ریزه کاری

معنی کلمه ریزه کاری در لغت نامه دهخدا

ریزه کاری. [ زَ / زِ ] ( حامص مرکب ) باریک بینی. دقت. ( ناظم الاطباء ): تبتین ؛ ریزه کاری و باریک بینی کردن. ( منتهی الارب ). || زیرکی. وقوف داری. ( ناظم الاطباء ). || خوشکاری. ظرافت. لطافت. ( ناظم الاطباء ). ترسیم دقیق اشکال و نقشهای ظریف با ارائه کوچکترین اجزای شی در یک اثر هنری ( نقاشی ، مجسمه سازی ، خطاطی ، رقص و غیره ). ( فرهنگ فارسی معین ). خورده کاری. ( غیاث اللغات ). مرادف خورده کاری. کارهای نازک سرانجام دادن. ( آنندراج ) :
نباشد مست می با چشم بازش
خبر از ریزه کاری های نازش.محسن تأثیر ( از آنندراج ).درنمی آید به چشم همتم نقش دو کون
می کند طراح قسمت ریزه کاریها عبث.طغرا ( از آنندراج ).تعتد؛ ریزه کاری کردن در کار. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه ریزه کاری در فرهنگ معین

(زِ )(حامص . ) ظریف کاری ، دقیق - کاری .

معنی کلمه ریزه کاری در فرهنگ عمید

نازک کاری، به کار بردن شکل ها و نقش های ظریف، نشان دادن کوچک ترین و ریزترین اجزای چیزی در نقاشی و سایر هنرهای زیبا.

معنی کلمه ریزه کاری در فرهنگ فارسی

ترسیم دقیق اشکال و نقشهای ظریف با ارائه کوچکترین اجزای شیئی در یک اثر هنری تابلوی نقاشی مجسمه خطاطی رقص و غیره.
باریک بینی و دقت . ریزکاری و باریک بینی کردن .

معنی کلمه ریزه کاری در ویکی واژه

ظریف کاری، دقیق - کا

جملاتی از کاربرد کلمه ریزه کاری

احمدی‌نیا برای ایفای نقش در سریال لژیونر در نقش بوکسوری به نام جابر ، دوره های بوکس را دیده و در کلاس های بوکس شرکت کرده است. او در حین بازی در این پروژه، تمام ریزه کاری های این ورزش را آموزش دیده و تمرین کرده است.[نیازمند منبع]
باب را مجدّداً به تبریز فرستادند و به علما دستور داده شد تا حکم نهایی را در مورد او صادر نمایند. علما هم مجلسی تشکیل دادند و در آن مجلس از باب سوالاتی در مورد ادعای او پرسیدند. ادوارد براون می‌نویسد: اقدام قانونی علیه باب تماماً با شرم آورترین بی انصافی‌ها و بی‌احترامی‌ها همراه بود. آن‌ها به او گفتند: «اگر تو دروازه دانش هستی البته باید قادر باشی به هر سؤالی که ما انتخاب می‌کنیم و می‌پرسیم جواب دهی.» و بی‌درنگ شروع به پرسش دربارهٔ اصطلاحات و ریزه کاری‌های فنی طب، دستور زبان، فلسفه و منطق و امثال آن کردند.
بیشتر تکنیک‌های هاپکیدو از این سبک از جوجوتسو کپی‌برداری شده و تقریبا همگی آموزه‌های آی‌کی‌دو از این سبک آموخته شده‌اند. به گفته‌ی کوندو کاتسویوکی سومین استاد بزرگ سبک دایتو ریو آیکی جوجوتسو: شاگردان سوکاکو تاکدا درباره‌ی او می‌گفتند که وی هیچ‌گاه یک تکنیک را دو بار آموزش نمی‎داد. اما در ادامه می‌افزاید که این سخن به معنای ظاهری‌اش نیست و معنی آن این است که او هیچ گاه درباره‌ی ریزه کاری‌های تکنیک‌های دایتو ریو سخن نمی‌گفت؛ تا از دزدیده شدن عصاره‌ی آموزه‌هایش به دست شاگردانش جلوگیری کند. به این روش هر کدام از شاگردان با برداشت شخصی خود، این تکنیک‌ها را به دیگران می‌آموختند.
دوست داشت. ریزه کاریها و فوت وفن کارش رو هم یادگرفته بود. راز متمایز دیده شدنش از دیگر استاد کارای ماهر و هم