آشپزخانه
معنی کلمه آشپزخانه در لغت نامه دهخدا

آشپزخانه

معنی کلمه آشپزخانه در لغت نامه دهخدا

( آشپزخانه ) آشپزخانه. [ پ َ ن َ / ن ِ] ( اِ مرکب ) مطبخ. تنورخانه. آش خانه. باورچی خانه.

معنی کلمه آشپزخانه در فرهنگ معین

( آشپزخانه ) ( ~. نِ ) (اِمر. ) آنجا که غذا پزند، مطبخ .

معنی کلمه آشپزخانه در فرهنگ عمید

( آشپزخانه ) اتاقی که در آن اجاق یا فر برای پختن غذا درست کرده باشند، جای غذا پختن، مطبخ، آش خانه.

معنی کلمه آشپزخانه در فرهنگ فارسی

( آشپزخانه ) ( اسم ) آنجا که طعام پزند مطبخ آشخانه. یا لوازم آشپزخانه. آنچه که در مطبخ بکار رود از ظروف و غیره .
( آشپز خانه ) مطبخ تنور خانه

معنی کلمه آشپزخانه در دانشنامه عمومی

آشپزخانه. آشپزخانه یا مطبخ ( به انگلیسی: Kitchen ) به اتاق یا بخشی از اتاقی گفته می شود که برای آشپزی و تهیهٔ خوراک در یک خانه یا مکان تجاری استفاده می شود. آشپزخانهٔ مسکونی مدرن و متوسط به طور معمول مجهز به اجاق گاز، سینک ظرف شویی با آب گرم و سرد، یخچال، میز کار و کابینت آشپزخانه است که مطابق با یک طرح مدولار مرتب شده اند. بسیاری از خانواده ها به صورت تکمیلی دارای دستگاه مایکروویو، ماشین ظرفشویی و سایر وسایل برقی هستند. وظایف اصلی آشپزخانه ذخیره و پخت موارد اولیه برای تهیه و پخت غذا ( و انجام کارهای مرتبط مانند ظرف شویی ) است. همچنین ممکن است از فضای آن یا منطقهٔ نزدیک به آن برای صرف غذا ( یا وعده های غذایی کوچک مانند صبحانه ) ، سرگرمی و لباس شویی استفاده شود. طراحی و ساخت آشپزخانه یک بازار عظیم در سراسر جهان است.
آشپزخانه های تجاری در رستوران ها، سفره خانه ها، هتل ها، بیمارستان ها، مکان های آموزشی و محل کار، پادگان های نظامی و مؤسسات مشابه یافت می شوند. این آشپزخانه ها به طور کلی بزرگ تر و مجهز به تجهیزات بزرگ تر و سنگین تر از آشپزخانه های مسکونی هستند. به عنوان مثال، یک رستوران بزرگ ممکن است دارای یخچال بزرگ در ابعاد یک اتاق و یک ماشین ظرفشویی تجاری بزرگ باشد. در بعضی موارد از تجهیزات آشپزخانهٔ تجاری مانند سینک ظرفشویی در محیط خانه استفاده می شود زیرا سهولت استفاده برای تهیهٔ غذا و دوام بالا را دارد.
یک آشپزخانهٔ خوب دارای شرایط زیر است:
در آشپزخانه های قدیم که مانند امروز دارای کابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند، نورپردازی اغلب به وسیلهٔ یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می شد انجام می گرفت. چرا که اغلب فعالیت های داخل آشپزخانه ( مانند آماده سازی مواد غذایی ) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می شد. اما امروزه باید به گونه ای این نورپردازی صورت بگیرد تا باعث نشود که آشپز پشت به نور قرار گیرد و باعث خستگی او شود.
یک آشپزخانهٔ خوب همچنین باید به گونه ای طراحی شود که هوا در آن جریان داشته باشد و گرما و بوی ناشی از پخت غذا را به خارج منتقل نماید.
آشپزخانه باید شمالی - جنوبی یا شمالی - غربی باشد زیرا دارای هوای گرم است و باید در جبههٔ هوای سردخانه باشد. اگر این امکان وجود نداشته باشد باید به وسیلهٔ بالکن یا ایوان به فضای باز وصل شود. همچنین آشپزخانه باید در مجاورت باغچهٔ سبزیجات و انبار مواد غذایی باشد و به فضای بازی بچه ها و ایوان و ورودی دید داشته باشد. اگر سعی شود که آشپزخانه در نزدیکی درِ ورودی یا پارکینگ طراحی شود بهتر است زیرا انتقال مواد غذایی خریداری شده به آشپزخانه راحت تر است و در نهایت آشپزخانه باید به اتاق غذاخوری و پذیرایی نزدیک باشد
آشپزخانه (فیلم ۲۰۱۲). «آشپزخانه» ( انگلیسی: The Kitchen ( 2012 film ) ) فیلمی در ژانر کمدی - درام است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به لورا پرپون، برایان گرینبرگ، و دریما واکر اشاره کرد.
آشپزخانه (فیلم ۲۰۱۹). آشپزخانه ( انگلیسی: The Kitchen ) یک فیلم در ژانر کمدی - درام و جنایی به کارگردانی آندره آ برلوف است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ملیسا مک کارتی، تیفانی هدیش، و الیزابت ماس اشاره کرد.
معنی کلمه آشپزخانه در فرهنگ معین

معنی کلمه آشپزخانه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آشپزخانه. آشپزخانه محلی است که در آن کار پختن غذا انجام می پذیرد و حکم آن در باب صلات به مناسبت آمده است.
نماز خواندن در آشپزخانه به علت آن که محل برافروختن آتش است مکروه می باشد.
طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۳۹۸.
۱. ↑ طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۳۹۸.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۱، ص۱۴۱.
...

معنی کلمه آشپزخانه در ویکی واژه

آنجا که غذا پزند، مطبخ.

جملاتی از کاربرد کلمه آشپزخانه

ام‌دی‌اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی، علاوه بر زیبایی، به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای ام‌دی‌اف است که در آن فرایند کاغذ نقش‌دار آغشته به چسب با فشار و حرارت پرِس بر روی تخته چسبانده می‌شود.
شاپیرا در سال ۱۹۴۰ در ورشو، لهستان متولد شد و به فلسطین تحت قیمومت بریتانیا در سال ۱۹۴۷ مهاجرت کرد و در تل‌آویو بزرگ شد. این خانواده در خیابان یاونه زندگی می‌کردند که با خانواده‌های دیگر آشپزخانه و حمام اشتراکی داشت.
این روش در حال حاضر در بعضی از آشپزخانه‌ها به‌کار می‌رود.
اُتاق به فضایی گفته می‌شود که با دیوار درونی از دیگر فضاها جدا شده‌است. نخستین کاربرد اتاق‌ها به ساکنان جزیره کرت در عصر مفرغ بازمی‌گردد. در معماری امروزی، اتاق‌ها کاربردهای زیادی دارند؛ برای مثال، اتاق می‌تواند یک مکان خواب باشد یا آشپزخانه، محل پذیرایی از مهمان باشد یا حمام و هر مکان دیگری که در تعریف «اتاق» می‌گنجند.
استیک هامبورگ توسط اگوست اسکوفیه در لیست غذاهای کلاسیک و ویژه آشپزخانه قرار گرفته است.
به صورت میله، لوله، مفتول، نرده، مقاطع اکسترودی و پروفیل در ساخت در و پنچره، قطعات ساختمانی، لوله آبیاری، لوازم آشپزخانه، ورق‌های آج‌دار برای پوشش سقف‌ها، سقف‌های کاذب و قطعات معماری اکسترودشده کف کامیون و تریلر استفاده می‌شود.
در لندن میشل، یکی دیگر از دوستان آدام، که به علت رها کردن موش در آشپزخانه اش توسط آدام نتوانسته بود رستورانش را نگه دارد، به علت نداشتن شغل او را بخشیده و تصمیم به همکاری با او می‌گیرد.
در جهان صنعتی، به دلیل اینکه اجاق‌ها به عنوان یک منبع تولید گرما کارآمدتر و مطمئن تر بودند، جایگزین آتش دان و منقل شدند، مدل‌هایی ساخته شدند که می‌توانند برای پخت‌وپز نیز مورد استفاده قرار گیرند، و این‌ها نیز به اجاق‌های آشپزخانه معروف شدند. هنگامی که خانه‌ها با سیستم‌های گرمایش مرکزی گرم می‌شوند، دیگر نیازی به وسیله‌ای نیست که هم به عنوان منبع حرارت عمل کند و هم اجاق یخت و پز و اجاق گازهای مستقل جای آنها را بگیرد. اجاق گاز و اجاق اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.
آشپزخانهٔ صحرایی نوعی آشپزخانهٔ متحرک یا کامیون غذاست که برای تهیهٔ غذای گرم برای نیروی نظامی به کار می‌رود.
هر دو نظر به‌نوعی درست هستند. درمشاهدات روزمره، انواع سینک آشپزخانه و وان حمام، به نظر می‌رسد جهت گرداب به شیوه‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی با تاریخ، زمان روز و خانواده خاص آزمایشگر متفاوت است. اما در شرایط کاملاً کنترل‌شده آزمایش، ناظری که به سمت پایین به زهکشی در نیمکره شمالی نگاه می‌کند، همیشه یک گرداب خلاف جهت عقربه‌های ساعت را می‌بیند، درحالی‌که یک ناظر در نیمکره جنوبی همیشه یک گرداب در جهت عقربه‌های ساعت را می‌بیند. در آزمایشی که به‌درستی طراحی شده است، گرداب توسط نیروهای کوریولیس تولید می‌شود که در نیمکره شمالی در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت قرار دارند.