استحکام
معنی کلمه استحکام در لغت نامه دهخدا

استحکام

معنی کلمه استحکام در لغت نامه دهخدا

استحکام. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) استوار شدن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ). استواری. استوار گردیدن. ( منتهی الارب ). حصانت. محکمی.اِحکام : الحمد الذی انتخب امیرالمؤمنین من اهل تلک الملة التی علت غراسها و رست اساسها و استحکمت ارومتها. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 299 ). عقده آن مناکحت به استحکام رسانیدند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 395 ).

معنی کلمه استحکام در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . )محکم شدن ، استوار شدن . ۲ - (اِمص . ) استواری . ج . استحکامات .

معنی کلمه استحکام در فرهنگ عمید

۱. استوار شدن، استواری.
۲. استوار کردن امور.

معنی کلمه استحکام در فرهنگ فارسی

محکم شدن، استوارشدن، استوارکردن، استواری خواستن ، استواری
۱ - ( مصدر ) محکم شدن استوار شدن محکم بودن . ۲ - ( مصدر )استواری خواستن . ۳ - ( اسم ) استواری : استحکام ساختمان . جمع : استحکامات .

معنی کلمه استحکام در دانشنامه عمومی

استحکام (شهداد). استحکام، روستایی است از توابع بخش شهداد شهرستان کرمان در استان کرمان ایران.
این روستا در دهستان تکاب قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۳۸نفر ( ۷۹خانوار ) بوده است.
استحکام (فرگشت). در زیست شناسی فرگشتی، استحکام یا پایداری یک دستگاه زیستی ( که استحکام بیولوژیکی یا ژنتیکی نیز نامیده می شود ) ، تداوم یک ویژگی یا صفت خاص در یک سیستم تحت اختلالات یا شرایط نبود قطعیت است. استحکام در توسعه به عنوان کانالیزه شدن شناخته می شود. با توجه به نوع آشفتگی، استحکام را می توان به عنوان استحکام جهشی، محیطی، نوترکیبی یا رفتاری و غیره طبقه بندی کرد. استحکام از طریق ترکیب بسیاری ازسازوکارهای ژنتیکی و مولکولی به دست می آید و می تواند با انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم تکامل یابد. چندین سیستم مدل برای مطالعه تجربی استحکام و پیامدهای تکاملی آن توسعه یافته اند.

معنی کلمه استحکام در ویکی واژه

محکم شدن، استوار شدن.
استوا
استحکامات.

جملاتی از کاربرد کلمه استحکام

در صنایع هوایی وزن کم و استحکام بسیار بالای فیبر کربن هزینه‌ها را جبران کرده و کمپانی‌های بزرگ مثل بویینگ و ایرباس به وفور از کامپوزیت‌ها استفاده می‌کنند.
هوس اینجا بود با عشق، هم‌سنگ کز استحکام منزل نشکند رنگ
نیست. این ویژگی مهمی است چرا که نشان دهنده یک گذار فاز عمومی در نقطه‌ای وابسته به توپولوژی شبکه است. مسئله استحکام در شبکه‌های پیچیده را می‌توان به عنوان شروع با خوشه تراوا و حذف بخش مهمی از سنگریزه‌ها برای شکستن خوشه مشاهده کرد. مشابه شکل‌گیری خوشه تراوا در نظریه تراوش، شکستن یک شبکه پیچیده به‌طور ناگهانی در طول یک گذار فاز در بخش مهمی از گره‌ها حذف شده اتفاق می‌افتد.
برای دولت دیر انتقال تا یابد دعا به ذکر ثبات و دوام استحکام
موش گفت: من چون به تو پیوستم باید که ترحیبی تمام و اجلالی به‌سزا رود، تا قاصدان من به‌مشاهده آن بر لطف حال مصافات و استحکام عقد موالات واقف شوند و خایب و خاسر بازگردند، و من با فراغت و مسرت بند‌های تو ببرم. گفت: چنین کنم.
از آزمایش مکانیکی می‌توان برای تأیید استحکام قبل از پخت یک ماده استفاده کرد. این به کاربر این امکان را می‌دهد که میزان باری که می تواند در فاز تر قبل از درمان نهایی اعمال شود را درک کند.
ال‌ئی‌دی‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای مزایای فراوانی دارند، از جمله: مصرف انرژی کمتر، عمر بالاتر، استحکام فیزیکی بالاتر، اندازه کوچکتر، و کلیدزنی سریع‌تر. ال‌ئی‌دی‌ها همچنین در کاربردهای متنوعی استفاده می‌شوند، از جمله: لامپ هواپیماها، لامپ‌های ریسه‌ای، چراغ‌جلوی خودروها، تبلیغات، نورپردازی‌های عمومی، چراغ‌های راهنمایی، فلش دوربین‌ها، لامپ‌های پرورش گیاه، و تجهیزات پزشکی.
استحکام تسلیم: فرایند تسلیم شدن، شروع اولین تغییر شکل مومسان نمونه است و سطح تنشی که این تسلیم در آن آغاز می‌شود، استحکام تسلیم نامیده می‌شود که یک پارامتر مهم در طراحی است. برای بیشتر مواد، یک انتقال تدریجی از رفتار الاستیک به رفتار پلاستیک مشاهده می‌شود، لذا تعیین نقطه ای که این انتقال صورت می‌گیرد مشکل است.
و گفت: علامت صبر ده چیز است حبس نفس و استحکام درس و مداومت بر طلب انس و نفی جزع و اسقاط ورع و محافظت بر طاعات و استقصا در سنن واجبات و صدق در معاملات و طول قیام شب در مجاهدات و اصلاح جنایات.
در سال ۱۷۹۳ م. اسپانیا وارد جنگی علیه انقلابیان فرانسوی شد. اسپانیا در میدان نبرد شکست خورد و در سال ۱۷۹۵ م. صلح با فرانسه برقرار شد. در سال ۱۸۰۷ م. طی یک پیمان‌نامه مخفی بین اسپانیا و ناپلئون بناپارت اسپانیا به پرتغال و بریتانیا اعلان جنگ داد. سربازان ناپلئون برای جنگ با پرتغال وارد اسپانیا شدند و تمام استحکامات نظامی را تصرف کردند. پادشاه اسپانیا به نفع برادر ناپلئون ژوزف بناپارت استعفا داد. اسپانیایی‌ها به ژوزف ناپلئون به عنوان پادشاه دست نشانده نگاه می‌کردند.
خانه تن شد خراب از سستی بنیاد وصل وای گر جان یابد استحکام بنیاد فراق
در شمال، خزرها و خاقانات غربی ترک مرتباً به استان‌های شمالی امپراتوری حمله می‌کردند. آنها در سال ۶۳۴ سرزمین ماد را غارت کردند. اندکی پس از آن، سپاه پارس آنها را شکست داد و آنها را بیرون کرد. ساسانیان برای جلوگیری از این حملات استحکامات زیادی در منطقه قفقاز بنا کردند که برجسته‌ترین آنها استحکامات تحمیلی ساخته شده در دربند (داغستان، قفقاز شمالی، اکنون بخشی از روسیه است) که تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است.
در این بیماری، به‌علت عدم کلسیفیه شدن صحیح بافت استخوان، شکل و استحکام استخوان طبیعی نیست. استئومالاسی مشابه بیماری راشیتیسم کودکان است. البته در سنین بالا، صفحه رشد استخوان‌ها بسته می‌شود لذا استئومالاسی برخلاف راشیتیسم بر روی صفحه رشد استخوان و رشد طولی استخوان‌های دراز اثری ندارد.
و چهار استخوان دیوار را چون صدمات بیشتر بر آنها وارد می شود صلب تر از استخوان های سقف آفریده و از این چهار تا یکی را که در پشت سر واقع است محکمتر و از دیگران کرد، زیرا که چون از پیش نظر غایب است، دیده را محافظت آن ممکن نیست پس باید استحکام آن بیشتر باشد تا از آفات محفوظ باشد و در آنجا دماغ را خلق کرد چرب و نرم، تا رگهائی که از آن می روید نرم باشد و نشکند و صور محسوسات در آنجا نقش شود، و مزاج آن را تر و سرد گردانید تا به سبب حرارتی که از حرکات فکریه حاصل می شود نسوزد و دو پرده بر روی آن کشید: یکی نرم و نازک، که ملاصق دماغ است و دیگری صلب و غلیظ که به کاسه سر متصل است و در آن سوراخهای بسیار است که فضلات دماغیه از آنها بیرون می ریزد و از برای آن شعبه های بسیار باریک است از درزهای کاسه سر بالا رفته و به آنها پرده و کاسه به یکدیگر ملصق شده اند.
و باید که به استعداد صبر و حلم پیش از حرکت شهوت و غضب استظهار و عدت حاصل کرده باشد و به پادشاهان حازم، که پیش از هجوم اعادی در مدت مهلت و امکان مجال رویت به اصناف آلات و استحکام حصون مستعد مقاومت ایشان شوند، اقتدا نموده.
از او قوائد اسلام راست استحکام از او مسائل و احکام را بود رونق
در استحکام منزل سعی دارد خواجه، زین غافل که هر سنگی نهان در آستین دارد فلاخن‌ها
دما عامل مهمی در مدت زمانی است که یک چسب برای تشکیل استحکام قبل از پخت رنگ نیاز دارد. در حالی که این می‌تواند از چسبی به چسب دیگر متفاوت باشد، به طور کلی، گرما می تواند روند را برای تشکیل استحکام قبل از پخت و زمان کلی پخت سرعت دهد. نمودارهای زمان-دما-تغییر برای چسب‌های مختلف وجود دارد که زمان و دما را به حالت چسب در طول پخت مرتبط می‌کند. این اجازه می‌دهد تا درک درستی از زمانی که استحکام قبل از پخت برای اتصال چسب بر‌اساس شرایط خاص به دست می‌آید.
و علاوه بر اینها، هر روز مبتلا به عزای فرزندی و صدیقی، و هر شام گرفتار مرگ دوستی و رفیقی است و بسا باشد که گرفتار انواع مصیبت و ناخوشی گردد، و فقر و احتیاج به او رو آورد و حقیقه کسی که طالب طول عمر است، طالب این همه زحمتهاست و اگر مقصودش از طول عمر، کسب فضایل و اخلاق حسنه و طاعت و عبادت است، شکی نیست که در پیری تحصیل کمال در نهایت صعوبت است و کسی که ملکات بد را از خود دفع نکرد تا به پیری رسید، و ریشه آنها در دل او مستحکم گشت، کجا می تواند که آنها را زایل کند، و اخلاق حسنه را تحصیل نماید، زیرا که بعد از استحکام ریشه آنها، دفع آنها موقوف است به ریاضات و مجاهداتی که در پیری تحمل آنها ممکن نیست.
پلاستیکی که از قالب پروفیل بیرون می‌آید و هنوز مذاب است، استحکامی ندارد. برای حصول اطمینان از این که فرایند با سرعت درستی پیش می‌رود، غلتک‌های بیرون برنده که سرعت آن‌ها قابل تنظیم است، پلاستیک خنک شده را از درون حمام خنک‌کننده عبور می‌دهند. غلتک‌های بیرون برنده، بزرگی و جهت سرعت بیرون آمدن پروفیل از قالب را کنترل می‌کنند.