین حرف آموخته شده به دانش آموزان و آغازگر سوادآموزی آنها میباشد.

معنی کلمه آلاء در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] آلاء. ریشه کلمه:
الو (۳۷ بار)الی (۷۷۶ بار)
نعمتها. مفرد آن، اِلْی (بر وزن حبر و فرس و عنب) است (اقرب الموارد) این کلمه به صورت جمع 34 بار در قرآن مجید آمده است .

معنی کلمه آلاء در ویکی واژه

جِ اِلی ؛ نیکی‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه آلاء

آلاء در سال 1401 برنامه تلویزیونی مدرسه کنکور ایران را با شعار "پنجره ای یکتا رو به عدالت آموزشی" تهیه کنندگی و اجرا نمود و پخش این برنامه تلویزیونی در اسفند 1401 از شبکه آموزش سیما برای تمام دانش آموزان آغاز شد و هر روزه از ساعت 17:00 تا 20:30 شبکه آموزش را به خود اختصاص داده است.
فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ باحسان التوفیق فی الدنیا ام باحسان الثواب فی الآخرة.
در اسفند ماه ۱۳۹۸ همزمان با تعطیلی مدارس در ایران به دلیل شیوع کروناویروس، سایت آلاء از طرف وزارت آموزش و پرورش ایران برای ارائه کلاس‌های غیرحضوری و مجازی معرفی گردید.
فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (۵۷).
فکلّ ما ذکر اللَّه تعالی من قوله: کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ مواعظ و زواجر و تخویف و کل ذلک نعمة من اللَّه تعالی لانها تزجر المعاصی و لذلک ختم کل آیة بقوله: فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ.
روی جابر بن عبد اللَّه قال قرأ رسول اللَّه (ص) سورة الرحمن فی صلاة الفجر فلمّا انصرف قال للجن کانوا احسن ردّا منکم، ما قرأت فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ الا قالوا و لا بشی‌ء من نعمک ربنا نکذّب.
فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ، بالفاکهة ام بالنخل ام بالرمان.
آلاء شاکر (زاده ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۷) هنرپیشه عراقی است که آثار زیادی در سینما، تئاتر و تلویزیون عراق داشته‌است.شاکر مدتی است که برای کار به چندین کشور حاشیه خلیج فارس نقل مکان کرده‌است.
فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (۳۸)
فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (۷۵).
آلاء در سال ۱۳۹۴ بخش جمع‌بندی‌ها و همایش‌های کنکوری را اضافه کرد و برنامه‌ریزی برای ورود به عرصهٔ دانشگاهی و افزودن درس‌های سال‌های دهم و یازدهم و دوازدهم دبیرستان در نظام آموزشی جدید را آغاز نمود.
در سال ۱۳۹۳ فیلم‌های آموزشی مقطع سوم دبیرستان نیز به آلاء اضافه شد و آموزش مقطع چهارم دبیرستان به دو سطح «متوسط به پایین» و «متوسط به بالا» تفکیک شد.
فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ بایّ الجنتین تجحدان.
خویی در مقدمه این کتاب روش تفسیر خود را، که متأثر از آرای استادش علامه بلاغی در کتاب آلاءالرحمن فی تفسیر القرآن است٬ شرح می‌دهد. خویی در این کتاب قبل از پرداختن به تفسیر سوره حمد در چند فصل به عظمت قرآن، اعجاز قرآن و فرق آن با سحر، قرائت‌های قرآن و اثبات عدم تواتر قرائت‌های هفت‌گانه، مصونیت قرآن از تحریف، عدم تناقض و عدم نسخ در احکام قرآن، حجیت ظواهر قرآن به تفصیل می‌پردازد. آرای او در رد احادیث مربوط به قرآن علی بن ابی‌طالب و عدم نسخ در قرآن بجز آیه نجوا در این کتاب برجسته هستند.
و الحمد للّه القاهر بعظمته القادر بعزّته، الدّائم القدیم العزیز الرّحیم الملک المتجبّر المهیمن المتکبّر ذی الآلاء و الجبروت و البهاء و الملکوت الحیّ الذّی لا یموت، فالق الأصباح و قابض الارواح، لایعجزه معتاص و لا یوجد من قضائه مناص، لا تدرکه الأبصار و لا یتعاقب علیه اللّیل و النّهار، الجاعل لکلّ اجل کتابا و لکلّ عمل بابا و لکلّ مورد مصدرا و لکلّ حیّ امدا مقدّرا «اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها وَ الَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنامِها فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضی‌ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الْأُخْری‌ إِلی‌ أَجَلٍ مُسَمًّی، إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» المتفرّد بالرّبوبیّة الحاکم لکلّ من خلقه من البقاء بمدّة معلومة حتما منه علی البریّة و عدلا فی القضیّة لا یخرج عنه ملک مقرّب و لا نبیّ مرسل و لا صفیّ لمصافاته و لا خلیل لمناجاته لخلته‌ .
به شکرانه این نعم و آلاء پیشنهاد همم والا داشته ایم که بساط عدل و انصاف در اطراف و اکناف گسترده داریم، هر ملکی را حاکم عادل و عاقل و ناظم کافل و کامل برگماریم. نور احسان بر نوع انسان باهر و آیت عنایت بر ساحت هر ولایت ظاهر سازیم.
در ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ آلاء عضو شرکت دانش‌بنیان با مرتبهٔ نوپای نوع ۱ شد
آلاء یک مؤسسه غیر تجاری و دانش‌بنیان آموزشی برخط در ایران است که با هدف توسعهٔ عدالت آموزشی ایجاد شده و فعالیت خود را رسماً در سال ۱۳۹۲ آغاز کرده‌است.
همچنین در زبان ترکی آلا به معنی «رنگارنگ، الوان، ابلق، مخلوط، درهم، بصورت پیشوند به معنی نیمه، نیم، تقریبا» می‌باشد. معنی دیگر «آلاء، سرخ کمرنگ» می‌باشد.
خالد ابراهیم، مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر خلیج، گفت که «او می‌دانست بعد از کارکردن در القسط خطر دو برابر می‌شود»، چون درک می‌کرد که «چه اتفاقی برای جمال خاشقچی افتاد». با این‌حال، عمر عبدالعزیز، یکی از مخالفین عربستان سعودی، ویدیوی را منتشر کرد. در آن بیان داشت که تلفن آلاء الصدیق توسط سازمان استخبارات امارات از طریق یک شرکت اسرائیلی هک شده بود.