آک

آک

معنی کلمه آک در لغت نامه دهخدا

( آک ) آک. ( اِ ) بعض فرهنگ نویسان ما این صورت را آورده و بدان معنی آسیب ، آفت ، عاهت ، عیب ، عار و آهو و زشتی داده اند. و در کلمه ده آک ، صورتی از ضحّاک نیز می آورند که چون ضحّاک صاحب ده عیب : زشتی ، کوتاهی ، بیدادگری ، بیشرمی ، بسیارخواری ، بدزبانی ، دروغگوئی ، شتابکاری ، بددلی و بی خردی بوده او را ده آک خوانده اند. و حمزه اصفهانی در کتاب خود تاریخ سنی ملوک الأرض گوید: «بیورسب ، ده آک ، اشتقاقه : ده ، اسم لعقد العشرة و آک اسم للاَّفة والمعنی انّه کان ذاعشر آفات احدثها فی الدنیا و لیس هذا موضع ذکرها و هذا لقب فی نهایة القبح فلمّا عرّبوه صار فی نهایة الحسن لأن ده آک لما عرّب انقلب الی ضحّاک و به یسمی فی کتب العربیّة و هو بیوراسف بن ارونداسف بن ریکاون...». و صاحب مجمل التواریخ نیز که ظاهراً مأخذیگانه او همین کتاب حمزه است گوید ضحّاک بیوراسپ ، او را بیوراسپ خوانند، و گویند بیور، اسپ تازی بهره ای [ ظ : بهرّای ] از زر و سیم پیش وی جنیبت کشیدندی... و پارسیان ده آک گفتندی از جهت آنکه ده آفت و رسم زشت در جهان آورد از عذاب و آویختن و فعلهاء پلید و آک را معنی زشتی و آفت است پس چون معرب کردند سخت نیکو آمد، ضحاک یعنی خندناک - انتهی. کلمه آک را فردوسی ، با احتیاجی که ضرورةً در قوافی پنجاه - شصت هزاربیت گاهی او را دست داده یک بار هم استعمال نکرده است. در شعرای سامانی و غزنوی با اینکه خباک و هباک و غساک و ستاک و ورکاک و فغاک و بساک و کراک و هزاک و کاک و شرفاک و آزفنداک و نظایر آن را قافیه کرده اند کلمه آک دیده نشده است. اسدی در گرشاسب نامه و هم در فرهنگ خود با اصراری که در ضبط نوادر و شوارد ورزیده ، آک را نیاورده. شعرای سلجوقی تا اندازه ای که فحص آن برای من میسر شده این لغت را بکار نبرده اند و سعدی و حافظ و بعض گویندگان دیگر که باین قافیه غزل و قطعه ای سروده اند این لفظ را ندارند. و در لغت های مترجم عربی به فارسی مانند مقدّمةالادب زمخشری و صراح قرشی و السامی میدانی و مهذب الاسماء ربنجنی و دستوراللغه نطنزی و دستورالاخوان قاضی محمد دهار و مصادر زوزنی ، در ترجمه کلمات عیب ، عار، وصمت ، نقیصه ، آفت ، عاهت ، صدمت ، ثلب ، قبح و مترادفات آنها بکلمه آک برنمیخوریم. و در تداول فارسی زبانان امروز نیز این لفظ شنیده نمیشود. تنها فرهنگ نویسان قرون اخیر از منصور شیرازی که ظاهراً همان غیاث الدین منصور دشتکی باشد بیت ذیل را برای لفظ و معنی آک شاهد می آورند :

معنی کلمه آک در فرهنگ معین

( آک ) ( اِ. ) آسیب ، آفت .

معنی کلمه آک در فرهنگ عمید

( آک ) بدی، درد، آسیب، آفت.

معنی کلمه آک در فرهنگ فارسی

( آک ) ۱ - در آخر ریشه فعل مفرد امر حاضر گاه افاد. لیاقت و نسبت کند : خوراک پوشاک . ۲ - در آخر ریش. فعل مفرد امر حاضر گاه معنی صفت فاعلی دهد : سوزاک ( لغه بمعنی سوزنده و سوزاست ). ۳ - در آخر ریش. فعل مفرد امر حاضر گاه معنی صفت مفعولی دهد : کاواک . ۴ - در آخراسم افاد. نسبت و اتصاف کند : فزاک مغاک .
آسیب آفت حرف نسبت
بدی، درد، آسیب، آفت
ده از دهستان دشتابی بخش بوئین شهرستان قزوین .

معنی کلمه آک در دانشنامه عمومی

اک (قزوین). اک ( جهت تمایز با اک تاکستان اک اقبال نامیده شده است ) یا ارک روستایی است در شهرستان قزوین و استان قزوین و در کشور ایران. این روستا طبق سرشماری سال ۲۰۱۵، 279 نفر از 56 خانواده جمعیت داشته است.

معنی کلمه آک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لَمْ أَکُ: هرگز نبودم
ریشه کلمه:
کون (۱۳۹۰ بار)

معنی کلمه آک در ویکی واژه

آسیب، گزند، آفت، صدمه.
مخفف آکبند

جملاتی از کاربرد کلمه آک

اجورث در سال ۱۸۹۱ به استادی کرسی اقتصاد سیاسی دانشگاه آکسفورد دست یافت. او در سال ۱۹۲۲ بازنشسته شد، ولی همراه با جان مینارد کینز به اداره امور مجله اقتصادی ادامه داد. او در سال ۱۹۲۶ در سن ۸۱ سالگی درگذشت.
همه اجزای او پر شد چو آکندم درو خود را روان شد از شکم گوزم چو خود را اندران بستم
ور نبود بالش آکنده پر خواب توان کرد خزف زیر سر
گهی به گرز کنی باشگونه بر سر، خود گهی به نیزه بزخم اندر آکنی خفتان
آکادمی علوم از ۱۳ شاخهٔ تخصصی علمی، چهار بخش منطقه‌ای و ۱۵ مرکز علمی ناحیه‌ای تشکیل شده‌است. آکادمی شوراها، کمیته‌ها و کمیسیونهای متعددی دارد که برای مقاصد گوناگون سازمان یافته‌اند.
بازآکه چو لب به ناله عادت نکنیم و آن نازک گوش را جراحت نکنیم
مقر کنونی این فرهنگستان در کمبریج، ماساچوست، است. این بنیاد از گردهمایی‌ها پشتیبانی می‌کند، برنامه‌های پژوهشی ترتیب می‌دهد، و فصلنامه دایدالوس را منتشر می‌کند. این آکادمی نزدیک ۴٬۰۰۰ عضو رسمی دارد به همراه ۶۰۰ عضو افتخاری خارجی. نزدیک به ۲۰۰ برنده جایزه نوبل عضو این فرهنگستان هستند.
کریستنسن در سال ۱۹۴۰ به عنوان یکی از اعضای آکادمی علوم گوتینگن انتخاب شد.
بدین صفت که منم هر کجا فتم خیزم که آک ناید و من آک را خود آرم آک
آکادیا ۳۰٫۴۸ کیلومترمربع مساحت و ۲٬۳۸۳ نفر جمعیت دارد و ۶۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
آکسوتومی ممکن است باعث مرگ سلول‌های عصبی شود به خصوص در رویان، شیرخوار حیوانات شود.
در سال ۲۰۰۷ میلادی پاول برایتون و دنیس فوی در مقدمهٔ کتاب خود به نام ارزش‌های خبری نشان دادند که تغییرات مختلف در عرصه‌های اجتماع، فرهنگ و فناوری باعث شده تجدید نظر در ارزش‌های خبری مطابق نظر گالتونگ و روگ الزامی شود. در دوازده فصل بعدی کتاب آن‌ها کوشیدند این بازنگری را به شیوه‌ای آکادمیک انجام بدهند.
و مویش را تربیت ندهند، و به ملابس زنان او را زینت نکنند، و انگشتری تا به وقت حاجت نرسد بدو ندهند، و از مفاخرت با اقران به پدران و مال و ملک و مآکل و ملابس منع کنند، و تواضع با همه کس و اکرام کردن با اقران بدو آموزند، و از تطاول بر فروتران و تعصب و طمع به اقران منع کنند.
شهر آک-دوووراک (به روسی: Ак-Довурак) در کشور روسیه و در جمهوری تووا واقع شده‌است.
که بازار چندان که آکنده‌تر تهیدست را دل پراکنده‌تر
ای که به حسن و جمال خود می نازی، و با خود نرد عجب و غرور می بازی، اگر به نظر عقل، خود را بنگری از پندار و غرور بگذری نظری به خود کن که کدام عضو تو را کثافت فرو نگرفته، دهانت منبع آبی است که اگر چیزی به آن آلوده شود خود نفرت کنی و بینیت آکنده کثافتی است که اگر ظاهر شود خود خجل گردی حقه گوشت را چرک پر کرده زیر بغلت را گند فرو گرفته هر جای پوست بدنت را بشکافی چرک و ریم برآید و هر عضوی را که مجروح سازی خون نجس درآید معده ات از فضله آکنده و روده هایت از غایط مملو گشته مثانه ات پر از بول کثیف است و در احشایت کرم پنهان است و در زهره ات صفرا جا کرده، و در باطنت بلغم مأوی گرفته، شبانه روزی لااقل دوبار به بیت الخلا تردد کنی، و به دستی که بر جمالت کشی غایط خود را بشوئی از دیدن آنچه از تو بیرون می آید متنفر می گردی، چه جای آنکه آن را ببوئی یا به دست گیری اگر یک روز متوجه خود نگردی و خود را پاک نسازی و نشوئی چرک و تعفن به تو احاطه می کند و شپش بدن و جامه تو را فرو می گیرد و از هر چارپائی کثیف تر می گردی این حال وسط تو است و اگر ابتدای خود را خواهی همه ماده خلقتت اشیاء کثیفه، و محل عبور و قرارت مکانهای خبیثه، زیرا که ماده خلقت و غذای تو منی و خون حیض است، و مکان عبور و قرارت صلب و ذکر و رحم و فرج و اگر آخر خود را طلبی مردار گندیده، که از همه نجاسات متعفن تر پس ای نادان سفیه ترا با عجب و غرور به حسن و جمالی که این حقیقتش باشد چه کار؟
در سال ۱۳۹۵ درگاه جامع شبکه‌های برخط تحت عنوان شاب در ایران معرفی شد که قرار است ابزار و موتوری بومی برای شبکه اجتماعی توسعه پذیر در ایران باشد. موتوشاب که هسته اصلی شاب است؛ بنابر اشاره توسعه دهندگان آن، نسخه ای توسعه بافته از آکسوال است.
بحمدالله که شد ز اغیار خالی دل «ترکی» که شد آکنده عشق
پنبه درآکنده چو گل گوش تو نرگس چشم آبله هوش تو
فیلم سینمایی نبرد خدایان از مجموعه دراگون بال زِی در ۳۰ مارس ۲۰۱۳ پس از ۱۷ سال بر روی پرده سینما به نمایش درآمد. این نخستین باری بود که آکیرا توریاما در فیلمنامه‌نویسی به صورت جدّی درگیر یک انیمیشن برای مجموعه بین‌المللی دراگون بال می‌شد. یک "بلیط دوگانه" ویژه که می‌تواند برای دیدن هر دو فیلم نبرد خدایان و وان پیس: قطعه زی مورد استفاده قرار بگیرد که با هنر هر دو آکیرا توریاما و ایچیرو اودا ساخته شد.