بازخوانی

بازخوانی

معنی کلمه بازخوانی در دانشنامه عمومی

بازخوانی (برنامه نویسی رایانه). فراهمال ( مهیال یا کالبک ) ( به انگلیسی: callabck ) یه شی فراخوان پذیر است که به یه شی فراخوانپذیر دیگر، برای ارائه یه عملکرد خاص، داده می شود. درواقع، شی فراهمال بشکل بی درنگ ( فراهمال همگام ) یا بادرنگ ( فراهمال ناهمگام ) در بخشی از کد شی گیرنده اجرا می شود.
این نوع فراهمال ها در ریسه ( thread ) جاری اجرا می شوند. برای همین روند اجرای برنامه در ریسه جاری ( ریسه ای که فراهمال گرفته شده ) تا برگشت از فراهمال بازمانده ( دچار وقفه ) می شود. ازینرو فراهمال های همگام «بندآور» نیز خوانده می شوند. این نوع فراهمال ها اغلب برای کیاستن ( handling ) رویدادها ( event ) استفاده نمی شوند ( ناستفایشند ) .
این نوع فراهمال ها در یه ریسه ( thread ) دیگر اجرا می شوند. برای همین روند اجرای برنامه در ریسه جاری ( ریسه ای که فراهمال گرفته شده ) بازمانده ( دچار وقفه ) نمی شود. ازینرو فراهمال های ناهمگام «بازداشته» نیز خوانده می شوند. فراهمال های ناهمگام اغلب برای کیاستن رویه های وابسته به رویدادها، مانند ورودی/خروجی، استفاده می شوند ( استفایشند ) .

جملاتی از کاربرد کلمه بازخوانی

افراد زیادی در سال‌های اخیر به بازخوانی آثار منصفی روی آوردند. از جمله این افراد می‌توان به سهیل نفیسی اشاره کرد که نقطه عطف زندگی خود را آشنایی‌اش با این شاعر می‌داند و کنسرت‌هایی را در گرامی‌داشت او برگزار کرده. از جمله افراد دیگر می‌توان به رضا صادقی، ماکان اشگواری، داماهی، مهدی ساکی از گروه کماکان و محسن نامجو را نام برد.
جانی کَش نیز نسخه‌ای از «آزار» را در سال ۲۰۰۲ بازخوانی کرد که تحسین منتقدان را در پی داشت. «آزار» آخرین اثر پُرفروش جانی کَش بود که پیش از مرگش منتشر شد. ویدئوی نسخهٔ جانی کش، با استفاده ار تصاویر قدیمی فیلم‌ها و اجراهای مختلف او و به کارگردانی مایک رومانک ساخته شده‌است. این ویدئو در سال ۲۰۰۳ برندهٔ جایزهٔ بهترین تک‌آهنگ کانتری از جوایز موسیقی انجمن کانتری شد و در سال ۲۰۰۴ گرمی بهترین ویدئوی سال را از آن خود کرد.
این آهنگ تا مدت‌ها بعد از خروج هاتف از ایران از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شد. بعدها این آهنگ توسط حمید غلامعلی بازخوانی شد.
چو از هر سوی بازخوانی سپاه گشاده ببیند بد اندیش راه
این در مقایسه با فعالیت معمول یک هنرمند یا گروه است که آلبومی را متشکل از تعدادی آهنگ‌های غیرمرتبط با یک‌دیگر که اعضای گروه یا هنرمند آن‌ها را نوشته‌اند یا برای اجرا یا بازخوانی برگزیده‌اند، قرار می‌گیرد.
بسیاری از آهنگ‌های این گروه مورد بازخوانی قرار گرفته‌است.
سکندر بدو گفت کین نیست راست چو طینوش را بازخوانی رواست
ابی برخی آهنگ‌های قدیمی خود را بازخوانی کرده مانند ریمیکس دو آهنگ «خالی» و «مست چشات» که در آلبومی به نام یادگاری منتشر شده‌اند. در نظرسنجی‌ای که از طرف شبکهٔ تلویزیونی من و تو با عنوان «ماندگارترین ترانه‌های ایرانی» انجام گرفته، ترانهٔ «کی اشکاتو پاک می‌کنه» به عنوان برترین ترانهٔ ابی معرفی شده است. دیگر ترانه‌های برتر ابی در این فهرست، به ترتیب عبارتند از: «ستاره‌های سربی»، «مست چشات»، «درخت»، «خالی»، خلیج فارس، «محتاج»، «شب‌زده»، «پوست شیر»، «گریه نکن»، «با تو» و «شکار».
چند برانی ام ز در چون سگ و بازخوانی ام کی سگ آزموده را کس دگر آزمون کند
گفت: مگر تو کنی که دیگران را این حسبت نیست و او را به لقب من بازخوانید.
در نوامبر ۲۰۰۶ مجموعه‌ای از سه آلبوم شامل ۵۴ آهنگ از ترانه‌های کمیاب یا منتشرنشدهٔ ویتس و تعدادی کارهای جدید، تحت عنوان «یتیم‌ها: نزاع‌کننده‌ها، ناله‌کن‌ها، و حرام‌زاده‌ها» منتشر شد. این سه آلبوم هر کدام به تناسب محتوای ترانه‌هایشان نام‌گذاری شده‌اند. «نزاع‌کننده‌ها» شامل آهنگ‌های راک و بلوز با ضرباهنگ بالا، «ناله‌کن‌ها» شامل ترانه‌های عاشقانه و «حرام‌زاده‌ها» شامل آهنگ‌هایی است که در هیچ‌یک از این دو طبقه‌بندی نمی‌گنجند. تام در «یتیم‌ها» نیز مثل آلبوم قبل، به علاقهٔ تازه کشف شده‌اش یعنی سیاست می‌پردازد. همچنین تام در آلبوم تعدادی از آهنگ‌های دیگران را بازخوانی می‌کند و اشعاری و قطعاتی از هنرمندان محبوبش را می‌خواند.
از تعدادی کار ضبط‌شدهٔ نصفه و نیمه، اولین آلبوم تام با نام «زمان تعطیل کردن» در ۱۹۷۳ منتشر شد. علی‌رغم نقدهای دلگرم‌کننده‌ای که این آلبوم دریافت کرد، توجه زیادی به آن جلب نشد و این اتفاق فقط زمانی افتاد که هنرمندان معروف‌تر، ترانه‌های این آلبوم را بازخوانی کردند. هنرمندانی مثل تیم باکلی و گروه ایگلز.
این ترانه توسط خوزه فلیسیانو بازخوانی شد که به رتبه ۳ در چارت آمریکا رسید. همچنین ویل یانگ نیز آنرا بازخوانی کرد که در چارت انگلیس به رتبه یک رسید.از این ترانه به عنوان یکی از بهترین موسیقی های تاریخ راک یاد می شود.این اهنگ در موسیقی عامه بسیار محبوب است
بخوان خود را ز کج رفتن دگر قرآن مخوان هرگز که خود را بازخوانی به که قرآن جمله برخوانی
پیر طریقت در مناجات خویش گفته: الهی تو آنی که از بنده، ناسزا بینی، و بعقوبت، نشتابی. از بنده کفر میشنوی، و نعمت از وی بازنگیری، توبت و عفو بروی عرضه میکنی، و به پیغام و خطاب خود، او را می‌بازخوانی، و گر باز آید وعده مغفرت میدهی، که إِنْ یَنْتَهُوا یُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ. چون با دشمن بدکردار چنینی، چگویم که با دوستان نیکوکار چونی.وَ کَمْ أَرْسَلْنا مِنْ نَبِیٍّ فِی الْأَوَّلِینَ، وَ ما یَأْتِیهِمْ مِنْ نَبِیٍّ إِلَّا کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ عجب کاریست. هر جا که حدیث دوستان درگیرد، داستان بیگانگان در آن پیوندد، هر جا که لطافتی و کرامتی نماید، قهری و سیاستی در برابر آن نهد. هر جا حقیقتی است، مجازی آفریده، تا بر روی حقیقت گرد میافشاند. در هر حجتی شبهتی آمیخته تا رخساره حجت میخراشد. هر جا که علمی است، جهلی پیش آورده تا با سلطان علم برمیاویزد.
در موزیک ویدئویی که برای ترانهٔ «جنتلمن» ساخته شده‌است، چند دختر با لباس فرم مدرسه‌های دخترانهٔ ایران دیده می‌شوند که آواز می‌خوانند و می‌رقصند. با وایرال شدن ترانه، تعداد زیادی ویدئو از خواندن و رقصیدن با «جنتلمن» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ که مورد استقبال قرار گرفت. در روز معلم ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن‌ها دانش‌آموزان دختر و پسر آهنگ «جنتلمن» ساسی را بازخوانی می‌کردند. در این ویدئوها دختر و پسرهای خردسالی که لباس فرم مدرسه پوشیده بودند، همگی با هم با هدایت یک معلم، مدیر یا مسئول مدرسه مشغول بالا و پایین پریدن و رقصیدن بودند.