از سر

معنی کلمه از سر در لغت نامه دهخدا

از سر. [ اَ س َ ] ( حرف اضافه + اسم ، ق مرکب ) از آغاز. از ابتدا. || از نو. مجدداً. باز هم. دوباره : مأمون... فرموده است تا اندازه زمین از سر آزموده آید. ( التفهیم ).
درخت خشک گشته تر شد از سر
گل صدبرگ و نسرین آمدش بر.( ویس و رامین ).پس از سر یکی بزم کردند باز
ببازیگری می ده و چنگ ساز.اسدی.هرگز بجهان دید کسی غم چو غم من
کز سر شودم تازه چو گویم بسر آمد.مسعودسعد.- از سر آغازیدن و از سر گرفتن ؛ از نو شروع کردن. استیناف. اقتبال :
سالک آمد لوح را رهبر گرفت
چون قلم سرگشته لوح ازسر گرفت.عطار.دل وقف شد ز غم مژه اشکبار را
از سر گرفته ام دگر از گریه کار را.واله هروی.- از سر باز کردن ؛ رفع کردن :
ساقیا از شبانه مخموریم
از سرم باز کن بلای خمار.سلمان ساوجی.- از سر بدر کردن ؛ از سر بیرون کردن :
دل را اگرچه بال و پر از غم شکسته بود
سودای خام عاشقی از سر بدر نکرد.حافظ.- از سر تا پا؛ سراپا.
- از سرنو ؛ از نو. مجدداً.
- از سر نهادن ؛ از سر برداشتن :
آن کج کله چو با صف عشاق بگذرد
شاهان ز سر نهند هوای کلاه را.نظیری.- از سر واکردن ؛ دور کردن بلطایف الحیل. ( آنندراج ). و در اصطلاح گنجفه بازان انداختن ورق کم گنجفه برای ورق بیش است. ( آنندراج ) :
مانند آن ورق که ز سر واکند کسی
حسنت بخرج گنجفه داد آفتاب را.آصف قندهاری.

معنی کلمه از سر در فرهنگ معین

(اَ سَ ) ۱ - (اِمر. ) از آغاز، از ابتدا، از اول . ۲ - (ق . ) از نو، مجدداً باز هم ، دوباره .

معنی کلمه از سر در فرهنگ فارسی

از راه بطریق : از سر یاری . توضیح باین معنی دائم اضافه است . یا از سر دست . ۱ - در حال فورا . ۲ - کاری که چست و جلد کنند . ۳ - سخنی که بی تائ مل گویند . یا از سر ضرورت . از روی ناچاری . یا از سر غرور . از روی غرور . از روی غرور از راه تکبر . یا از سر نو .

معنی کلمه از سر در ویکی واژه

از آغاز، از ابتدا، از اول.
از نو، مجدداً باز هم، دوباره.

جملاتی از کاربرد کلمه از سر

«تین» در لغت به معنی «انجیر» و «زیتون» همان زیتون. در حالی که بعضی آن را اشاره به همان دو میوه معروف می‌دانند که خواص غذایی و درمانی فوق‌العاده زیادی دارد، بعضی دیگر معتقدند که منظور از آن، دو کوهی است که شهر «دمشق» و «بیت‌المقدس» بر آنها قرار گرفته، چرا که این دو محل سرزمین پیامبر خیز است، و این دو قسم با سوگندهای سوم و چهارم که از سرزمینهای مقدسی یاد می‌کنند، هماهنگ است.
مروان حمار پایتختش را از دمشق به حران منتقل کرد، بنابراین از سال ۷۴۴ تا سال ۷۵۰ میلادی حران پایتخت خلافت امویه بود. سفاح (اولین خلیفهٔ عباسی) عموی خویش عبدالله بن علی بن عبدالله بن عباس را به جنگ وی فرستاد تا نیروهای اموی را از بین برده و مروان را از میان بردارد. مروان ثانی در جنگ زاب که با سپاهیان بنی عباس کرد، مغلوب شد و به مصر گریخت و در آنجا به دست یکی از طرفداران بنی عباس کشته شد و سر او را برای سفاح فرستادند. با مرگ مروان خلافت اموی از سرزمین‌های شرق برچیده شد، گرچه این حکومت در اندلس باقی ماند.
عدنان علاوه بر آثار ادبی خود، آثار بصری در رسانه‌های مختلف، مانند نقاشی‌های رنگ روغن، فیلم‌ها و ملیله‌ها ساخته که در گالری‌های مختلفی از سراسر جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.
فکنده طره مشکین فروتر از سر دوش لبش کرشمه فروش و نگه شراب زده
حسن بزرگ‌ترین پسر علی و فاطمهٔ زهرا و دومین امام شیعه است که طبق روایات در ۶۲۵ میلادی در مدینه به دنیا آمد. بعد از درگذشت علی، برای مدت کوتاهی در کوفه بر بخشی از سرزمین‌های مسلمانان خلافت کرد و سپس طبق عهدنامهٔ صلح با معاویه از قدرت کناره گرفت. او در ۶۷۰ میلادی در مدینه مسموم شد و درگذشت. حسین دومین پسر علی و فاطمه زهرا و سومین امام شیعه است که طبق بیشتر روایات در ۶۲۶ میلادی در مدینه به دنیا آمد. وی در سال ۶۸۰ میلادی علیه یزید قیام کرد و در نبرد کربلا به همراه یارانش کشته شد. در این نبرد علاوه بر حسین، شش تن دیگر از فرزندان علی نیز کشته شدند که چهار نفر آن‌ها پسران فاطمهٔ کلابیه معروف به ام‌البنین بودند. همچنین سه پسر حسن و دو فرزند حسین در نبرد کشته شدند.
از سر سرو سهی نافه ربودست باد ز آن سبب اندر چمن میگذرد مشکبار
به خواهش داد رنگ نو سخن را که از سرگو حدیث خویشتن را
من اگر سر برود با تو به سر خواهم برد تا نگویند به عجز از سر پیمان برخاست
قاسم بیچاره از سرتا قدم بی وجودت باشد از هستی عدم
فیض از سرّ حقیقت دم زن این سخنهای پریشان تا کی
نیویورک تایمز کوهن را یک سیاستمدار راست افراطی توصیف کرده‌است. کوهن قبل از انتخابش به کنست، چندین دیدگاه افراطی را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد. کوهن در یک پست که بعداً حذف شده از سربازان و پلیس خواست تا به جای دستگیری مظنونان فلسطینی را بکشند و خواستار شستن خیابان‌های غزه با خون شد.
تا کجا بو برد که یک دو سه کس گشته جمع از سر هوا و هوس
در مورد دستمزد وی نیز گفته می‌شود تقریباً برای هر قسمت از سریال در فصل سوم، دستمزدی حدود ۱۷۵٫۰۰۰ دلار دریافت می‌کرد. این رقم ۲ برابر حقوقی بود که کرل برای فصل قبلی همین سریال دریافت می‌کرد.
خانواده آپیون ( یونانی: Ἀπίων ، جمع Ἀπίωνες , آپیونس ) یک طایفه ثروتمند از زمین‌داران در مصر بیزانس بود، به ویژه در نام‌های مصر میانی نومه ، فیوم و هراکلئوپولیس . با شروع به عنوان اشراف محلی در قرن پنجم، ششم و اوایل قرن هفتم به شهرت رسید، زمانی که چندین نفر از سران خانواده مناصب عالی امپراتوری، از جمله کنسولگری را اشغال کردند. این خانواده پس از فتح مصر توسط ساسانیان ناپدید می شوند.
یا آنکه ز پای طلب بنشین یا مفقر از سر هستی قم
علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه مشهد در ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در واکنش به برداشتن حجاب در خیزش ۱۴۰۱ ایران گفت که «این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای ۲۸ مرداد نگاه می‌کند. آیا راضی هستید که عفت خود را رها کنید تا آمریکا خوشش بیاید؟»
نالم از سرزنش حاشیۀ بزم تو؟ حاشا کنم از تازه حریفان تو گاهی گله؟ کلا
ارتش سلوکیان سپاهی متعلق به امپراتوری سلوکی بود، امپراتوری سلوکیان یکی از سرزمین‌های بیشمار هلنیستی بود که پس از مرگ اسکندر مقدونی ظاهر شد.
جانب هر که بنگرم به نیاز ننگرد جانب من از سر ناز
خانواده البرادعی تا سال ۲۰۰۹ در لندن سکونت داشتند و بعد از سرنگونی رژیم حسنی مبارک به مصر بازگشتند.