اشتراکی

اشتراکی

معنی کلمه اشتراکی در لغت نامه دهخدا

اشتراکی. [ اِ ت ِ ] ( ص نسبی ) صفت نسبی است از اشتراک بمعنی اباحه و فوضی که در قوانین ایران بر کمونیست یا پیرو مرام کمونیزم اطلاق میشود. ولی در تداول عربی زبانان امروز کلمه «اشتراکی » بمعنی سوسیالیست و کلمه «شیوعی » بجای کمونیست بکار میرود. اگر کلمه بمفهوم نخستین بکار رود، بر گروهی اطلاق میشود که معتقدند باید لغو مالکیت فردی و اختلاف طبقاتی را از راه انقلاب پدید آورد و تولید را به مرحله ای رسانید که هر کس بقدر حاجتش از اجتماع بهره برد، و اگر بمفهوم دوم باشد، بر دسته ای اطلاق میشود که همان هدف را از طریق مبارزات پارلمانی میطلبند نه انقلاب و معتقدند هر کس باید بمیزان کار و لیاقتش از اجتماع برخوردار شود.

معنی کلمه اشتراکی در فرهنگ عمید

۱. کمونیست، پیرو کمونیزم.
۲. (صفت نسبی، قید ) به طور مشترک، با هم.

معنی کلمه اشتراکی در فرهنگ فارسی

صفت نسبی است از اشتراک بمعنی اباحه و فوضی که در قوانین ایران بر کمونیست یا پیر و مرام کمونیزم اطلاق میشود .

معنی کلمه اشتراکی در دانشنامه عمومی

اشتراکی (فیلم ۲۰۰۸). اشتراکی ( انگلیسی: The Collective ) فیلمی در ژانر ترسناک به کارگردانی کلی اورتون است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به لورا آلن اشاره کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه اشتراکی

در آن زمان، سه هزار تن مسلمان در اردبیل سکونت داشتند. در اواخر قرن دوّم هجری، که آذربایجان همچنان به دست خلفای بغداد اداره می‌شد، یک نهضت مذهبی و اشتراکی به نام خرمدینان پدید آمد.
رمانس‌ها وجوه اشتراکی بسیاری، هم از نظر ساختاری و هم از نظر معنایی، با قصه‌های بلند فارسی دارند امّا خاستگاهشان، وجود قهرمان‌های اشرافی و درباری در آنها و سبک فاخرشان آنها را از قصه‌های بلند فارسی متفاوت می‌کند «آلیس در سرزمین عجایب» اثر لوئیس کارول را یک رمانس می‌توان به حساب آورد.
مارکس از هدف سوسیالیست‌های خیالی مبنی بر از بین بردن اختلاف طبقاتی و ایجاد یک جامعه اشتراکی الهام می‌گیرد ولی با روش آن‌ها برای رسیدن به سوسیالیسم مخالف است.
در این سری از مسابقات فوتبال تکاملی حرفه‌ای ۱۸ لیگ فوتبال به‌طور کامل شامل کیت‌ها و پرچم‌های صحیح قرار دارد که از مهم‌ترین آن‌های می‌توان به سری آ ایتالیا و لیگ برتر برزیل نام برد که به صورت انحصاری فقط در این بازی قرار دارند. لیگ‌هایی همانند لیگ فرانسه و هلند طی قرار دادی به صورت اشتراکی هم در این بازی و هم در بازی فیفا ۲۰ قرار دارند. لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت‌های اروپا به‌طور انحصاری در این بازی حضور دارند. لیگ‌هایی همانند لیگ برتر فوتبال انگلستان و لا لیگا به صورت غیررسمی و با نام و پیراهن غیراصلی در این مسابقه حضور دارند و بوندس‌لیگا نیز به‌طور کامل از این بازی حذف شده‌است.
در این دوره از بازی‌ها نروژ و سوئد با ۴ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز مقام اول این رقابت‌ها را به صورت اشتراکی دست آوردند. سوئیس با ۳ طلا، ۴ نقره و ۳ برنز مقام دوم را کسب کرد. تیم ایران در این دوره از بازی‌ها حضور نداشته است.
، نماینده رهبر و یوسف طباطبایی نژاد هستند.نسل ۴ دوچرخه اشتراکی ۱۳۹۹ وارد شهر شد.
و مصداق این سخن آنست که چون این عبادت بر اهل هر کوئی و محلتی که اجتماع ایشان هر روز پنج بار در مسجدی متعذر نباشد وضع کرد، و حرمان اهل شهر که این اجتماع بر ایشان دشوار می نمود از این فضیلت نمی شایست، عبادتی دیگر فرمود که در هر هفته یک نوبت اهل کویها و محله ها بأجمعهم در یک مسجد که به همه جماعت محیط تواند شد جمع آیند، تا همچنان که اهل محلت را در فضیلت جمع اشتراک بود اهل مدینه را نیز دران اشتراکی بود؛ و چون اهل روستاها و دیه ها را با یکدیگر و با اهل شهر در هر هفته جمعیت ساختن مقتضی تعطیل مهمات می نمود در سالی دو نوبت عبادتی که بر اجتماع همه جماعت مشتمل بود تعیین کرد، و مجمع ایشان را صحرایی که شامل ازدحام تواند بود نام زد فرمود، چه وضع بنائی که همه قوم را درو جای بود، و در سالی دو بار ازان نفع گیرند، هم مؤدی به حرج می نمود؛ و چون در سعت فضایی که همه قوم حاضر توانند آمد یکدیگر را ببینند و عهد انس مجدد گردانند انبعاث ایشان بر محبت و مؤانست یکدیگر تزاید پذیرد، بعد ازان عموم اهل عالم را به اجتماع در یک موقف، در همه عمر یک دفعت، تکلیف کرد، و آن را به وقتی معین از عمر که موجب مزید ضیق و کلفتی بودی موسوم نگردانید، تا بر حسب تیسیر اهل بلاد متباعد جمع آیند و از آن سعادت که اهل شهر و محله را بدان معرض گردانیده اند خطی اکتساب کنند، و به انس طبیعی که در فطرت ایشان موجود است تظاهر نمایند؛ و تعیین آن موضع به بقعه ای که مقام صاحب شریعت باشد اولی بود، چه مشاهده آثار او و قیام به شعائر و مناسک مقتضی وقع و تعظیم شرع باشد در دلها، و مستدعی سرعت اجابت و مطاوعت شود دواعی خیر را. بر جمله از تصور این عبادات و تلفیق آن با یکدیگر غرض شارع در دعوت با اکتساب این فضیلت معلوم می گردد، چه ارکان عبادت بر قانون مصلحت مقدر کردن سبب استجماع هر دو سعادت باشد.
داستان این مجموعه از اینجا آغاز می‌شود که احسان پس از بیست سال زندگی با پدرش در فرانسه به ایران بازمی‌گردد تا املاک پدری را بفروشد و علاوه بر پرداخت بدهی‌های او، برای خود نیز زندگی خوبی فراهم کند. در این میان شرکا نیز منتظر فرصتی هستند تا اسناد املاک اشتراکی را از چنگ او درآورند. از طرفی مادر احسان که در ایران زندگی می‌کند، تومور مغزی دارد و تصمیم دارد اسناد و مدارک این املاک را صرف امور خیریه کند. در این بین احسان دچار سردرگمی می‌شود و…
به سال‌ها پس از آن‌، شعله اشتراکی شد وزو به چند رفیق جوان فتاد قبس
برون از نسبت هر اشتراکی سرشته هر گلی از آب و خاکی
وی در دهه شصت بر روی سازماندهی داده‌ها کار می‌کرد و سرانجام در سال ۱۹۷۰ مقاله خود تحت عنوان «مدل رابطه‌ای برای داده‌ها جهت پایگاه داده‌های بزرگ و اشتراکی» را منتشر نمود.
دوست دارم لاله را مانند دل کز سوز و داغ در میان این دو، وجه اشتراکی دیده‌ام
نسخهٔ استالینی سوسیالیسم، با تغییرات اندکی، اتحاد جماهیر شوروی را ایجاد کرد و بر احزاب کمونیست در سراسر جهان تأثیر گذاشت. استالینیسم امکان ایجاد یک جامعه کمونیستی بر اساس برنامه جامع صنعتی شدن و اشتراکی سازی در شوروی را مطرح کرد. توسعهٔ سریع صنعت و مهم‌تر از آن، پیروزی شوروی سابق در جنگ جهانی دوم این دیدگاه را حتی تا ده سال پس از مرگ استالین در سراسر جهان معرفی کرد. استالینیسم قول ایجاد یک جامعه کمونیستی در طی سی سال را مطرح کرد. با این وجود، تحت رهبری استالین، امکان ایجاد کمونیسم در چارچوب مدل روسی فراهم شد.
اشتراکی هست اما این کجا ماند بدان چشم او گر ابر بودی نم که دیدی در بحار
در سپتامبر سال ۲۰۱۹ با معرفی سرویس اشتراکی تازه ان‌بی‌سی یونیورسال، پیکاک، بانی همر مدیر عامل امور مشتریان اظهار داشت که «این امید و خواسته من است که یک بازسازی از مجموعه اداره داشته باشیم». در مارس ۲۰۲۰ شورانر پیشین گرگ دنیلز اظهارات خود دربارهٔ بازسازی اداره بیان کرد و به نظر او ساخت یک بازسازی از این مجموعه غیرممکن است، و جلوتر در همان سال مدیرعامل محتوایی پیشین ان‌بی‌سی بیل مک‌گلدریک اظهار داشت که «یک بازسازی به ویژه برای پیکاک نخواهد آمد».