ابهر

معنی کلمه ابهر در لغت نامه دهخدا

ابهر. [ اَ هََ ] ( اِخ ) اسم کوهی بحجاز. ( مراصد ).
ابهر. [ اَ هََ ] ( اِخ ) شهری مشهور میان قزوین و زنجان و همدان از نواحی جبل و اهل َمحَل آنرا ( ( اَوهر ) ) گویند. و یاقوت گوید: بعض ایرانیان بمن گفتند که ابهر مرکّبست از آب و هر بمعنی آسیا. ومیان ابهر و زنجان پانزده فرسنگ و میان آن و قزوین دوازده فرسنگ است و عده بسیاری از علما و فقهای مالکیه منسوب بدان شهرند و آنان بر رأی مالک بن انس بودند و از آنان است : ابوبکر محمدبن عبداﷲبن محمدبن صالح بن عمربن حفص بن عمربن مصعب بن الزبیر مالکی فقیه که از ابن عروبه حرانی و محمدبن عمر باغندی و محمدبن حسین اشنانی و عبداﷲبن زیدان کوفی و ابوبکربن ابی داودو دیگران روایت کند و او را تصانیفی است در مذهب مالک و مقدم اصحاب مالک است بزمان خویش. و هم یاقوت گوید: فتح ابهر در سال 24 از هجرت به ایام عثمان بن عفان بود و در این وقت مغیرةبن شعبه والی کوفه بود و جریربن عبداﷲ بجلی حکومت همدان داشت و برأبن عازب ولایت ری داشت عثمان جیشی بمدد براء فرستاد و او بغزاء ابهر شد و حنظلةبن زید الخیل با او بود و او در پشت حصار منیع ابهر لشکرگاه کرد و گویند که این حصن را شاپور ذوالاکتاف کرده است چون براء بدانجا فرود آمد مردم حصار با وی بجنگ برخاستند و جنگ چندین روز بکشید سپس امان خواستند و براء آنان را به آن شروط که حذیقةبن الیمان به اهل نهاوند امان داده بود زنهار داد.
در نزهةالقلوب آمده است : در آنجا قلعه ای گلین است که دارای بن دارای کیانی ساخته و بر آن قلعه قلعه ای دیگربهاءالدین حیدر از نسل اتابک نوشتکین شیرگیر سلجوقی ساخت و به حیدریه موسوم گردید و باروی آن شهر 5500 گام است هوایش سرد است و آبش از رودخانه ای که بنام همان شهر موسوم است و از حدود سلطانیه برمیخیزد و در ولایت قزوین میریزد و میوه آنجا بسیار است و از میوه های آن امرود، سختیان ؟ و آلوی ابوعلی نیکوست مردم آنجا سفیدچهر و شافعی مذهب اند و بر ظاهر آن مزار شیخ ابوبکر طاهران ابهری است ولایتش بیست و پنج پاره دیه است حقوق دیوانی شهرهاء ولایتش یک تومان و چهارهزار دینار است. و صاحب مرآت البلدان گوید: ابهر در شصت هزارزرعی غربی قزوین و چهل هزار ذرعی شرقی سلطانیه واقعاست و در ربع فرسنگی شهر قلعه خرابه ای است موسوم به دارا و در بعض کتب نوشته اند خانه های ابهر از خانه های اغلب شهرها بهتر ساخته شده. باغات باصفا بسیار دارد ابهررود از وسط شهر عبور میکند از آثار قدیم مسجدی در ابهر باقی است. عرض شمالی 36 درجه و 20 دقیقه وطول شرقی 45 درجه و 42 دقیقه و در بعض جغرافیاهای کهن فرانسه آمده است که ابهر کمتر از 1100 خانه عالی ندارد. این شهر در زمان ساسانیان حصاری عظیم داشته است.

معنی کلمه ابهر در فرهنگ معین

(اَ هَ ) [ ع . ] (اِ. ) رگی است در پشت ، رگ پشت که به دل پیوسته است ، رگ جان ، آورتی ، ام الشرایین .

معنی کلمه ابهر در فرهنگ فارسی

بخشی حاصلخیز از شهرستان زنجان که مرکز آن قصبه ابهر است واقع در دره وسیعی در جنوب غربی زنجان که از راه شوسه تهران بزنجان و تبریز فاصله چندانی ندارد . در قدیم مرکز ارتباط شهرهای مرکزی ایران باذربایجان بوده است . ۲۲۱۸۴ سکنه .
پشت، رگ پشت، رگ گردن، ام الشرائین، نام رگی است درپشت که به دل پیوسته است، باهرتر، روشنتر
( اسم ) رگی است در پشت رگ پشت که به دل پیوسته است رگ جان آورتی ام الشرائین .
نام شهرکی است از نواحی اصفهان

معنی کلمه ابهر در ویکی واژه

↑ دائرةالمعارف تشیع، جلد اول (آب-احیاء)، زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادی، تهران: نشر شهید سعید محبی، ۱۳۸۳. شابک: ۹۶۴۹۰۶۱۱۰X
↑ یعقوبیالگو:ویرگول خط احمد ابن اسحاق. معجم البلدان جلد یک صفحهٔ ۱۰۵. 
↑ همان.

جملاتی از کاربرد کلمه ابهر

ز روم آنگه یکی لشکر بدر شد که تابهرام با ملک پدر شد
کاروانیان عازم شهرهای قزوین، همدان و ری از دروازه شرقی ابهر عبور می‌کردند در ابهر محلاتی بنامهای دروازه ایشیگی و دَرْمَذَقانْ معروف است.
از ولایتهای سلطان سیستان بر گوشه ایست نیست از انصاف او، از عدل او نابهره ور
نه شاه است تنها ازو بهره مند گدایان ز نابهره مندی نژند
سعادت ترا بهر من خواسته است جهان ویس رابهر رامین خوهد
خرد نابهره دیواری است در راه طرب هی هی به باد باده از بن برکن این دیوار... به
آخرین اطلاعات مربوط به دورانی که ابهررود هنوز رودخانه‌ای زاینده بود، در کتاب «در سوک نارون» آمده است. این اطلاعات مربوط به زمان رضاشاه تا حدود سال 1375 است. در این کتاب از «بند بزرگ» یاد شده است. طبق توضیحات این کتاب این بند در نزدیکی روستای فونش‌آباد بسته شده بود.
به حیلت‌گری در جهان شهره بود ز مردانگی نیز بابهره بود
میزان آب این رودخانه در زمان نگارش کتاب ابهر گذری و نظری (اواخر دهه 1360 شمسی)، در ایستگاه (هیدرومتریک) روستای قروه ۳۱۶ میلیون متر مکعب در سال اندازه گیری شده است.
نعمت الوان راحت رابه بیدردان فشاند درد خود رابهر ماصائب مهیا کرد عشق
دشت‌های استان زنجان عبارتند از دشت زنجان، سلطانیه، ابهر، خرمدره، دوتپه، گرماب، زری آباد، گل تپه، سجاس، حلب، ماه نشان، انگوران، دندی، قیدار و طارم علیا.
گر خون دل از دیده چکد بی تو سزاست تا ابهر چه دیده دیده دل خواست تو را
از دانش این رابهره های، وز بینش آنرا بخش هوی زین های و هوی از جا مشو...هی ...هی
این آزادراه در ۲۰ آذر ۱۳۴۵ تأسیس گردید، در آن سال کل هزینهٔ ساخت این آزادراه ۶۰ میلیون تومان شد. در این مسیر سه پمپ بنزین وجود دارد که دو تا از این پمپ بنزین‌ها در مسیر غرب به شرق و تقریباً در دو سر آن استقرار یافته و پمپ بنزین دیگر در میانه‌های مسیر در منطقه ورداورد قرار دارد. ادامه این اتوبان به قزوین می‌رسد که در ادامه مسیر دو شاخه می‌شود یک مسیر به سمت رشت رفته و دیگری از تاکستان، ابهر،خرمدره و زنجان به سمت تبریز می‌رود.
رودهای مهم در این استان قزل‌اوزن، زنجان رود، شورکات (رود کبیر یا ابهررود) است. بلندترین نقطه استان در ارتفاعات تخت سلیمان (بیش از ۳۰۰۰ متر) و کمترین در قزل‌اوزن در گیلوان (بیش از ۳۰۰ متر) می‌باشد.
اغور روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر در استان زنجان ایران است.
حوزه‌های آبخیز استان شامل رودخانه قزل اوزن با سطح حوزه ۱۷۳۲۸ کیلومتر مربع و رودخانه شورکات و خرارود با وسعت ۴۸۳۶ کیلومتر مربع می‌باشد که متوسط خروجی آب سالانه استان در ایستگاه گیلوان رودخانه قزل اوزن ۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون متر مکعب و در رودخانه ابهر رود ۷۸ میلیون متر مکعب و خرارود ۵۰ میلیون متر مکعب می‌باشد.
احمد مهدوی (زادهٔ ۱۳۱۸ در قم) نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ ابهر در دورهٔ پنجم مجلس شورای اسلامی بوده‌است.
یا ابهر النور المسیح جلیسه ارضیت ان الدهر یقطع ابهر
ارنگه شامل روستاهای: گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت جی. چاران و خور می‌باشد که به مجموعه آن‌ها ارنگه و به مرکز آن‌ها ارنگه بزرگ می‌گویند.