بالا بردن

معنی کلمه بالا بردن در لغت نامه دهخدا

بالا بردن. [ ب ُ دَ ] ( مص مرکب ) بربردن. راندن از پائین بجایگاه برین. حمل کردن از زیر به زبر. متصاعد ساختن. برتر قرار دادن.
- بالا بردن ساختمان ؛ برآوردن آن. بمرحله پوشش رساندن بنا.
|| افزودن. برکشیدن. علو بخشیدن. متعالی ساختن.
- بالا بردن سال کسی یا سن کسی ؛ زیاده کردن میزان آن. افزودن بر آن. نمودن که دیرینه تر است. به پیری گرایاندن کسی :
کی ترقی می تواند داد احوال مرا
می برد بالا سپهر دون همین سال مرا.
اسماعیل ایما ( از آنندراج ).
- بالا بردن مقام کسی ؛ برکشیدن وی. برآوردن پایگاه او. ترقی دادن مرتبه او.
- بالا بردن نرخ ؛ افزودن بر بهای کالا.ترقی دادن بهای آن. بهای آن را زیادت کردن : قیمت قند را بالا بردند؛ بر بهای آن افزودند.
|| پیش بردن کار. ( آنندراج ) :
کار بالا نبرد دست نیابد برکام
هرکه دلداده آن قامت و بالا نشود.ابونصر نصیرای بدخشانی ( از آنندراج ).

معنی کلمه بالا بردن در فرهنگ فارسی

راندن از پائین بجایگاه بالا

معنی کلمه بالا بردن در ویکی واژه

elevare

جملاتی از کاربرد کلمه بالا بردن

انواع جدیدی از پلیمرهای اسپیروپیران اصلاح شده موجود در ترکیبات فتوکرومیک کاربردی در تولید حسگرهای نوری یافتند. آنهایی که رودوپسین به عنوان یک ترکیب دارند برای بالا بردن سطح سیگنال نوری استفاده می شوند .
همهٔ مواد را می‌توان با بالا بردن (یا پایین آوردن) دما به مایع تبدیل کرد.
جشن هنر در شیراز تخت جمشید به درازای ده سال از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ برگزار شد. این سازمان برای گسترش هنر و بزرگداشت هنرهای اصیل ملی و به منظور بالا بردن سطح هنر در ایران و بزرگداشت هنر هنرمندان ایران و شناساندن هنر و هنرمندان خارجی در ایران بنیان شد.
دولت‌های کمونیستی به بالا بردن سطح تحصیلات جامعه نیز اهمیت زیادی می‌دادند. در بیشتر این کشورها تحصیل رایگان و اجباری بود. طی زمان درصد سواد در این کشورها رشد عظیمی داشت و نیز سال‌های تحصیل نیز افزایش پیدا کرد (به عنوان مثال، در شوروی بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۰ از ۷ به ۱۰ سال رسید). تأکید در نظام آموزشی کشورهای کمونیستی بر به‌یادسپاری مبتنی بود که می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن به‌شمار رود. در دهه‌های اخیر برخی کشورهای کمونیستی رویکردی غیرکمونیستی نسبت به سوادآموزی داشته‌اند؛ مثلاً ویتنام دریافت شهریه را قانونی اعلام کرده است.
در سال ۱۳۹۳، سید علی خامنه‌ای، دومین رهبر ایران، درحالی‌که در بیمارستان بستری بود و عده‌ای از فرهیختگان به عیادت او آمده بودند، به مقایسهٔ پروین با شاعرانی مانند فروغ فرخزاد پرداخت و از کسانی که پروین را «شاعر نخود و لوبیا» می‌دانند، انتقاد کرد. او همچنین پروین را «شاعری که سعی می‌شود چهره‌اش پوشانده شود» عنوان کرد و معتقد است که منتقدان برای بالا بردن جایگاه ادبی فروغ فرخزاد، پروین را کنار زدند.
ماهواره‌های استارلینک از پیشرانه‌های اثر هال با گاز کریپتون برای بالا بردن و نگهداری موقعیت مداری استفاده می‌کنند. پیشرانه‌های کریپتون هال در مقایسه با پیشرانه‌های الکتریکی مشابهی که با زنون کار می‌کند، فرسایش قابل‌توجه بالاتری از کانال جریان نشان می‌دهند اما کم‌مصرف‌تر هستند.
ادعای سرس نتیجه نتیجه یک غرور پوچ نامیده شده‌است. بین سالهای ۱۸۰۷ و ۱۸۱۵ او با بعضی از افراد خانواده سلطنتی آشنا شده بود. از این زمان به بعد، ادعا می‌شود که او با ایده بالا بردن مقام خود به هر قیمتی، روی داشتن مناصب مهم وسواس پیدا کرده‌است.
ورود عرب‌ها به خراسان به زمان لشکرکشی عبدالله بن عامر به این سرزمین بازمی‌گردد، نخستین گروه‌های عرب در نیشابور و مرو ساکن شدند. مهاجرت عرب‌ها به خراسان در دوران خلافت امویان و عباسیان نیز ادامه یافت. انتقال قبایل عرب به خراسان به منظور ایجاد مستعمره و بالا بردن جمعیت عرب‌ها در منطقه و همچنین دفاع از سرحدات خراسان صورت پذیرفت. گزارش‌های موجود از مهاجرت عرب‌ها به خراسان به شرح زیر است:
همایش کورش هخامنشی و ذوالقرنین نخستین همایش از این دست بود که به کوشش مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در تاریخ ششم خرداد ماه سال ۱۳۸۹ با هدف تحکیم وحدت ملی و همچنین بالا بردن میزان امنیت و اعتبار کشور در سالن همایش‌های آن مرکز برگزار گردید.
طولانی کردن زمان نگهداری در درجه حرارت بالا ساختار پرلیتی و شبکه سمنتیت را از بین می‌برد. سمنتیت کروی شده تاثیر زیادی روی خواص فولاد دارد. ساختار سمنتیت کروی موقعی که حداقل سختی و حداکثر انعطاف پذیری یا در فولاد پر کربن حداکثر قابلیت شکل پذیری را داشته باشد، مطلوب است. فولادهای کم کربن به ندرت برای بالا بردن قابلیت شکل پذیری تحت عملیات حرارتی کروی کردن قرار می‌گیرند. چرا که در صورت کروی شدن در حد بسیار زیادی نرم خواهند شد. فولادهای با کربن متوسط بعضی مواقع به منظور بدست آوردن حداکثر انعطاف پذیری تحت اینگونه عملیات حرارتی قرار می‌گیرند. از طرفی طولانی کردن زیاد زمان حرارت دادن سبب اتصال دانه‌های سمنتیت به یکدیگر و کاهش قابلیت شکل پذیری می‌شود.
فلک در خورد بالا بردنت می افکند پایین به آن قدری که داری تاب پایین، میل بالا کن