زیبایی شناسی
معنی کلمه زیبایی شناسی در فرهنگ عمید
۲. علمی که دربارۀ زیبایی و احساساتی که از مشاهدۀ زیبایی در انسان پیدا می شود بحث می کند، علم الجمال، استتیک.
معنی کلمه زیبایی شناسی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه زیبایی شناسی در دانشنامه عمومی
زیبایی شناسی تن و وجود معیاری است برای ثبت و شناسایی زیبایی در بین انسان ها ( مانند معیار تعریف یک متر که صد سانتی متر میشود و برای اندازه گیری کاربرد دارد ) ، اینجا هستیم تا معیار درست و سنجش صحیح زیبایی انسانی را بیان کنیم ،
«زیبایی شناسی هرگونه بحث علمی و قابل پذیرش در میان دانشمندان دربارهٔ زیبایی است. زیبایی شناسی مشحون از مباحث استحسانی درجه اولی و درجه دومی است و این ایرادی ندارد. بحث هایی چون چیستی زیبایی، چگونگی و چرایی درک زیبایی، عصب ادراک شناسی زیبایی ( نک: علوم ادراکی ) و نیز تحلیل وجوه زیبایی یک موجود خاص مانند یک مخلوق از مخلوقات الهی ( یک گل ) یک اثر هنری یا یک ادراک زیبایی مانند عشق، اوج لذت جنسی و بهجت که در آن سنخ ادراکات زیبایی وجود دارد، همه و همه از مباحث زیبایی شناسی است. »
• تعبیر زیبایی شناسی درست و زیباشناسی غلط رایج و نادرست است. نباید آن را به کار برد.
• گاه از احساس و ادراک زیبایی به زیبایی شناختی تعبیر می شود. این نادرست است. باید به جای آن از واژه «زیبایی» استفاده کرد؛ مثلاً «نگاه به این گل حس زیبایی را در ما برمی انگیزد» و نه «زیبایی شناختی». اما اگر بحث دربارهٔ تحلیل چرایی ادراک زیبایی است، باید از تعبیر زیبایی شناختی استفاده کرد؛ مثلاً «از نظر زیبایی شناختی دربارهٔ زیبایی این گل می توان گفت ادراکی ملایم با نفس را در ما موجب می شود و… . »
• زیبایی شناسی شامل مباحث استدلالی و ریاضیاتی هم می شود؛ اما به دلیل سنخ موضوع از استحسان ها حرفه ای سرشار است؛ زیرا این استحسانات در نگاه درجه دومی قوام کافی را دارند. استحسان درجه دومی ( حرفه ای ) یعنی تعلیل و تحلیل روان شناختی، فیزیولوژیک و فرهنگی اجتماعی زیبایی.
معنی کلمه زیبایی شناسی در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه زیبایی شناسی
برگسون تعریفش از شهود را با استعداد زیبایی شناسی انسان ترکیب می کند تا مفهومی را خلق کند که خود آن را شهود زیبایی شناسانه میخواند. برگسون نتایج این شهود زیبایی شناسانه را محصول احساس دانسته و چنین احساسی را برای تولید دانش حقیقی، حیاتی می داند. در واقع او دریافت زیبایی شناسانه را عامل اصلی کسب دانش حقیقی برای انسان می داند.
مهرداد فلاح از شاعران تأثیرگذار در دههٔ هفتاد بود، دهه ای که یک نقطهٔ عطف در تاریخ ادبیات معاصر محسوب میشود و حاصل کار جمعی از شاعران بود و برخلاف تمام ادعاهای موجود هرگز نمیتوان آن را یک کار فردی و به یک جریان خاص منتسب کرد. یدالله رؤیایی رضا براهنی، علی باباچاهی، مهرداد فلاح، علی عبدالرضایی، بهزاد زرین پور، ابوالفضل پاشا و … از چهرههای شاخص این دهه بودند؛ که شعرشان در این دهه با تغییرات بنیادین از لحاظ زیبایی شناسیک روبه رو شد و هرکدام به سهم خود پیشنهادهای جدیدی به گسترهٔ شعر فارسی ارائه کردند. فلاح که آغاز شاعریش برمی گردد به دههٔ شصت در خلال این سه دهه خودش را شاعری جسور و پیشرو معرفی کردهاست که همیشه در پی ایجاد و اضافه کردن ظرفیتهای جدید به زبان فارسی است
شفافیت که یکی از اصول خرد گرایی و یک شعار سیاسی اجتماعی زمان بود، به معماری انتقال یافت و مفاهیم «سبکی» و «شفافیت» ارکان اصلی زیبایی شناسی نو گرا شدند. صلابت و شکوهی که از گذشته به ارث رسیده بود و در نماها متبلور میگشت، از نظر سیاسی و فرهنگی زیر سؤال رفت و یکی از نقاط ضعف معماری و شهرسازی گذشته معرفی گردید. شعارهای عدم استفاده از تزیین و بی پیرایگی مزید بر علت شده، پنجرههای سراسری را رواج داد.
مهرداد فلاح در کنار شاعرانی چون بهزاد زرین پور، علی عبدالرضایی، ابوالفضل پاشا از شاعران تأثیرگذاری بود که شاعران دههٔ هفتاد خوانده میشوند، دههای که از دیدگاه منتقدان یکی از دهههای تأثیرگذار در ادبیات فارسی معاصر است.. دههای که به باور منتقدان توانست بر بسیاری از جریانات مابعد خود تأثیر بگذارد؛ و توانست شعر فارسی را از لحاظ زیبایی شناسیک وارد مرحلهٔ جدیدی بکند.
آبکاری به روش الکترولیتی فرایندی است با استفاده از جریان برق برای کاهش کاتیون های فلز محلول به طوری که پوششی منسجم و نازک بر روی الکترود شکل بگیرد. این اصطلاح برای اکسیداسیون الکتریکی آنیون ها به یک ماده ی جامد نیز استفاده می شود، مثل شکل گیری کلرید نقره روی سیم نقره ای برای تولید الکترود نقره / نقره کلرید .آبکاری در درجه اول برای تغییر خواص سطح یک شی (مانند مقاومت در برابر سایش ، حفاظت در برابر خوردگی و کیفیت زیبایی شناسی) استفاده می شود، همچنین می تواند برای ایجاد ضخامت در قسمت هایی با اندازه کوچک یا برای ساخت اشیا با استفاده از الکتروفرمینگ استفاده شود.