آرشه

معنی کلمه آرشه در فرهنگ معین

( آرشه ) (ش ِ ) [ فر. ] ( اِ. ) چوب باریکی که روی آن چند رشته موی اسب کشیده و برای نواخت ن سازهای زهی مانند ویولون ویولونسل و کنترباس و... به کار می رود.

معنی کلمه آرشه در فرهنگ عمید

( آرشه ) چوب باریکی که در کنار آن چند رشته موی اسب کشیده شده قرار دارد و برای نواختن ویولون به کار می رود.

معنی کلمه آرشه در فرهنگ فارسی

( آرشه ) ( اسم ) چوب باریکی که روی آن چند رشته چند رشته ( غالبا از موی اسب ) کشیده و برای نواختن آلات زهی ( ویولون ویولونسل کنترباس و مانند آنها ) بکار برند .
چوب باریکی که درکنار آن چندرشته موی اسب کشیده شده، برای نواختن ویولون بکارمی رود

معنی کلمه آرشه در دانشنامه آزاد فارسی

آرشه. آرشِه (bow)
آرشِه
در موسیقی ، چوب باریکی که رشته هایی بلند از موی اسب بر آن کشیده و محکم شده و آن را روی سیم های سازهای خانوادۀ ویولن یا ویول می کشند تا ارتعاش های صوتی در سیم ایجاد شود. پیش از قرن ۱۷ آرشه ها محدّب بودند، اما تغییرات تکنیک ویولن تکامل آرشه های مقعّر را سرعت بخشید، که در پایان قرن ۱۸، فرانسوآ تورت(۱۷۴۷ـ۱۸۳۵) شکل نهایی آن ها را یافت. ازجمله سازهای غیرمعمولی که با آرشه نواخته می شوند عبارت اند از هارمونیکای شیشه ایو ارۀ موزیکال.

معنی کلمه آرشه در ویکی واژه

(موسیقی): میله‌ای از چوب سختِ قابل ارتجاع که با چندین رشته موی دُم اسب یا موی مصنوعی زه کشی شده باشد. با کشیدن آرشه بر روی سیم‌های سازهای زهی موسیقی، مانند ویولن، صدا تولید می‌شود.
چوب باریکی که روی آن چند رشته موی اسب کشیده و برای نواختن سازهای زهی مانند ویولون ویولونسل و کنترباس و ... به کار می‌رود.

جملاتی از کاربرد کلمه آرشه

دلیل شهرت او، وسعت و گوناگونی رپرتوارها، تبحر در شیوهٔ ترتیب‌بندی قطعات موسیقی و صدای خاصی است که با استفاده از آرشهٔ زهی (ساخته‌شده با رودهٔ حیوانات) در ویولنسل ایجاد می‌کند.
هنگامی که «مارسل استپانیان» ارکستر پاپ رادیو را تشکیل داد، تنها نوازندهٔ ویلن این ارکستر اسدالله ملک بود و چنان درخشید که به او لقب «آرشهٔ سحرآمیز» دادند. «یهودی منوهین» نوازندهٔ نامدار ویلن، در سفری که به جهت شرکت در کنفرانس موسیقی جهانی به ایران آمده بود، نوازندگی اسدالله ملک را در سالن آمفی‌تئاتر هنرهای زیبا شنید و از او برای شرکت در فستیوال‌های بین‌المللی دعوت به عمل آورد. پس از آن وی به همراه هنرمندانی نظیر: احمد عبادی، حسین تهرانی، حسین ملک و … در جشنواره‌های موسیقی لیون فرانسه، ونیز ایتالیا، پامپالونا اسپانیا و چند فستیوال دیگر شرکت نمود. گروه موسیقی آن‌ها در جشنوارهٔ ونیز موفق به کسب مقام اول موسیقی جهانی شد.
در جدول زیر محدودهٔ جرم آرشهٔ سازهای مختلف آمده‌است.
ربابة یک ساز آرشه‌ای کمانی است که یک کوک و یک سیم دارد و ابوسعد زرگانی از ۱۴ سالگی به نواختن آن تسلط داشت. وی می‌نوازد و اشعار عربی می‌خواند. در این جشنواره دو سبک «علوانیه»، «ابوذیه»، «عتاب» و «نایلی» که از قطعات عربی - محلی جنوب ایران هستند را در تالار رودکی تهران اجرا کرد.
عمل آوری آرشه و وارهون توسط عشایر ایل سنگسر
آرشه بسیار مقوی و تقویت کننده قوای حیاتی بدن است. خواص زیادی برای آن گفته شده است و مصرف آن برای هر سنی مناسب است برای رشد کودکان تقویت قوای فکری انان و تقویت بدن پیر و جوان مفید است. همچنین مشتقات آن نیز مصرف دارویی دارد.
آرشه یا کَمانه وسیله‌ای است که از آن برای نواختن سازهای زهی استفاده می‌شود.
تهیه آرشه کار بسیار ظریف و وقت گیر است و به مهارت خاصی نیاز دارد.
آرشه در واقع تفت دادن نوعی پنیر است و نگهداری آن نیازی به یخچال ندارد.
ارکستر مجلسی به ارکستری گفته می‌شود که در آن از سازهای زهی آرشه‌ای، سازهای بادی چوبی و سازهای کوبه‌ای و سازهای کلیددار همچون پیانو می‌تواند استفاده شود.
کمان آرشه زه کن که تیر لشگر غم بر آن سر است که از قلب ما کند آماج