ائل

معنی کلمه ائل در لغت نامه دهخدا

( آئل ) آئل. [ ءِ ] ( ع ص ) شیر ستبر. || هر چیز ستبر از روغن و عسل و مانند آن.

معنی کلمه ائل در ویکی واژه

به زبان فارسی ایل، قبیله، تبار، گروهی که ریشه و نژاد از یک نیا و اسطوره واحد داشته‌باشند. ائل با طایفه مفهوم یکسان دارد فقط وجه تمایزشان در این است که ائل به جماعت صحراگرد، مهاجر و عشایر اطلاق می‌شد ولی طایفه به جماعت یکجانشین و ساکن گفته می‌شد.
دوازدهمین حروف الفبای انگلیسی.

جملاتی از کاربرد کلمه ائل

تا نگردد خواهش سائل مکرر پیش او از بزرگی کوهسار همت او بی صداست!
رفت زین حادثۀ هائله بر باد فنا رونق بزم «دنا»
ناگهان یک سائلی فریاد کرد از عذاب بینوائی داد کرد
۱۳۵۷، پس از یک سال تلاش بی‌حاصل برای انتشار هفته‌نامه، به امید نشر و فعالیت علیه رژیم شاه به بریتانیا می‌رود. در لندن ۱۴ شمارهٔ نخست هفته‌نامه ایرانشهر را سردبیری می‌کند اما در اعتراض به سیاست دوگانهٔ مدیران آن در قبال مبارزه با رژیم و مسائل مربوط به ایران استعفاء می‌دهد.
سلسله های ایرانی به خصوص سامانیان و آل بویه نقش چشمگیری در رونق و شکوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی داشتند. بیشتر فرمانروایان این سلسله ها به علم و ادب علاقه مند بودند و برای عالمان ،دانشمندان،ادیبان،ارزش و احترام فراوانی قائل میشدند.پایتخت این سلسله ها،مرکز دانش و محل پژوهش بزرگان علم و ادب بود.
استانبول به نام الایجاز و الاعجاز در مجموعهٔ خمس رسائل به صورت سربی چاپ شده بود. پتی این کتاب را به فرانسه ترجمه کرد و در پاریس (۱۹۸۷م) به چاپ رساند.
روی ابو هریرة قال: قال رسول اللَّه ص: یضمن اللَّه لمن خرج فی سبیله لا یخرج الا ایمانا باللّه و تصدیقا لرسوله، ان یرزقه الشهادة او یردّه الی اهله مغفورا نائلا ما نال اجرا و غنیمة.
احمد بن حسین بن عبدالله بن ابراهیم بن عبدالله غضائری معروف به ابن غضائری، یکی از رجال‌شناسان و محدثان شیعه در بغداد است که در سده‌های چهارم و پنجم قمری می‌زیسته‌است. کنیه وی را منابع، با اختلاف، ابوالحسن و ابوالحسین گزارش نموده‌اند. از تاریخ زندگانی وی، اطلاعات چندانی در دست نیست و سرگذشتش در هاله‌ای از ابهام است. در منابع رجالی شیعه همچون الفهرست و رجال طوسی و همچنین رجال نجاشی، از وی گزارشی نیامده‌است و تنها نجاشی در نقل قول‌هایی که از وی گزارش کرده‌است، به زندگی و دانش وی اشاراتی داشته‌است. بر اساس برخی گزارشات از قلاح السائل تألیف سید بن طاووس، تاریخ حدودی مرگش مشخص است و چنین می‌نماید که چندی پس از فوت پدرش در ۱۵ صفر ۴۱۱ از دنیا رفته‌است.
جمهوری اسلامی ایران، روحیه ورزشی را از بین برده‌است، از ورزشکاران سوء استفاده می‌کند و به خاطر طرز فکر افراد بین آنها تبعیض قائل است.
تعدادی از ارمنیان استودیوهای فیلم برداری و دوبلاژ تأسیس کردند. در این استودیوها گروهی از ارمنیان که اطلاعاتی دربارهٔ مسائل فنی فیلم و سینما داشتند و به این زمینه علاقه‌مند بودند به فعالیت پرداختند و در فیلم برداری، تدوین، چاپ و لابراتوار، صداگذاری، میکس (فیلم)، امور فنی صدا همکاری کردند.
از تخت تو وقت سؤال سائل تا عرش صداء نعم گرفته
از صریر درت همی شنود مرحبا گوش سائل و زائر
ای جوانمرد! یک قطره منی که از باطن مرد بظاهر آید جنابت ظاهر ثابت میکند لکن بآب طهور آن جنابت ظاهر برخیزد، صعب آنست که اگر یک ذرّه منی خود بینی در باطن تو ساکن شود جنابتیت رسد که بهمه دریاهای عالم زائل نگردد.
اختلاف ابوالحسن ندوی با ابوالاعلی مودودی در دو مسئله است: ۱ – امکان، امتناع یا اقتضائات فهم درست دین در امت اسلام. ۲- جایگاه حکومت و مسائلی سیاسی در منظومه فکری دین اسلام.
الیاس دریش دوست صمیمی زبیر بو عجاج از مبارزان علیه اشغال فرانسه و خودش از مبارزان اولیه در جنبش هواداران آزادی‌های دمکراتیک بود که از خوش‌نامی خانواده‌اش «دریش» برای ایجاد شبکه انقلابی مخفی در منطقه القبائل استفاده می‌کرد. صبح روز ۲۵ ژوئن ۱۹۵۴ محمد بوضیاف از مسئولین انقلابی پایتخت نیز به اجتماع «مجموعه ۲۲» پیوست و بعد از تصمیم‌گیری‌های تاریخی که در این جلسه شد، همه نفرات این خانه را برای شروع اقداماتشان ترک کردند.
بخش بعدیِ مغز که در پستاندارن بر بالای ساقهٔ مغز قرار دارد و بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون سال برایش قدمت قائلند، سیستم لیمبیک است که به آن مغزِ پستانداران هم گفته می‌شود. این بخش، با همکاری ساقهٔ مغز، عواطف و احساسات را به‌وجود می‌آورَد. به این صورت که اطلاعات از حواسِ ما وارد ساقهٔ مغز و سپس ناحیهٔ لیمبیک می‌شود و تجزیه و تحلیلِ این اطلاعات توسط این نواحی، منتهی به هیجانات و احساسات و عواطف و امیال می‌گردد.
حتّی دعونا بارحام لنا سلفت و قال قائلهم انّی لحاجور.
و اما «دلائل حکمیه» و «براهین جدلیه»، بدون تطهیر نفس و مواظبت بر عبادات، اصلا موجب اطمینان و سکون نفس نمی شود بلکه بسیار می شود که باعث ازدیاد شبهه و تشکیک می گردد.
ترش رو نگشتند از سائلی به تلخی نکردند خون در دلی
در حل مسائل مربوط به فرایند اسپینینگ لوله چند روش نظری به کار گرفته شده‌است که در بعضی موارد نتایج نسبتاً خوب و قابل قبولی بدست آمده‌است. این روش‌ها را می‌توان در مورد تخمین نیرو و انرژی مورد نیاز برای این فرایند استفاده کرد، اما با توجه به پیچیدگی مکانیزم شکل‌دهی و محدودیت‌های این روش‌ها و نیز فرضیات اعمال شده در این راه حل‌ها، امکان پیش‌بینی دقیق توزیع تنش و کرنش در قطعات در هنگام شکل‌دهی وجود ندارد.