آکسفورد
معنی کلمه آکسفورد در لغت نامه دهخدا

آکسفورد

معنی کلمه آکسفورد در لغت نامه دهخدا

اکسفورد. [ اُ فُرْ ] ( اِخ ) آکسفورد. شهری در انگلستان واقع در ملتقای رود تایمز و چرول . هوای آن دائماً مه آلود و گرفته است و 98700 تن سکنه دارد. این شهر بجهت دانشگاه عظیم خود در جهان معروف است. ( فرهنگ فارسی معین ).
اکسفورد. [ اُ فُرْ ] ( اِخ ) آکسفورد. نام دانشگاه عظیم و معروف واقع در شهر اکسفورد انگلستان.( از فرهنگ فارسی معین ) ( از دایرة المعارف فارسی ).

معنی کلمه آکسفورد در فرهنگ فارسی

یا آکسفورد . شهری در انگلستان واقع در ملتقای رود تایمز و چرول .

معنی کلمه آکسفورد در دانشنامه عمومی

آکسفورد. آکسفورد ( به انگلیسی: Oxford ) با تلفظ صحیح آکسفود، یکی از شهرهای انگلستان و مرکز شهرستان آکسفوردشایر در جنوب شرقی این کشور است. بر اساس آمار سال ۲۰۱۷ جمعیت این شهر برابر با ۱۵۴٬۶۰۰ نفر بوده است. رود تیمز از میان آکسفورد می گذرد. این بخش ۱۶ کیلومتری از تایمز با نام آیسیس ( The Isis ) شناخته می شود.
بناهای آکسفورد نشانگر همه دوره های معماری انگلیسی از ابتدا ورود آنگلوساکسون ها است، مانند بنای گنبدی رادکلیف کمرا ( تالار رادکلیف ) که مربوط به میانه قرن هجدهم و در مرکز شهر واقع است.
آکسفورد نخستین بار از زمان ساکسون ها مسکونی شد و در آغاز با نام «آکسنافوردا» به معنای گذرگاه گاو نر ( بارکش ) شناخته می شد.
موقعیت استراتژیک این شهر و محصور بودن آن میان خندق های طبیعی باعث گردید تا آکسفورد به صورت بخشی از سامانه دژ - شهرهای انگلستان در برابر حملات مجدد دانمارکی ها به این سرزمین در آید.
پس از بازسازی در زمان ادواردشاه، در سال ۱۰۰۹ میلادی در برابر حملات دانمارکی ها سقوط کرد. در ۱۱۲۶ حصار شهر بازسازی شد. هر چند شکوفایی بازرگانی شهر در قرن دوازدهم زودگذر بود اما رشد دانشگاه آن رکود فعالیت بازرگانی را جبران کرد.
• بن - آلمان
• گرونوبل - فرانسه
• لیدن - هلند
• لئون - نیکاراگوآ
• پرم - روسیه
آکسفورد (آرکانزاس). آکسفورد ( آرکانزاس ) ( به انگلیسی: Oxford, Arkansas ) یک شهر در ایالات متحده آمریکا با جمعیت ۶۴۲ نفر است که در شهرستان ایزارد، آرکانزاس واقع شده است.
موقعیت جغرافیایی شهرها و مناطق اطراف به شرح زیر است:
آکسفورد (ویسکانسین). آکسفورد ( به انگلیسی: Oxford ) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در شهرستان مارکت، ویسکانسین واقع شده است. آکسفورد ۲٫۲۳ کیلومتر مربع مساحت و ۵۳۷ نفر جمعیت دارد و ۲۶۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه آکسفورد در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آکسفورد در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آکسفورد در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه آکسفورد

معنی کلمه آکسفورد در دانشنامه آزاد فارسی

آکسفورد. آکْسْفورد (Oxford)
نمایی از شهر دانشگاهی شهر و مرکز اداری آکسفوردشر، در جنوب مرکزی انگلستان، در محل تلاقیرودهای تمزو چارول، به فاصلۀ ۸۴کیلومتری شمال غربی لندن. ۱۲۱هزار نفر جمعیت دارد (۱۹۹۴). صنایع آن عبارت اند از تولید فولاد، لوازم برقی، خودرو، چاپ و نشر (انتشارات دانشگاه آکسفورد، بلک وِلز)، و گردشگری. بناهای مهم آن عبارت اند از کلیسای جامع کرایست چرچ(قرن ۱۲م)، مدرسۀ دیوینیتیو کتابخانۀ دیوک هامفریس(۱۴۸۸م)، تئاتر شلدونین(۱۶۶۳ـ۱۶۶۹)، موزۀ اَشمولین(۱۸۴۵)، کتابخانۀ بودلیان(قرن ۱۷)، موزۀ دانشگاه(۱۸۵۵ـ۱۸۶۰)، موزۀ پیت ـ ریورز، و موزۀ هنر مدرن. آکسفورد قدیمی ترین باغ های گیاه شناسی(۱۶۲۱) را در خود جا داده است. آکسفورد اولین بار در زمان ساکسون ها مسکونی شد و در سالنامۀ آنگلوساکسون(۹۱۲م) از آن نام برده شده است. از دانشگاه آکسفورد، قدیمی ترین دانشگاه انگلستان، نخستین بار در قرن ۱۲م یاد شده است که ورود دانشجویان انگلیسی اخراجی از پاریس در ۱۱۶۷م سبب توسعۀ آن شد. این دانشگاه ۳۶ کالج دارد. درخلال جنگ داخلی انگلستان، دانشگاه از سلطنت طلبانو مردم شهر از پارلمانحمایت می کردند. شهر آکسفورد در ۱۶۴۲ مقرّ شاه و دربار بود، امّا در ۱۶۴۶ تسلیم ژنرال فرفکس، فرماندهِ کل نیروهای پارلمان، شد. این شهر تا اوایل قرن ۲۰ به سرعت رشد یافته و صنعتی شده بود و صنایع چاپ و در آن انتشارات کاملاً تثبیت شده بودند.

جملاتی از کاربرد کلمه آکسفورد

در سال ۱۸۹۱، وضعیت سلامتی او دوباره بد می‌شود. مالارمه ابتدا مرخصی می‌گیرد و بعد ساعت کارش را کم می‌کند. روی پل ولون با اسکار وایلد و پل والری ملاقات می‌کند (والری نزدیک بود در آب غرق بشود). والری یکی از اعضای ثابت مهمانی‌های سه شنبه منزل مالارمه است. در سال ۱۸۹۲، پس از مرگ اوژن مانه، برادر ادوارد مانه، والری معلم دخترش، ژولی می‌شود، که مادرش، برت موریسوی نقاش است. در این زمان کلود دبوسی مقدمه‌ای بر بعد از ظهر یک حیوان وحشی را می‌سازد که در سال ۱۸۹۴ نمایش داده می‌شود. مالارمه در نوامبر ۱۸۹۳ بازنشسته می‌شود و در سال ۱۸۹۴ در کمبریج و آکسفورد سخنرانیهای ادبی می‌کند. بعد از دو سال مالارمه در مراسم خاکسپاری ورلن در ۸ ژانویه ۱۸۹۶ شرکت می‌کند و به جای وی به عنوان شاهزاده شاعران انتخاب می‌شود.
او در سال ۱۹۱۹ توسط «جامعهٔ وکلای تمپلز این» به آزمون اختبار فراخوانده شد و عضو هیئت علمی و استاد حقوق کالج کورپس کریستی کمبریج شد. او از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۵ سردبیری نشریهٔ حقوقی کمبریج را برعهده داشت و از سال ۱۹۲۶ سردبیری فصلنامهٔ لا ریویو را برعهده گرفت. در سال ۱۹۳۱ او به آکسفورد نقل مکان کرد تا بر کرسی «استاد علم حقوق» تکیه بزند. این کرسی طی سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۳ در تصاحب او بود و زمانی که به سمت استاد تمامی دانشگاه آکسفورد نائل شد، این جایگاه را ترک گفت.
الستر مک‌اینتایر در ۱۲ ژانویهٔ ۱۹۲۹ در گلاسکو زاده شد و تحصیلاتش را در انگلستان گذراند. وی لیسانس خود را در دانشگاه کویین‌مری لندن گذراند و فوق لیسانس خود را از دانشگاه منچستر گرفت. وی از ۱۹۵۱ کار تدریس را از دانشگاه منچیتر آغاز کرد و در دانشگاه‌های آکسفورد، پرینستون، براندی، بوستون، دوک، و همچنین نتردام تدریس داشته‌است. او مدتی نیز ریاست بخش شرقی انجمن فلسفی آمریکا را به‌عهده داشت.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آکسفورد یونایتد اشاره کرد.
هاوکینگ شاگرد اول شد، و در پاییز سال ۱۹۶۲، در بیست سالگی به ترینیتی هال کمبریج وارد شد. ورودش به آکسفورد خیلی ناخوشایند بود؛ ورودش به کمبریج بسی بدتر اتفاق افتاد. در همان ابتدا، پی برد که با همهٔ این‌ها فرد هویل تصمیم گرفته او را به عنوان دانشجوی خود نپذیرد. دستیار هویل به عنوان استاد راهنمای وی برگزیده شد. به غرور هاوکینگ ضربهٔ سختی وارد آمد: این بی‌اعتنایی و تحقیر را هرگز فراموش نکرد. در دورهٔ فوق‌لیسانس کمبریج، هاوکینگ دیگر آن دانشجوی درخشان دورهٔ لیسانس نبود.
آیر در ۲۹ اکتبرِ ۱۹۱۰ در خانواده‌ای متمول در لندن به دنیا آمد مادرش یهودی اهل هلند و پدری یک کالونیست اهل سوئیس بود. در دانشگاه آیتون، تحصیل کرد و سپس در دانشگاه آکسفورد، به تحصیل در دوره عالی پرداخت. در سال ۱۹۳۲ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و تا مدتی در دانشگاه وین و در ارتباط با اعضای حلقه وین به بررسی پوزیتیویسم مشغول شد، که تا آن زمان، نزد انگلیسی زبانان، هنوز معروفیتی نداشت. حاصل این دوره نگارش اثر معروف وی زبان، حقیقت و منطق بود که اثر شگرفی در دنیای انگلیسی زبان بر جا گذاشت.
پس از معرفی علی کردان به عنوان وزیر کشور، الف با گرفتن استعلام از دانشگاه آکسفورد در مورد مدرک وی و انتشار خبر جعلی بودن مدرک وی، او را رسوا کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استوک سیتی، باشگاه فوتبال یورک سیتی، باشگاه فوتبال نانت‌ویچ، باشگاه فوتبال بارنزلی، باشگاه فوتبال کرو آلکساندرا، باشگاه فوتبال مکلسفیلد تاون، باشگاه فوتبال آکسفورد یونایتد، باشگاه فوتبال نورتویچ ویکتوریا، و باشگاه فوتبال برنلی اشاره کرد.
آنتونی اسمیت که در لندن زندگی می‌کرد، سرانجام در ۷ ژوئیه ۲۰۱۴ در اثر مشکل تنفسی در شهر آکسفورد انگلستان درگذشت.
ای اف کاد در سال ۱۹۲۳ در انگلستان به دنیا آمد. و پس از پایان تحصیلات متوسطه در آکسفورد در شاخه‌های شیمی و ریاضی تحصیل کرد. در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان خلبان در نیروی هوایی خدمت می‌کرد و سپس در سال ۱۹۴۸ به نیویورک رفت و به عنوان برنامه‌نویس در شرکت آی بی ام مشغول کار شد. وی پس از ادامه تحصیل در دانشگاه میشیگان و اخذ دانشنامه دکترا به مرکز تحقیقاتی سان خوزه (آی بی ام) منتقل شد. وی در سال ۱۹۸۰ از آی بی ام خارج شد. در دهه ۱۹۹۰ به دلیل ضعف جسمی تحقیقات خود را متوقف نمود و سرانجام در سال ۲۰۰۳ درگذشت.