آشنا کردن

معنی کلمه آشنا کردن در لغت نامه دهخدا

اشناکردن. [ اَ ک َ دَ ]( مص مرکب ) شنا کردن. رجوع به شنا و شنا کردن شود.

معنی کلمه آشنا کردن در فرهنگ فارسی

( آشنا کردن ) ( مصدر ) ۱ - آشنا کردن کسی بدیگری . معرفی کردن کسی را بدیگری آشنا ساختن . ۲ - نزدیک کردن کارد و شمشیر و مانند آن بچیزی نه بدان حد که برد : خنجر را بگلو او آشنا کرد .
( مصدر ) شنا کردن .

معنی کلمه آشنا کردن در ویکی واژه

آشنا‌کردن
شناساندن. وسیله شناخت و ارتباط کسی را با چیزی یا کسی فراهم کردن؛ عادت دادن، مأنوس کردن، خو گرفتن. ما سعی می‌کنیم خودمان را با همین زندگانی آشنا کنیم. «مسعود»
(قدیمی): شنا کردن. ز دیده‌ام شده یک چشمه در کنار روان/ که آشنا نکند در میان آن ملّاح «حافظ»

جملاتی از کاربرد کلمه آشنا کردن

مرا ز لذت پرواز آشنا کردند تو در فضای چمن آشیانه می‌خواهی
الهی قمشه‌ای هدف خود را «آشنا کردن انسان‌ها، به خصوص جوانان و نوجوانان با لذت‌های متعالی که از زیبایی، دانایی و نیکویی سرچشمه می‌گیرند» می‌داند. وی این لذات را «مائده‌های آسمانی و غذای روح» می‌داند و معتقد است که همه جنگ‌ها و فسادها در عالم در اثر بی‌اعتنایی به این مائده‌های آسمانی است؛ لذات مادی، از آنجا که دارای انواع محدودیتها است، همیشه مورد نزاع و کشمکش و دستمایه جنگ‌ها و استثمارها و استعمارها بوده‌است؛ لذاتی که نهایتاً به خور و خواب و خشم و شهوت بازمی‌گردد.
چو آخرم ز تو می ساختند بیگانه چرا نخست مرا با تو آشنا کردند
چنان کز هر مژه ناید دواندن ریشه در دلها زهر چشمی نمی آید نگاه آشنا کردن
وی در بسیاری ایام سال به مناطق محروم رفت تا ضمن آشنا کردن مردم مسلمان ایران، با مبانی اسلامی و مکتب اهل بیت، مشکلات آنان را حل نماید؛ حتی در ایام تبعید[نیازمند منبع]، به ارشاد مردم می‌پرداخت.
ایجاد سپاه در سال ۱۳۴۳ تصویب و در دوران نخست‌وزیری حسنعلی منصور به تحقق پیوست. این سپاه از کارشناسان علمی و فنی جوان کشور، چون مهندسان رشته‌های کشاورزی، ساختمانی، راه‌سازی، برق و مکانیک، و سایر دانش آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی بود که بخشی از خدمت زیر پرچم خود را در روستاهای کشور می‌گذراندند و کوشش آن‌ها برای بالا بردن سطح زندگی روستاییان، آشنا کردن آن‌ها با روش‌های نوین کشاورزی، یاری به افزایش تولیدات دامی و کشاورزی، گسترش و بهبود صنایع روستایی، راهنمایی روستاییان دربارهٔ آبادانی و نوسازی روستاها می‌بود.
هیچ دانی آشنا کردن بگو گفت نی ای خوش‌جواب خوب‌رو
ویژگی اصلی این کتاب نسبت به آثار مشابه در زبان فارسی، آشنا کردن خوانندگان، از یک‌سو، با متفکران و نمایندگان مکتب‌هایی است که کمتر مورد توجه بوده‌اند و از سوی دیگر، بازخوانی متفاوت اندیشه‌های مشاهیر است.
فیتزجرالد در سال ۱۸۵۹ رباعیات خیام را به انگلیسی ترجمه کرد، و این کارِ وی سهم بسزایی در آشنا کردن غربی‌ها با خیام داشت. اما فیتزجرالد در ترجمه‌هایش چهره‌ای حقیقی از خیام به دست نمی‌دهد. این گفتهٔ خودِ فیتزجرالد است که می‌گوید: «شک دارم که جز ترجمه‌ای بس یک‌سویه از عمر خیام به دست داده‌باشم؛ لیکن آنچه من انجام می‌دهم فقط به‌صورت حبابی در سطح آب پدید می‌آید و می‌شکند.»
۱ـ آشنا کردن دانش‌آموزان با فرهنگ متعالی اسلام و بالا بردن سطح آگاهی آنان نسبت به مبانی عقیدتی اسلام و انقلاب اسلامی.
برایان کاکس، فیزیک‌دان ذرات اهل انگلستان و عضو انجمن سلطنتی و استاد دانشگاه منچستر، برای مشاوره به سازندگان فیلم و آشنا کردن بازیگران فیلم با فیزیک خورشید استخدام شده بود.
ز لذت های عالم می کند بی گناه عارف را به خاطر معنی بیگانه (ای) را آشنا کردن
چه باشد عاشقی خود را به غم‌ها مبتلا کردن به صد خون جگر بیگانه‌ای را آشنا کردن
در سال ۲۰۰۸، الهام با به وجود آوردن گروهی با نام همبستگی دو ملت ایران و اسراییل، تلاش برای ایجاد دوستی و آشنا کردن دو ملت ایران و اسراییل با پیشینهٔ تاریخی و فرهنگی مشترک ایجاد کرد که پس از مدتی، این گروه به عنوان یک سازمان در لس‌آنجلس به ثبت رسید. و به همین منظور، در رسانه‌های فارسی و انگلیسی ظاهر شد تا این هدف را معرفی کند.
علاوه بر این وبگاه‌هایی نیز در اینترنت برای ترویج صیغه و آشنا کردن داوطلبان با یکدیگر ایجاد شده‌است. از جمله وبگاه‌های «صیغه دات کام»، «وبلاگ موقت» و وبلاگ «حال و هول حلال» (ستاد برگزاری اولین کنگره لذت حلال در تهران یا قم).
شرار بی‌دماغم آنقدر کم فرصتی دارم که نتوانم نگاهی را به غیرت آشنا کردن
مجله «جهان زنان» ابتدا در سال ۱۲۹۹ با هدف «تفهیم لزوم تعلیم و تعلم زنان» و «آشنا کردن آنان به حقوقشان» توسط فرخ‌دین پارسا و همسرش فخرآفاق پارسا در مشهد منتشر شد.
اگر به سوی ضمیر تو بگذرد فکری ببایدش به دو صد بحر آشنا کردن
ز دریا گرچه بسیارند آگاه نه بهر آشنا کردند در او راه
ز خود مأیوس و، با حق آشنا کردند خلقی را ندیدم کارسازی مثل این ارباب‌منصب‌ها