آرابسک
معنی کلمه آرابسک در دانشنامه عمومی
تاریخچه
درصد بسیار کمی از Arabesque منحصراً ابزاری است. برای اکثریت آن، یک خواننده در مرکز موسیقی قرار دارد. خوانندگان مرد در سال های اولیه آن بر این سبک تسلط داشتند، اما احتمالاً خوانندگان زن در سال های اوج محبوبیت آن غالب بودند. همزمان با هجوم خوانندگان زن، صدا رقصانه تر و شاداب تر شد.
Suat Sayın را عموماً بنیانگذار این ژانر می دانند. دیگر خوانندگان معروف قدیمی فردی تایفور، مسلم گورسس و هاکی بولوت هستند. یکی از پرکارترین و از نظر تجاری موفق ابراهیم تاتلیسس است که در سال ۱۹۷۸ تمام رکوردهای فروش را در ترکیه شکست و تا به امروز به موسیقی محبوب خود ادامه می دهد. او در سال های اخیر محبوبیت خود را در صحنه آرابسک از طریق ریمیکس کردن آهنگ های خود در آهنگ های باشگاهی مناسب برای رقص حفظ کرده است. آلبوم خالص عربی "Acıların Kadını" ( tr: زن دردها ) اثر خواننده برگن پرفروش ترین آلبوم ترکیه در سال ۱۹۸۶ بود و شاید بتوان آن را یکی از آلبوم های کلاسیک این ژانر نامید. برگن در دهه ۱۹۸۰ چندین آلبوم موفق دیگر Arabesque داشت. سایر خوانندگان عبارتند از: ابرو گوندش، صدا سایان و سیبل جان. خوانندگان معزز ارسوی و بولنت ارسوی خود را به عنوان نمایندگان مدرن موسیقی کلاسیک عثمانی معرفی می کنند. زرین اوزر همچنین بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ آلبوم های عربی ساخت، از جمله آلبوم او به نام Mutluluklar Dilerim که در سال ۱۹۸۴ منتشر شد. یکی از نام های مهم موسیقی ارابسک که در سال ۲۰۰۰ درگذشت و آثار ماندگاری از خود به جا گذاشت احمد کایا بود. یکی دیگر از نام های مهم موسیقی ارابسک که در سال ۲۰۱۲ درگذشت، Azer Bülbül بود.
معنی کلمه آرابسک در دانشنامه آزاد فارسی
آرابِسْک
(برگرفته از کلمۀ «عَرَب») نوعی روش تزیین در هنر طراحی اسلامی با به کارگیری اشکال گیاهان درهم پیچیده و نقش و نگارهایی با خطوط پیچ درپیچ. این شیوه در نقاشی، تذهیب، قالیبافی، گچ بری، کاشی کاری، سفالگری و قلمزنی اسلامی، کاربرد فراوان یافت. نقوش انواع شاخه ها، برگ ها، گل ها به شکلی دور از طبیعت، اساس شیوۀ آرابسک است. طرح این شاخه ها گاه پیچ درپیچ و گاه موج دار است که با برگ ها پیوند دارند و به طور مکرر نقش می شوند؛ سطح برگ ها گاهی مستوی، گاه منحنی، گاه گرد و گاه نوک تیزند، امّا از شاخه جدا نیستند. نقوش آرابسک دو اصل کلی دارند که هرگز از آن جدا نیستند، یکی تکرار موزون اجزای طرح اصلی که به تصاویر تعادل و تکامل می بخشد و دیگری پرکردن تمام سطح تصویر از همان اجزای مکرر و تزیینی. طرح های آرابسک در زمان بنی امیه خام و ابتدایی بود، امّا در دورۀ عباسیان و در زمان حکومت مسلمانان بر اسپانیا پیشرفت کرد و در زمان سلجوقیان و فاطمیان به اوج خود رسید. در این میان طراحان ایرانی، ترک و عرب از سرآمدان طراحان این شیوه بودند. از قرن ۱۵ به بعد این شیوۀ طراحی از طریق اسپانیا به دیگر کشورهای اروپایی راه یافت. این شیوه طراحی در هنر رقص به ویژه در باله نیز جلوه نموده است و آن پُز یا ژستی است که برای اجرای آن رقصنده بر روی یک پای خود که آن را خمیده و یا راست نگه داشته، می ایستد و پای دیگر خود را صاف و مستقیم به پشت می برد. دست ها هماهنگ با یکدیگر به حالتی قرار می گیرد که میان نوک انگشتان دست و پنجۀ پاها بیشترین فاصله پدید می آید. ژست آرابسک یکی از حالت های بنیادین در باله است. این شیوه در موسیقی به قطعه ای اطلاق می شود که خصوصیتش ملودی پرزرق وبرق و تزیینی آن است. نیز← اسلیمی
معنی کلمه آرابسک در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آرابسک
کتابهای دینی بهترین مثال برای طراحی گرافیک میباشند. از جمله این کتابها میتوان کتابهای انجیل را که در سدههای ششم تا نهم میلادی در صومعههای ایرلند، اسکاتلند و انگلیس وجود داشت نام برد. چهار نمونه از کارهای گرافیک در این کتابها را در اینجا نشان میدهیم. این کتابها از کارهای گرافیکی عربها و مسلمانان تأثیر پذیرفتهاند. مسلمانان که نمیتوانستند مانند یونانیان و رمیها از شکل انسان در تزیین ساختمانها و کتابهای خود استفاده برند. شکلهای هندسی و خط نگاری را برای ایجاد طرحهای تزیینی انتزاعی بکار بردند و از این رو اروپائیان این کارهای گرافیک را اسلیمی آرابسک (عربوار) میخوانند.
از مشهور ترین و بهترین خوانندگان ترکیه است. ابرو گوندش از صداهای خاطره انگیز ترکیه است که لقب ملکه موسیقی آرابسک را نصیب خود کرده است.او دارای قدرت صدای خاصی است.
یکی از موضوعات رایج در آهنگهای آرابسک، به تصویر کشیدن بسیار آراسته و دردناک عشق و اشتیاق، همراه با عشق، غم و درد نافرجام است. این موضوع در اوایل دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ مضمونی از تفاوتهای طبقاتی داشت، که در طی آن اکثر پیروان این ژانر - عمدتاً طبقه کارگر تا طبقه متوسط رو به پایین - خود را با آنها شناسایی کردند. فاضل سای آهنگساز ترک بارها ژانر عربسک را محکوم و از آن انتقاد کردهاست و گوش دادن به آهنگ عربیسک را «معادل خیانت» میداند.