اخراجی

معنی کلمه اخراجی در لغت نامه دهخدا

اخراجی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب به اِخراج :
آشفته زلف اوست هر جا تابی ست
دیوانه چشم اوست هر جاخوابی ست
زندانی آه ماست هر جا سوزی ست
اخراجی چشم ماست هر جا آبی ست.سودائی.

معنی کلمه اخراجی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اخراج اخراج شده : اخراجی چشم ماست هر جا آبی است . ( سودایی . )

جملاتی از کاربرد کلمه اخراجی

اخراجی‌ها ۲ یک فیلم کمدی و جنگی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی مسعود ده‌نمکی و تهیه کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز است که ساخت آن در پاییز ۱۳۸۷ آغاز شد و در نوروز ۱۳۸۸ به‌روی پردهٔ سینماها رفت. این فیلم در اکران خود با فروش ۷ میلیارد و ۸۸۴ میلیون تومان، پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در آن مقطع شد.[۱]
پگاه آهنگرانی همچنین عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دور دهم بود. گفته می‌شود از دیگر دلایل بازداشت پگاه آهنگرانی، ساخت مستندی دربارهٔ مسعود ده نمکی کارگردان فیلم اخراجی‌ها و از رهبران سابق انصار حزب‌الله می‌باشد، این مستند در برنامه آپارات شبکه فارسی بی‌بی‌سی پخش شد. پگاه آهنگرانی پیش از بازداشت گفته بود که به دلیل ساخت مستند ده نمکی‌ها توسط وزارت اطلاعات مورد بازخواست قرار گرفته‌است.
حسن گفت: یوسف هفده ساله بود که او را در چاه افکندند و هشتاد سال از پدر غایب بود و بعد از آنک با پدر رسید بیست و سه سال بزیست و صد و بیست سال از عمر وی گذشته از دنیا بیرون شد، و یعقوب پس از آنک یوسف را باز دید هفده سال بزیست و بیک قول بیست و چهار سال. و یوسف را سه فرزند آمد از زلیخا دو پسر بودند افرائیم و میشا و یک دختر بود رحمة و هی امرأة ایوب (ع) و میان یوسف و میان موسی کلیم چهار صد سال بود. قال الثوری: لمّا التقی یعقوب و یوسف، قال یوسف یا ابت بکیت علیّ حتّی ذهب بصرک، الم تعلم انّ القیامة تجمعنا، قال بلی یا بنی و لکن خشیت ان یسلب دینک فیحال بینی و بینک، «وَ قَدْ أَحْسَنَ بِی» یقال احسن فلان بی و احسن الیّ، «إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ» و لم یقل اخرجنی من الجبّ لانّه قال: «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ» و المعنی احسن اللَّه الیّ فی اخراجی من السّجن بعد ما استعنت فیه علیه و قلت للغلام اذکرنی عند ربّک، «وَ جاءَ بِکُمْ مِنَ الْبَدْوِ» لانّهم کانوا اهل بادیة و اصحاب مواش، «مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیْطانُ» استخفّ بنا و افسد ما بیننا و اغری بعضنا ببعض، النّزع ادنی ما یقع من الفساد بین النّاس، «إِنَّ رَبِّی لَطِیفٌ لِما یَشاءُ» عالم بدقایق الامور و حقایقها، «إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ» بخلقه، «الْحَکِیمُ» فی جمیع افعاله. قیل لمّا التقی یعقوب و یوسف، قال یعقوب لیوسف قل لی ما فعل اخوتک بک، فقال لا تسألنی یا ابی عمّا فعل بی اخوتی و سلنی عمّا فعل بی ربّی.
از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به «الو الو من جوجوام» (مرضیه برومند)، «جنگجوی پیروز» (مجتبی راعی)، «مربای شیرین» (مرضیه برومند)، «شارلاتان» (آرش معیریان)، «شام عروسی» (ابراهیم وحیدزاده)، «اخراجی‌ها» (مسعود ده نمکی)، «اخراجی‌ها ۲» (مسعود ده نمکی)، «محاکمه در خیابان» (مسعود کیمیایی) و «افراطی‌ها» (جهانگیر جهانگیری) اشاره کرد.
فیلم اخراجی‌ها با سه اعتراض در مورد نقض حق تألیف روبرو شد. محمدحسین جعفریان عنوان کرد که ده‌نمکی بدون اجازه شعری از او را که متعلق به بیست سال پیش است را در اخراجی‌ها ۳ استفاده کرده‌است. همچنین خبرها و عکس‌هایی منتشر شد که بیانگر کپی‌برداری پوستر فیلم اخراجی‌ها از اثر دیگری است. از سویی دیگر حمید طالب‌زاده در مصاحبه‌ای عنوان کرده که از ترانه «همه چی آرومه» با اجرای او (ترانه ای از مریم اسدی) نیز بدون کسب اجازه در فیلم اخراجی‌ها استفاده شده‌است.
جز قلزم وحدت نیست کافتاده بمواجی هان از نظر کثرت ابلیس شد اخراجی
اخراجی‌ها فیلمی کمدی-جنگی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز محصول ۱۳۸۵ است. اخراجی‌ها پس از دو مستند فقر و فحشا و کدام استقلال؟! کدام پیروزی؟! نخستین فیلم داستانی ده‌نمکی است. کتاب اخراجی‌ها یک سال پس از ساخت این فیلم به چاپ رسید. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم در سال ۱۳۸۶ شد.[نیازمند منبع]
کارگران بخش‌های مختلف شرکت نیشکر هفت‌تپه روز یکشنبه اول تیرماه در هفتمین روز اعتصاب خود دست به تجمع زدند. این کارگران خواستار «پرداخت حقوق معوقه»، «تمدید دفترچه بیمه»، «بازگشت به کار همکاران اخراجی»، «بازداشت امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت»، «خلع ید کارفرما و بخش خصوصی» و «بازگرداندن ثروت‌های اختلاس‌شده به کارگران» شدند. از جمله شعارهای این کارگران «کارگر هفت‌تپه‌ایم، گرسنه‌ایم گرسنه‌ایم» بوده‌است. همزمان جمعی از کارگران قرارداد معین برق خوزستان در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت خود مقابل ساختمان اداره برق منطقه‌ای استان تجمع برگزار کردند.
این داستان ادامه داستان اخراجی‌ها یک است. در اوایل فیلم عراقی‌ها اقدام به کشتن مجروحین می‌کنند و اخراجی‌های اسیر شده را به یک اردوگاه به سرپرستی رسول می برند. از طرف دیگر، خانواده آن‌ها که قصد مسافرت به مشهد را داشتند، توسط سازمان مجاهدین خلق ایران با ربودن هواپیما و نشاندن آن در عراق ایشان را ترغیب به اعطای درخواست پناهندگی به صدام حسین می‌کنند. مسافران که خانواده‌های اخراجی‌ها هم جزو آن‌ها بودند، برگه درخواست پناهندگی را پاره کرده و سرود ای ایران را می‌خوانند.
جمعی از کارگران اخراجی شرکت ملی صنعتی فولاد در در اعتراض به اخراج خود و تبعید برخی از کارگران برای خدمت در ورزشگاه غدیر اهواز در برابر این شرکت در اهواز، تجمع اعتراضی برپا کردند.
آلبوم اخراجی‌ها موسیقی متن فیلم اخراجی‌ها به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و خوانندگی محمد اصفهانی و آهنگسازی فریدون شهبازیان است.
غیرواقعی بودن شخصیت البغدادی در سال ۲۰۰۸ با به‌دست آمدن اطلاعاتی که نشان می‌داد وی یک افسر اخراجی ارتش عراق به نام حامد داود محمد خلیل الزاوی است به چالش کشیده شد. به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکایی القاعده پس از افشای این که نقش البغدادی را یک بازیگر بازی می‌کرده است وی را با یک شخصیت واقعی جایگزین کرده است. او تحت حمایت لبنان بود تا در کشورهای اسلامی حاشیه درست کند اما چند سال بعد لبنان دیگر داعش را حمایت نکرد.