ارتجاع

ارتجاع

معنی کلمه ارتجاع در لغت نامه دهخدا

ارتجاع. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) اشتربفروختن و به بهای آن دیگری خریدن سود را. فروختن ناقه و ببهای آن دیگری خریدن. ( منتهی الارب ). || عطا که داده باشی بازستدن. ( زوزنی ). بخشیده را بازگرفتن. || بازگردانیدن. ( زوزنی ) ( غیاث ). واگردانیدن. || بازگشتن. بازگشت. || ( اِ ) عکس العمل .
- قابل ارتجاع ؛ لمس. خم پذیر.
- قابلیت ارتجاع ؛ خم پذیری.

معنی کلمه ارتجاع در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) بازگشتن . ۲ - (اِمص . ) بازگشت . ۳ - (مص م . ) باز - گردانیدن . ۴ - (ص . ) نیروهای کهنه گرا و مخالف پیشرفت و تمدن .

معنی کلمه ارتجاع در فرهنگ عمید

۱. بازگشتن به حال اول، برگشتن.
۲. [مجاز] ضدیت و مخالفت با تجدد جامعه و تمایل به اوضاع قدیمی.

معنی کلمه ارتجاع در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) باز گشتن . ۲ - ( اسم ) بازگشت . ۳ - ( مصدر ) باز گردانیدن واگردانیدن . ۴ - با جهش و انقب و پیشرفت در اجتماع مخالفت کردن و خواستار بر جا ماندن نظام کهنه بودن . یا قابلیت ارتجاع . قابل ارتجاع بودن خم پذیری .

معنی کلمه ارتجاع در دانشنامه عمومی

ارتجاع (فیلم). «ارتجاع» ( انگلیسی: Resilience ( film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.

معنی کلمه ارتجاع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ارتجاع، واپس گرایی، بازگشت یا پافشاری بر آداب و عقاید باطل گذشتگان و مخالفت با پیشرفت و نوآوری می باشد.
ارتجاع از ریشه «ر ج ع» و در لغت به معنای بازگشت و بازگردانیدن به وضعیت پیشین و گاه به معنای تبدیل چیزی از کار افتاده و کهنه به چیزی جدید و کارآمد است. این واژه در اصطلاحی نوآمد در حوزه علوم اجتماعی ، به هرگونه دفاع از وضعیت موجود حاکم و نظام فرسوده و رو به زوال یا مخالفت با نوآوری و پیشرفت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اطلاق شده، افزون بر امور فردی و مادّی، گاه در امور اجتماعی و عرصه اندیشه نیز به منظور، احیای سنّت های قدیم و منسوخ طرح می شود؛ مجموعه گروه های موسوم به «سلفیّه» که در دوره اخیر، روی کردی سیاسی اجتماعی یافته اند، این نوع دیدگاه را دارند. اصطلاح ارتجاع (Reaction) در مرزبندی گرایش های سیاسی به طور معمول بر جناح های راست سنّتی اطلاق می شود که با دگرگونی های بنیادین در نهادهای اجتماعی مخالفت جدّی دارند و در موارد بسیاری از سوی گروه های چپ در برابر راست گرایان و گاه مذهبیان به کار می رود؛ ازاین رو این اصطلاح با اصطلاحات اصول گرایی، محافظه کاری و سنّت گرایی، حوزه معنایی مشترکی یافته است.
مفهوم نسبیب بودن ارتجاع
از آن جا که دو مفهوم «ارتجاع» و «ترقّی خواهی» مفاهیمی نسبی هستند، چه بسا امری در وضعیّت و جامعه ای خاص، از مصادیق ارتجاع بوده و در موقعیّت و جامعه ای دیگر، نوعی پیشرفت و ترقّی به شمار آید. در مجموع، مهم ترین وجه اشتراک تعاریف گوناگون «ارتجاع»، بار منفی آن است؛ بدین سبب در دوره های مختلف تاریخی، افراد، گروه ها و جوامع گوناگون از این واژه به منظور حمله به دشمنان و رقیبان خود سود برده اند که در این میان، دین اسلام نیز گاه از این اتّهام مصون نبوده است؛بدین لحاظ، بسیاری از اندیشه وران مسلمان و غیر مسلمان با تکیه بر گوهر و اصول بنیادین اسلام از یک سو و مطالعه تاریخ تمدّن اسلامی از سوی دیگر به مقابله با این اتّهام برخاسته اند.
ارتجاع در قرآن
این واژه در قرآن به کار نرفته؛ امّا مفهوم آن را می توان در قالب عبارت های «پافشاری بر عقایدپدران» و «بازگشت به جاهلیّت» یا «بازگشت به عقب» جست. با توجّه به معنای ارتجاع می توان ارتداد فقهی را اعمّ از آن دانست؛ چرا که ارتداد فقهی روی گردانی از دین حق و گرایش به آیین جدید را نیز شامل می شود؛ در حالی که در ارتجاع، گرایش و بازگشت به سنّت های قدیم و منسوخ صورت می گیرد؛ البتّه تعابیر قرآنی ارتداد نیز هم سو با مفهوم ارتجاع فقط از بازگشت به آیین پیشین یاد کرده اند؛ گرچه پذیرای توسعه معنایی مفهوم فقهی ارتداد نیز هستند. مهمّ از نظر قرآن، وفاداری بر دین حق و عدم روی گردانی از آن است؛ حال چه روی گردانی در قالب بازگشت به آیین های گذشته یا گرایش به آیین های جدید صورت پذیرد.
[ویکی فقه] ارتجاع (علوم قرآنی). ارتجاع، واپس گرایی، بازگشت یا پافشاری بر آداب و عقاید باطل گذشتگان و مخالفت با پیشرفت و نوآوری می باشد.
ارتجاع از ریشه «ر ج ع» و در لغت به معنای بازگشت و بازگردانیدن به وضعیت پیشین
النهایه، ج۲، ص ۲۰۱.
از آن جا که دو مفهوم «ارتجاع» و «ترقّی خواهی» مفاهیمی نسبی هستند، چه بسا امری در وضعیّت و جامعه ای خاص، از مصادیق ارتجاع بوده و در موقعیّت و جامعه ای دیگر، نوعی پیشرفت و ترقّی به شمار آید.
فرهنگ سیاسی، ص ۵.
این واژه در قرآن به کار نرفته؛ امّا مفهوم آن را می توان در قالب عبارت های «پافشاری بر عقایدپدران» و «بازگشت به جاهلیّت» یا «بازگشت به عقب» جست.
مائده/سوره۵، آیه۱۰۳ ۱۰۴.
...
[ویکی فقه] ارتجاع (قرآن). ارتجاع از ماده «رجع» در لغت به معنای بازگشت به مکان کار و گفتار پیشین است و در اصطلاح، مخالفت کردن با جهش و انقلاب و پیشرفت در اجتماع و خواستار برجاماندن نظام کهنه است.
در این مدخل معنای اصطلاحی آن مورد نظر است و از واژگان «جاهلیة»، «اعقابکم» و جملاتی مانند «بل نتبع ما وجدنا علیه ءاباءنا»، «بل نتبع ما الفینا علیه ءاباءنا»، «تریدون ان تصدونا عما کانا یعبد ءاباءنا» و... استفاده شده است.
آثار ارتجاع
اعراض از دین خدا و روی گردانی از مفاهیم وحیانی، پیامد منطق ارتجاعی است.واذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفینا علیه ءاباءنا... واذا قیل لهم تعالوا الی مآ انزل الله والی الرسول قالوا حسبنا ما وجدنا علیه ءابآءنا... قد کانت ءایـتی تتلی علیکم فکنتم علی اعقـبکم تنکصون• مستکبرین به سـمرا تهجرون. واذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما وجدنا علیه ءاباءنا... واذا تتلی علیهم ءایـتنا بینـت قالوا ما هـذا الا رجل یرید ان یصدکم عما کان یعبد ءاباؤکم... و انطـلق الملا منهم ان امشوا واصبروا علی ءالهتکم ان هـذا لشیء یراد• ما سمعنا بهـذا فی الملة الاخرة... • اءنزل علیه الذکر من بیننا... ثم بعثنا من بعدهم موسی و هـرون الی فرعون و ملایه بـایـتنا فاستکبروا و کانوا قوما مجرمین• قالوا اجئتنا لتلفتنا عما وجدنا علیه ءابآءنا وتکون لکما الکبریآء فی الارض...
← انکار پیامبران
آثار ارتجاع؛ ارتجاع اهل کتاب؛ ارتجاع فرعونیان؛ ارتجاع کافران؛ ارتجاع مشرکان.

معنی کلمه ارتجاع در ویکی واژه

بازگشتن.
بازگشت.
باز - گردانیدن.
نیروهای کهنه گرا و مخالف پیشرفت و تمدن.

جملاتی از کاربرد کلمه ارتجاع

ارتجاع آمد و از آزادی کینه کشید رفت پالان گرو ایام به کام خره شد
اندرین طوفان خدا داند که کی غالب شود ناخدای ارتجاعی یا خدای انقلاب
در سال ۱۹۳۸ الپیدا کاراماندی برای تحصیل به بلگراد رفت و به جنبش دانشجویی مترقی پیوست. در میان دانش‌آموزان پیشرفته، دانش‌آموزان دبیرستان بیتولا بسیار بودند که او با آن‌ها می‌شناخت و ارتباط برقرار می‌کرد. انقلابیونی مانند استفان نائوموف - استیو از همکلاسی‌های او در دبیرستان بیتولا بودند. او حتی در دبیرستان از نظر سیاسی فعال بود، در کلوپ ادبی، در گردش‌ها، در خواندن و پخش اعلامیه‌ها، در درگیری‌ها با گروه ارتجاعی موسوم به لیوتیچفچی سرآمد بود.
الیگوت با مخلوط کردن سیب‌زمینی پوره شده، کره، خامه، سیر له شده و پنیر آب شده درست شده و زمانی آماده می‌شود که بافتی صاف و ارتجاعی پیدا کند. با آنکه دستور پخت‌های مختلفی وجود دارد، اما لاروس گاسترونومیک به ازای هر یک کیلوگرم سیب‌زمینی، ۵۰۰ گرم پنیر، ۲ حبه سیر، ۳۰ گرم کره و به میزان دلخواه نمک و فلفل را پیشنهاد می‌دهد.
ترقی اعتدالی انقلابی ارتجاعیون دومکراسی و رادیکال و عشقی اسکناسی را
تکفیر و ارتجاع و خرافات و های هوی از این طریق طی مراحل نمی‌شود
شاه وارد قم شد تا نظر موافق علمای دین در مورد برنامه‌های خود را بگیرد. خمینی با پیشنهاد استقبال از شاه شدیداً مخالفت و حتی خروج از مدارس و منازل را تحریم کرد. شاه نیز، در یک سخنرانی مخالفان اصلاحات را ارتجاع سیاه نامید. سرانجام این رفراندوم انجام شد و رسانه‌های دولتی خبر از تصویب آن با اکثریت آراء دادند.
چو ارتجاع لگدکوب و پایمال تو شد بدان که پای بگیرد اگر جهان گیرد
پس از کشته شدن علی در مسجد کوفه و صلح حسن و معاویه، خلافت معاویه بن ابوسفیان آغاز می‌گردد. به نوشته عبدالحسین زرین کوب، حکومت امویان را چیزی به جز ارتجاع و بازگشت به فرهنگ عرب پیش از اسلام نمی‌توان نامید؛ زیرا به جز دورهٔ کوتاه خلافت عمر بن عبدالعزیز تمامی خلفای این سلسله، خشونت و تنفر نسبت به موالی و غیر عرب‌ها را پیشه خویش کرده بودند؛ امویان اعتقاد داشتند که فقط کسی که خون خالص عربی در رگ و ریشه‌اش است سزاوار فرمانروایی بر خلق است و سایر نژادها برای خدمت به اعراب و انجام کارهای پست آفریده شده‌اند.
دغلیهای ارتجاعیون کارهای ابوالمعالی چیست
هر چه مقاومت کششی الیاف پیش زمینه بیشتر باشد، مشخصات کششی الیاف کربن بدست آمده بیشتر خواهد شد. هرگاه مرحله پایدارسازی به شکلی مناسب صورت گیرد، مقاومت کششی و ضریب ارتجاعی با کربونیزاسیون تحت کشش، به مقدار بسیار زیادی در محصول الیاف کربنی نهایی بالا می‌رود. در مجموع مقاومت نهایی و گسیختگی الیاف کربن به نوع الیاف مبنای پیش زمینه، شرایط فرایند، دمای عملیات حرارتی و وجود نواقص ساختاری در الیاف، مرتبط است.
همچنین جلوگیری از رستنوسیس، انسداد مجدد شریان به علت رشد توده‌های داخلی رگ پس از صدمه ناشی از آنژیوپلاستی، دیگر هدف اولین جراحی و کاربرد استنت بود. کمی بعد از آن در سال ۱۹۸۷ میلادی، خولیو پالماز (که مشهور به ثبت اختراع استنت ارتجاعی بر روی بالون است) و ریچارد سالتز استنت مشابهی در بدن یک بیمار در آلمان قرار دادند. این استنت‌ها که هیچ پوششی نداشتند و تنها آلیاژ فلزی بودند کمک کردند که نرخ رستنوسیس، انسداد مجدد شریان، از سی تا چهل درصد به بیست تا سی درصد کاهش پیدا کند.
جمعیت انقلابی زنان افغانستان (راوا) بنیادگرایی اسلامی در افغانستان را چنین تعریف کرده‌است: «از نظر ما بنیادگرایی اسلامی صاف و ساده عبارتست از: وابستگی به قدرت‌های خارجی + ارتجاع + تروریسم + جهالت + زن ستیزی + ضد دموکراسی + هروئین سالاری»
این الاستومرهای عملگر به نحوه ای طراحی می‌شوند که در طول فعالیت، پدیده فروریزش الکتریکی رخ ندهد. علاوه بر فروریزش الکتریکی، مستعد یک نوع شکست دیگر هستند، که ناپایداری الکترومکانیکی نامیده می‌شود. این پدیده به علت برهم کنش غیر خطی بین نیروهای الکترواستاتیک و بازیابی مکانیکی بوجود می‌آید. در خیلی از موارد، بی‌ثباتی الکترومکانیکی، بر فروریزش الکتریکی مقدم است. پارامترهای بی‌ثباتی (ولتاژ بحرانی و بیشینه کشش متناظر) به عوامل مختلفی بستگی دارند، از قبیل ارتجاع اولیه، دما و گذردهی الکتریکی وابسته به تغییر شکل. علاوه بر این، این پارامترها به موج ولتاژ مورد استفاده نیز بستگی دارد.
نیت ملت چه بود: ارتجاع! کهنه پرستیش محل نزاع
ارتجاع و استبداد، در لباس جمهوری آمد و نمود، حیله با رنود
پیستوریوس که با یک پای مصنوعی ساخته شده از فیبر کربن قابل ارتجاع و تیغه مانند (معروف به چیتا) می‌دود، با کسب مدال نقره دو ۴۰۰ متر قهرمانی دو و میدانی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۷ راه خود را به مسابقات انسان‌های سالم باز کرد. او که شرکت در المپیک پکن را هدف خود قرار داده بود، در ژوئیه ۲۰۰۷ به مسابقات جایزه بزرگ دو و میدانی شفیلد دعوت شد.
با توجه به نوع الیاف کربن مورد نظر، از لحاظ ضریب ارتجاعی و اعمال این مرحله در محدوده دمایی ۳۰۰۰ – ۱۵۰۰ درجه سلسیوس، موجب بهبود درجه جهتگیری بلورهای کربنی در جهت محور الیاف و سایر ویژگی‌های مکانیکی می‌شود.
بیاویزیمشان بر چوبه دار به نام ارتجاعیون و اشرار
از برای نشر آزادی زبان باید گشاد ارتجاعیون عالم را زبون باید نمود