آلوم

معنی کلمه آلوم در لغت نامه دهخدا

( آلوم ) آلوم. ( اِخ ) نام محلی از توابع طهران و در آنجا معدن ذغال سنگ باشد.
الوم. [ اَل ْ وَ ]( ع ن تف ) شایسته تر برای سرزنش : انت الوم من فلان ؛ تو از فلانی برای سرزنش شایسته تری. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه آلوم در فرهنگ فارسی

( آلوم ) نام محلی از توابع طهران و در آنجا معدن ذغال سنگ وجود دارد
شایسته تر برای سرزنش

معنی کلمه آلوم در ویکی واژه

(شیمی): زاج.
آلوم ممکن است در زبان معیار باستان به دو بخش آ - لوم قابل تجزیه باشد؛ که با عالِم در معنی باستانی مشترک و به معنی فرد سفید چاق ژله‌ای بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آلوم

آلومینا استحکام دی الکتریک بالایی دارد و می‌تواند به عنوان پایه مدار، عایق شمع اتومبیل، پوشش لامپ‌های بخار سدیم از آن استفاده کرد. کاربرد آلومینا در مدارات با فرکانس بالا اهمیت پیدا می‌کند. در واقع گرمای پدید آمده دراین مدارات می‌تواند مواد متداول مانند پلاستیک را ذوب کرده و تنها مواد سرامیکی هستند که می‌توانند در این شرایط تحمل داشته باشند.
اولین پوند ۹۹٪ فلز خالص اسکاندیم در سال ۱۹۶۰ تولید شد. تولید آلیاژهای آلومینیم در سال ۱۹۷۱ و پس از ثبت اختراع ایالات متحده آغاز شد. آلیاژهای آلومینیوم-اسکاندیم نیز در اتحاد جماهیر شوروی تولید شدند.
شرکت سرمایه‌گذاری ممتلکات با ۶۹ درصد و شرکت عربستانی سابک با در اختیار داشتن ۲۰ درصد از سهام شرکت آلومینیوم بحرین، سهام‌داران اصلی آن به‌شمار می‌آیند.
در فولاد کشته، آلومینیوم با اکسیژن در فولاد واکنش می‌دهد و تشکیل آلومینیوم اکسید می‌دهد که با جلوگیری از رشد اندازه دانه باعث مستحکم تر شدن فولاد می‌گردد.
مردم عمدتاً در بخش‌های تولید، آموزش، ترابری، بخش‌های خدمات و پذیرایی مشغول به کار هستند. در مجموع صنایع آلومینیوم، خودروسازی و شراب‌سازی در حال توسعه هستند.
عمده محصولات ایرالکو شامل شمس خالص آلومینیوم و انواع آلیاژهای ریخته‌گری، بیلت، اسلب و تی‌بار می‌باشد.
ترکیب شیمیایی آمولیت متغیر است و جدای از آراگونیت ممکن است شامل کلسیت، سیلیس، پیریت یا سایر مواد معدنی باشد. خود پوسته ممکن است حاوی تعدادی عناصر کمیاب باشد، از جمله: آلومینیوم. باریم، کروم، فلز مس، آهن، منیزیم، منگنز، استرانسیوم، تیتانیوم و وانادیوم.
پس از انتقال صنایع به علی‌محمدی، وی برخی مدیران پیشین استان را در این شرکت منصوب کرد. از جمله محمد نصوری که پیش‌تر سمت‌هایی همچون «معاون برنامه‌ریزی استانداری هرمزگان»؛ «معاون عمرانی استانداری هرمزگان» و در دوران واگذاری صنایع سرپرستی «ادارهٔ کل بازرسی استان هرمزگان» بوده‌است را به‌عنوان مدیر عامل صنایع آلومینیوم منصوب کرد.
شکل‌دهی گرم آلیاژهای آلومینیوم شامل چهار مرحله اصلی است که بر روی یک ورق سفارشی شکل انجام می‌شود: گرم کردن و محلول‌سازی (بالای 450 درجه سانتی‌گراد)، انتقال بلانک، آبدهی (تا دمای نزدیک به محیط) و شکل‌دهی، و پیری مصنوعی . در مرحله محلول سازی، ماده خالی در یک کوره تا دمایی که رسوبات موجود در ماده حل می شود، گرم می شود. کوره های محلول ساز زمانی که با جابجایی اجباری طراحی می شوند، موثرتر هستند، که با کوره هایی که برای خطوط فولادی سخت شده پرس استفاده می شود تفاوت دارد.  توجه به این نکته مهم است که این فرآیند شکل‌دهی گرم با آنچه که شکل‌دهی گرم نامیده می‌شود، متفاوت است،  که در دمای زیر 300 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود و منجر به شکل‌پذیری کمتر و استحکام قطعه نهایی می‌شود.
صنایع آلومرول نوین و صنایع آلومینیوم پردیس (تحت برند آکرول) بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع و محصولات آلومینیومی در ایران است که در اراک مستقر می‌باشد. آلومرول محصولات خود را به بسیاری از کشورها صادر کرده‌است. این شرکت از سال ۱۳۸۷ مطالعات و اقدام‌های لازم برای ایجاد اولین و بزرگ‌ترین شهرک تخصصی آلومینیوم کشور ایران به مساحت ۴۰ هکتار را انجام داد، که تحت عنوان طرح توسعه صنایع آلومرول نوین در حال بهره‌برداری است.