برنامه ریزی

معنی کلمه برنامه ریزی در فرهنگ معین

( ~. ) (حامص . ) طراحی و تنظیم مقررات برای اجرای یک کار یا برنامه ای .

معنی کلمه برنامه ریزی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برنامه ریزی، یعنی پیش بینی خردمندانه و تنظیم هدفمند فعالیت ها و نیازمندی ها در مدت زمان (شبانه روز، هفته، ماه و سال) بر اساس اولویت ها و متناسب با توان و خواسته اجرا کننده. انسان باید کارها و فعالیت های خود را سامان دهد و جایگاه زمانی همه خواسته ها و نیازمندی های خویش را معین کند.
امام علی (علیه السّلام): «همانا شبانه روز تو، تمام نیازهایت را پوشش نمی دهد، پس اوقات آن را بین کار و آسایش خود تقسیم کن.» انسان باید کارها و فعالیت های خود را سامان دهد و جایگاه زمای همه خواسته ها و نیازمندی های خویش را معین کند فرد منظم و با برنامه در تاروپود زمان و مکان فعالیت ها و اعمال خود را چنان به جا و به اندازه قرار می دهد که در نهایت بافته ای زیبا و لطیف پدید می آورد. او به خوبی می داند آرزوها و خواسته های انسان، و نیازهای انسان آن چنان گوناگون و متنوع است که انجام همه آن ها از قدرت و توانش بر نمی آید. تا آن جا که تامین همه آن ها در ظرف کوچک شبانه روز نمی گنجد.از این رو است که او به ناچار از میان آن ها مهم ترین ها را بر می گزیند و برای انجام هر یک، ساعت و زمانی مشخّص می سازد تا در طول زمان به گونه ای مستمرّ به آن ها بپردازد. بر این اساس است که از پراکنده ساختن زمان و فرسودن خویش در گذر آن می پرهیزد و از عمر خود ـ که اصلی ترین سرمایه اوست ـ بهترین بهره ها را می برد.
تعریف برنامه ریزی
در تعریف واژه و اصلاح برنامه ریزی، تعاریف و شناسه های گوناگونی به کار رفته است. یکی از این شناسه ها چنین می گوید: «پیش بینی خردمندانه و تنظیم هدفمند فعالیت ها و نیازمندی ها در مدت زمان (شبانه روز، هفته، ماه و سال) بر اساس اولویت ها و متناسب با توان و خواسته اجرا کننده» (مفاهیمی در برنامه و برنامه ریزی وجود دارد که به اختصار عبارتند از: ۱. توجه به آینده و پیش بینی آینده (حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب)؛ ۲. فراگرد و مداومت (ارزیابی و اصلاح مداوم برنامه)؛ ۳. ارشاد و هدایت و کنترل فعالیت ها؛ ۴. مفهوم تفکر و عقلانیت و خردمندانه بودن؛ با توجه به مفاهیم بالا، برنامه ریزی این گونه نیز تعریف شده است: «فرا گردی مداوم، حساب شده، منطقی، جهت دار و رونگر به منظور ارشاد و هدایت فعالیت ها، برای رسیدن به هدف مطلوب» ) بر اساس این تعریف یک «برنامه خوب» چنین تعریف می شود: «چینش و جایگزینی خردمندانه و آینده نگر فعالیت ها و نیازمندی ها، در ظرف زمان بر اساس اولویت ها و متناسب با توان و خواسته اجراء کننده». (به سخن دیگر برنامه ریزی عبارت است از تدبیر و تقسیم امور «فالمدبرات امراً» «فالمقسمات امراً» به بیانی دیگر «تصمیم گیری پی در پی برای عمل در آینده را برنامه ریزی گویند».)
آثار برنامه ریزی
برنامه ریزی آثار بسیاری را در بر دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود: ـ وظایف و کارها و فعالیت ها با پیش بینی و دقّت خردمندانه انتخاب می گردد.ـ خواسته ها و نیازها با اولویت مورد توجّه و گزینش قرار می گیرد.ـ بهداشت جسم و روح و میزان توانایی های آن ها مورد توجّه قرار می گیرد.ـ از فرصت ها و امکانات بیشترین استفاده و بهره وری می شود.ـ عادت های مفید ایجاد می شود و در نتیجه کارها با سهولت بیشتری انجام می گیرد.ـ بهره وری بیشتر از عمر و توانایی ها به دست می آید.ـ با انجام پی در پی و بلند مدّت کارها و فعالیت ها، آن ها مفیدتر و محبوب تر می شوند.ـ از فرسایش توان و پراکندگی و نگرانی، تشویش و سرگردانی پیش گیری می شود.ـ ارزیابی، بررسی و پیگیری از نحوه انجام کار و پشرفت آن ممکن می شود.این آثار، رسیدن به اهداف تعریف شده را ـ با استمداد از پروردگار متعال ـ آسان و ممکن می کند.
ویژگی های برنامه ریزی خوب
...

معنی کلمه برنامه ریزی در ویکی واژه

طراحی و تنظیم مقررات برای اجرای یک کار یا برنامه‌ای.

جملاتی از کاربرد کلمه برنامه ریزی

استرالیا به عنوان کشوری شناخته شده است که با اجرای اصلاحات زبان فمینیستی در بسیاری از نهادها ، رسماً نفوذ فمینیستی را در بوروکراسی عمومی خود ترویج می کند. از زمان این تغییر اجتماعی برنامه ریزی شده ، استرالیا تغییراتی در رهبری سیاسی و دولتی ایجاد کرده است که هدف آن دخالت در این اصلاحات است ، مانند تغییر به سمت یک دولت متمایل به محافظه کار. تغییراتی وجود دارد که ناشی از چنین حرکاتی است که آنها را نیز پشتیبانی می کند ، مانند ضمیر جنسیت خنثی "آنها" با استقبال بیشتر.
جرم (کتله) این ماهواره ٣،۴۶۰ کیلوگرم است و طول عمر برنامه ریزی شده آن ١٥ سال است. در ٢٨ ژانویه ٢۰۰٩، یوتلست اعلام کرد که ماهواره را تحویل نخواهد گرفت چون "شکل جزئی ای در زیر سیستم برق خود دارد."
این فیلم ابتدا برای اکران در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۴ و ۲۵ آوریل ۲۰۱۴ برنامه ریزی شده بود. پس از تاخیر، در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۴ در جشنواره فیلم لس آنجلس به نمایش درآمد و در ۲ ژوئیه ۲۰۱۴ در سینماهای سراسر ایالات متحده اکران شد.
فایل های صوتی و سکانس های قابل برنامه ریزی را پخش می کند
کوهن رهبر کمیته نجات نقف است، که برنامه ریزی برای گروه «تکاوران بارل» را که یک نیروی شبه نظامی مسلح غیرنظامی در نقف را انجام داد. نزدیک به ۲۰۰ نفر برای خدمت در این گروه ثبت نام کردند.
قالب ها بسته به نوع قطعه ای که قرار است ساخته شوند به صورت قالب های دو صفحه ای یا سه صفحه ای طراحی می شوند. ساخت قالب به شکل مولفه بستگی دارد که انتخاب محل خط جداسازی دو صفحه قالب و انتخاب مسیر تزریق و ونت (هواکش) و انتخاب سیستم پران محصول را تعیین می کند. اندازه پایه قالب به اندازه محصول و تعداد حفره هایی که باید در هر قالب برنامه ریزی شود بستگی دارد.
در سال ۷۸۵، مهدی در هنگام لشکرکشی به همراه پسرش هارون درگذشت، که برای اطلاع او به بغداد شتافت. خیزران کنترل اوضاع را در دست گرفت و انتقال روان قدرت را برنامه ریزی کرد، در این زمان دو پسرش در شهر غایب بودند و برای تأمین جانشینی پسر بزرگش، وزیران را فراخواند و به آنها دستور داد برای تأمین نظم پایتخت، سریعاً دستمزد ارتش را بپردازند، و سپس همه بزرگان دولتی، افسران نظامی و مقامات دربار را به طور غیابی با پسرش هادی بیعت داد و همه چیز را آماده کرد. تا اینکه هادی، که یکی از استان ها را اداره می کرد، به بغداد بازگشت.
ریچل، که یک دانش آموز دبیرستانی است که در نشریه مدرسه فعالیت میکند برای کسب اطلاع در مورد پروژه اسکای واک مدرسه که در حال برنامه ریزی است مصاحبه ای با فرانک انجام میدهد. فرانک، ریچل را که چندان مشتاق به نظر نمیرسد تشویق میکند تا کارش را مانند یک روزنامه نگار حرفه ای انجام دهد. تشویق های فرانک باعث افزایش انگیزه ریچل میشود و ریچل دامنه تحقیقاتش در خصوص هزینه های مالی مدرسه را گسترش دهد...
مانند همه روش‌های اتصال، این فناوری پیوند نیز نه تنها گستره وسیعی از امکانات و مزایای بسیاری را ارائه می دهد، بلکه دارای محدودیت‌هایی است که باید در هنگام برنامه ریزی و طراحی فرآیندهای چسباندن موزد توجه قرار گیرد.
برنامه ریزی زبان فمنیستی اخیراً بطور متمرکز در کشورهایی مانند سوئد ، سوئیس و استرالیا انجام شده است که نتایج متفاوتی داشته است.