امیال

معنی کلمه امیال در لغت نامه دهخدا

امیال. [ اَم ْ ] ( ع اِ ) ج ِ میل ( مقیاس ). ( از آنندراج ) ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به میل شود. || در فارسی گاه جمع مَیْل آید. خواهشها. کامها. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به میل شود.

معنی کلمه امیال در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ میل ، خواهش ها، کام ها.

معنی کلمه امیال در فرهنگ عمید

= مِیل

معنی کلمه امیال در فرهنگ فارسی

جمع میل
( اسم ) ۱ - جمع میل ۲ - در فارسی گاه جمع میل آید خواهشها کامها .

معنی کلمه امیال در ویکی واژه

جِ میل ؛ خواهش‌ها، کام‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه امیال

در فیلم‌های رومر، به‌طور کلی زندگی افرادی به تصویر کشیده شده‌است که علی‌رغم هوش و مهارت سخنوری همواره در دستیابی به امیال خود ناموفق هستند. تضاد میان رفتار و گفتار افراد از دیگر خصوصیات بارز فیلم‌های رومر است.
رازی امیال دنیوی را مانعی در نظر می‌گیرد که می‌تواند قدرت برهان و امکان تحقق را کاهش دهد. او معتقد بود که فیلسوف واقعی باید بر چنین امیالی به عنوان بخشی زنده از یک حیات فلسفی غلبه کند. رازی عقل و استدلال در معنای یونانی را با نهایت عزت به عنوان موهبتی الهی در نظر می‌گرفت. ارجاعات مکرر او به فلاسفه یونانی به معنای احترام او برای شخصیت‌هایی است که آنها را استادان استفاده درست از استدلال خوانده است. در عین حال رازی خود را فروتر از آنها در نظر نگرفته بلکه خود را برابر با افلاطون و ارسطو می‌دانسته است.
پس سلیمان (ع) از آنجا برفت تا بوادی نمل رسید سلیمان باد را فرمود تا او را بزمین آورد و بر ستوران نشستند و همی رفتند تا بوادی نمل رسیدند. اینست که ربّ العالمین گفت حَتَّی إِذا أَتَوْا عَلی‌ وادِ النَّمْلِ جمهور مفسّران بر آنند که این وادی نمل اندر زمین شام است و گفته‌اند وادی سدیر است. وادیی است از وادیهای طائف، و معنی وادی النمل ای یکثر فیه النمل کما یقال: بلاد الثّلج، و قیل کانّ النّمل به امثال الذّئاب. قال الشعبی: کانت التی فهم سلیمان کلامها ذات جناحین، فکانت من الطّیر، فلذلک علم منطقها، و قال مقاتل: سمع کلامها من ثلاثة امیال حملت الرّیح الیه. و قال الضحاک اسم هذه النّملة طاخیة، و قیل حزمی.
و مبیت خیف دع ور کض محسر و منی منی والرمی للامیال
فلاسفه در شاخه‌ای از فلسفه به‌نام «فلسفه سکس» به بررسی آمیزش جنسی و موضوعات مربوط به آن از دیدگاه مفهومی، اخلاقی، متافیزیکی، و هنجاری می‌پردازند. ارزش‌گذاری اخلاقی بر روی رابطهٔ جنسی به نگاه فرد به ماهیت برانگیختگی و امیال جنسی در انسان بستگی دارد. در این زمینه فلاسفه به دو دستهٔ عمدهٔ خوشبین‌ها و بدبین‌ها تقسیم می‌شوند. فلاسفهٔ بدبین برانگیختگی جنسی و انجام عملی بر اساس آن را در حد کرامت و شأن انسان نمی‌بینند. فلاسفهٔ خوشبین آمیزش جنسی را مکانیزمی در نظر می‌گیرند که به صورت طبیعی و از روی شادی پیوندی جنسی و غیرجنسی میان دو نفر برقرار می‌کند.
مجاهدین افغانستانحرکت اسلامی حزب اسلامی گلبدین حکمتیارحزب وحدت اسلامیجمعیت اسلامیحزب‌الله افغانستاناتحاد اسلامی سیافجمعیت علمای اسلامیالقاعدهپشتیبانی توسط: ایالات متحده آمریکا پاکستان عربستان سعودی بریتانیا ایران
آزادی: مکتب‌های جدید در مبحث معیار انسانیت، بیشتر آزادی را ملاک قرار می‌دهند؛ یعنی هر چه انسان بیشتر بتواند آزادانه زندگی کند، به همان اندازه انسان است. این هم درست است و هم غلط؛ یعنی، این به عنوان بخشی از معیار انسانیت درست است، اما به عنوان کل معیار انسانیت قابل قبول نیست. از نظر اسلام، همانگونه که محبت انسان‌ها نسبت به یکدیگر تشویق و تقدیس شده و به آن دعوت می‌شود، و همانگونه که تسلط انسان بر امیال خود ستایش شده و به آن دعوت می‌شود، آزادی نیز چنین است. علی می‌گوید: هرگز خود را برده دیگری نساز که خدا تو را آزاد آفریده‌است.
فردریش نیچه که یکی از اندیشمندان علاقه‌مند به شوپنهاور بود به استفاده از این لفظ در نوشته‌های نیمهٔ دوم قرن نوزدهمش ادامه داد. تجارب لغت‌شناسانهٔ نیچه نیز معنی جدیدی به این عبارت بخشیدند. او به نظریهٔ به اصطلاح «ایدئالیسم واقعی» موریس کاریر هجمه وارد کرد. از آن برای توصیف «ملودی بی‌انتها» ی ریشارد واگنر استفاده کرد. او همچنین «اعمال ضدخود» و «امیال ضدخود» را نمونه‌هایی از آهن چوبی تلقی کرده است. او نیز مانند شوپنهاور مفاهیم فلسفی‌ای مانند «دانش خالص» و «شیء فی‌نفسه» را رد کرد. او از این واژه در تلاش‌های شاعرانه‌اش برای نقد سوسیالیسم و تشکیل یک «جامعهٔ آزاد» نیز استفاده کرد.
در نتیجه ورزش روح بر بدن حاکم می‌شود و مقاومت بدن در برابر فرمان روح کم می‌شود. در چنین شرایطی امیال انسانی کنترل می‌شود.
ژید مانند بسیاری از افراد، برای توجیه امیال خویش در برابر محرمات مذهبی، فلسفه‌ای بنیاد نهاد.
امر غریب یکی از مفاهیم ویژه روانکاوی فرویدی و بیانگر حالتی می‌باشد که در آن دو وجه متناقض آشنا و غریب، همزمان بروز می‌یابند. فروید، امر غریب را بیانگر ظهور امیال دفع شده در عالم خارج می‌داند.
طرح انگیزشی عملکرد انگیزه‌ها و پاداش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. فرض مطرح در طرح انگیزش چنین است که: در غیاب نیازها و امیال برآورده نشده‌ای که نقش انگیزه را دارند فراگیری یا صورت نمی‌گیرد یا مقدار آن ناچیز است. در چنین طرحی استفاده از محرک‌های ایجاد انگیزه بسیار مهم است.