بالکن
معنی کلمه بالکن در لغت نامه دهخدا

بالکن

معنی کلمه بالکن در لغت نامه دهخدا

بالکن. [ ک ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) پالگانه. ( لغات فرهنگستان ). بالکانه. مهتابی. ایوانچه. خروجی. پالانه. روشن. ( یادداشت مؤلف ). پیش آمدگی در طبقه دوم هر ساختمان که معمولاً بداخل اطاق راه دارد و در حکم یک راهرو کم پهنا در جلو اطاق و سایبانی برای طبقه اول است و در تابستان از آن استفاده شود. معمولاً سرتیرهای آهنی یا چوبی سقف طبقه اول را قریب یک گز در فضا جلوتر برند و میانشان سقف زنند و بپوشانند و گاه برای حفاظت گرداگرد آنرا نرده گذارند. بالکن معمولاً بی سقف است و حال آنکه غلام گردشی و پاگرد سقف دارد.

معنی کلمه بالکن در فرهنگ معین

(کُ ) [ فر. ] ( اِ. ) ۱ - ایوان . مهتابی . ۲ - طبقة بالای تئاتر یا سینما. ۳ - ایوان کوچک جلوی کاشانه ، ایوانک (فره ).

معنی کلمه بالکن در فرهنگ عمید

۱. ایوان نرده دار کوچک جلو ساختمان.
۲. سالن فوقانی در سینما، تئاتر، یا مجالس قانون گذاری که مشرف به طبقۀ پایین است.

معنی کلمه بالکن در فرهنگ فارسی

پرده نقاشی اثر مانه ( ۱۸۶۸ م . ) موزه لوور .
ایوان، مهتابی، ایوان کوچک جلو عمارت
( اسم ) ۱ - ایوان کوچکی که در جلوی ساختمان سازند مهتابی . ۲ - طبق. فوقانی تماشاخانه یا سینما که قسمتی از سالن تحتانی را در زیر میگیرد .

معنی کلمه بالکن در دانشنامه عمومی

بالکن ( به فرانسوی: Balcon ) ایوانک یا ایوانگاه ( در تالار سینما یا نمایش سرا ) بخشی از یک ساختمان است که معمولاً از دیوارهای ساختمان بیرون زده است.
بالکن از الحاقات آپارتمان ها محسوب می شود که مساحت آن در مساحت آپارتمان و بنا محاسبه می گردد. بالکن ها فضاهایی مسقف هستند که حداقل یک طرف آن رو به فضای بیرونی دارند، گاهی بالکن ها دو طرف و گاهی سه طرفِ بازِ رو به فضایِ مجاور دارند. در این فضا، قسمت های بستهٔ فضا شامل نیم دیوار، نرده یا ترکیب این دو با دیوار است.
از دیدگاه معماری، تراس به فضای الحاق شده به آپارتمان گفته می شود. غیرمسقف است و جزو مشاعات شمرده می گردد؛ در نتیجه، مساحت تراس ها در محاسبهٔ مساحت آپارتمان ها دخالتی ندارد. به طور کلی ایوان، تراس و بالکن فضاهای مسکونی را بالاتر از فضای بیرون قرار می دهند که در صورت نشستن کاربر در آن بتواند به فضای حیاط یا منظرهٔ بیرونی مسلط شود و از زیبایی های آن بهره مند گردد.
بر پایهٔ واژه نامه دهخدا، بالکن احتمالاً از ریشه فارسی «بالاخانه» اقتباس شده است. بر باور برخی از زبان شناسان، واژه بالکن که ابتدا از زبان ایتالیایی به زبان های فرانسوی، انگلیسی و روسی وارد شده است، دارای ریشهٔ فارسی است.
تازگیها، اصطلاحات بسیاری است که در حوزهٔ تراس و بالکن مورد استفاده قرار می گیرند، مانند: بالکن شیشه ای، شیشه ای کردن بالکن، بستن بالکن، پوشاندن بالکن، پوشاندن بالکن با شیشه، بالکن، شیشهٔ بالکن، بالکن شیشه ای تاشو… سیستم های بالکن شیشه ای عمدتاً با حرکت شیشه در ریل های آلومینیومی کار می کنند و همهٔ پنجره ها در گوشهٔ مناسبی از بالکن جمع می شوند. در گذشته، بالکن ها را با PVC یا هر گونه ملزمه ای همچون آلومینیوم می پوشاندند و آن را کاملاً به یک محیط بسته تبدیل می کردند. بالکن هایی که به این شکل پوشانده می شدند دیگر کاربری بالکن نداشتند و همچون دیگر فضاها و اتاق های خانه می شدند. با به روی کار آمدن بالکن های شیشه ای، این وضعیت از میان برچیده شد. بالکن هایی که به مردم فضای راحتی در خانه هایشان می دهند، اهمیت بیشتری می یابند.
بالکن (فیلم). بالکن ( انگلیسی: The Balcony ) یک فیلم است، از روی نمایشنامه ای به همین نام از ژان ژنه، که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد.
• شلی وینترز
• پیتر فالک
• لئونارد نیموی
• روبی دی
• لی گرانت
• جف کوری
• کنت اسمیت
• جویس جیمسون
بالکن (نقاشی). بالکن ( فرانسوی: Le balcon ) یک نقاشی رنگ روغن روی بوم از ادوار مانه است که سال ۱۸۶۸ کشیده و سال ۱۸۶۹ در سالن ( پاریس ) نمایش داده شد. این نقاشی هم اکنون در موزه اورسی پاریس نگهداری می شود.
بالکن (نمایشنامه). بالکُن نمایشنامه ای است از ژان ژنه.
معنی کلمه بالکن در فرهنگ معین

معنی کلمه بالکن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بالکن همان پیش آمدگی در طبقه فوقانی ساختمان هست و از آن به مناسبت در بابهای طهارت، صلات و صلح سخن گفته شده است.
طهارت بالکن با تابش خورشید
بنابر قول مشهور تابش خورشید بر زمین و ساختمان نجس و آنچه- از غیر منقولات- از توابع زمین و ساختمان شمرده می شود، مانند بالکن، با شرایطی موجب پاک شدن آن می شود.
نماز در بالکن دیگری
صحت نماز در بالکنی که بدون رضایت بر روی ملک دیگری احداث شده اختلافی است.
احداث بالکن
...

معنی کلمه بالکن در ویکی واژه

terrazza
balcone
ایوان. مهتابی.
طبقة بالای تئاتر یا سینما.
ایوان کوچک جلوی کاشانه، ایوانک (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه بالکن

در بالکن کاخ باکینگهام و در اواخر مراسم رسمی ازدواج، مراسم بوسه سلطنتی انجام شد و عروس و داماد همدیگر را بوسیدند. برای مراسم بوسه خیلی از مردم خود را به کاخ رسانده بودند. شاهزاده ویلیام طی یک سنت شکنی و بدعت جدید دو بار عروس را بوسید.
در ۲۳ ژانویه ۱۹۱۵، بیلینگز و سایر مقامات گمرک به برج جدید گمرک نقل‌مکان کردند که پس از چهار سال و نیم و با صَرف هزینه‌ای بالغ بر ۱٫۸ میلیون دلار تکمیل شده بود. در سپتامبر ۱۹۱۵، پس از این‌که مردی با پریدن از عرشهٔ دیدبانی برج گمرک خودکشی کرد، بیلینگز دستور داد تا زمان نصب حفاظ، بالکن در معرض دید عموم قرار بگیرد. در ظهر ۶ آوریل ۱۹۱۶، بیلینگز ساعت برج گمرک را نصب کرد.
مرغابی اسرائیلی‌های گریخته یا رهاشده در برخی نقاط جهان از جمله آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، و بخش‌های از اروپا جوامع مستقلی را ساخته و به نام جانور رمیده زندگی می‌کنند. آنها در کشتزارها و دریاچه‌های کنار یا پیرامون شهرها زندگی کرده و در شکاف درختان، یا روی زمین، زیر بوته‌های حیاط خانه‌ها، در بالکن آپارتمان‌ها یا زیر جلوآمدگی‌های سقف‌ها لانه‌سازی و تخم‌گذاری می‌کنند و گاهی شب را روی آب می‌خوابند تا اگر شکارچی به سراغ آنها آمد بتوانند به سرعت بگریزند. در آمریکا آنها گونه مهاجم اعلام‌شده و مقامات اجازه دارند تا مرغابی‌های موسکووی بدون صاحب، تخم‌ها و لانه‌هایشان را در هر جا -به جز سه شهرستان تگزاس که در آنها بومی اعلام شده‌اند- ویران کنند.
بسیاری کاسا میا را موفق‌ترین و اصیل‌ترین ساختهٔ غیرمذهبی گائودی می‌دانند. او این بنا را در سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ ساخت. خود گائودی آن را «لایه‌ای از سنگ که گل‌ها و گیاهان روندهٔ بالکن‌هایش به آن غنا بخشیده‌اند و همواره رنگ آن را تغییر می‌دهند» توصیف کرده‌است.
آشپزخانه باید شمالی-جنوبی یا شمالی-غربی باشد زیرا دارای هوای گرم است و باید در جبههٔ هوای سردخانه باشد. اگر این امکان وجود نداشته باشد باید به وسیلهٔ بالکن یا ایوان به فضای باز وصل شود. همچنین آشپزخانه باید در مجاورت باغچهٔ سبزیجات و انبار مواد غذایی باشد و به فضای بازی بچه‌ها و ایوان و ورودی دید داشته باشد. اگر سعی شود که آشپزخانه در نزدیکی درِ ورودی یا پارکینگ طراحی شود بهتر است زیرا انتقال مواد غذایی خریداری شده به آشپزخانه راحت‌تر است و در نهایت آشپزخانه باید به اتاق غذاخوری و پذیرایی نزدیک باشد
مروان در ژوئن ۲۰۰۷ تحت شرایط مرموز فوت کرد و از بالکن خانه گران‌قیمت خود در لندن سقوط کرد. همسرش موساد را به این ترور متهم کرد.
این ماده در ایالت نیو ساوت ولز استرالیا هم غیرقانونی و قدغن است، چرا که دو نفر از مصرف‌کنندگان آن، یکی از بالکن یک منزل به پائین پرید و دیگری پس از مصرف، دچار روان‌آشفتگی و سکته قلبی شد. در سایر نقاط استرالیا از ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی، این دارو جزءِ «فهرست شماره ۹ داروهای مخدر» است.
در پردهٔ دوم اما، این بار به‌راستی تعدادی دزد و غارتگر در همان خانهٔ متروکه پناه می‌برند و مردم با بی‌تفاوتی و بی‌عملی باعث می‌شوند مرد روی بالکن توسط دزدان غارت شود. ساعدی می‌خواهد در این پرده بگوید وقتی مردم اعتمادشان را از دست بدهند دچار بی‌عملی می‌شوند و نتیجه این‌که دزدان و غارتگران صحنه را به‌دست می‌گیرند.
این بنا از دو طبقه تشکیل شده‌است. در جلو ساختمان ایوانی بزرگ وجود دارد که دارای دو درگاه ورودی است و در طبقه بالا بالکنی با جنس چوب است. وسط دو درگاه ورودی از داخل ساختمان اتاق بزرگ در دو طبقه درست شده‌است که احتمالاً برای پذیرایی یا کنفرانس بوده و دارای چشم‌اندازی زیبا به بیرون و منظره دریا می‌باشد. ساختمان دارای حیاط مرکزی و تمامی اتاق‌ها دورتا دور واقع شده‌اند که در هر طبقه ده اتاق وجود دارد. در گوشه خاوری راه پله‌ای برای رفتن به پشت بام ساخته شده‌است. جنس درها و پنجره‌ها از چوب ساج بوده و حفاظ آن‌ها در جلو می‌باشد. درها دو لنگه هستند و دارای نقش و نگار هستند.
جمعت صحیفتک الشریفه بالکنایه والصراحه بین اللطافه و النظافه و الظرافه و الملاحه
این فیلم برای اولین بار در بازار فیلم و تلویزیون هنگ کنگ ۲۰۱۹ اعلام شد. دانی ین، تهیه‌کننده و بازیگر فاش کرد که این فیلم در ابتدا برای فیلمبرداری در یک کشور خارجی برنامه‌ریزی شده بود، اما او بنی چان، یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان را متقاعد کرد که برای فیلمبرداری در هنگ کنگ بماند. تولید در آوریل همان سال آغاز شد. در ۶ مه ۲۰۱۹، صحنه ای از پریدن ین از بالکن فیلمبرداری شد و به همین دلیل او را به مدت دو ساعت روی سیم معلق کردند. تولید این فیلم در سپتامبر ۲۰۱۹ به پایان رسید.