آنکیلوز

آنکیلوز

معنی کلمه آنکیلوز در دانشنامه عمومی

انکیلوز انگلیسی|Ankylosis}} یا جوشاک، به معنای خشکی مفصل است.
وقتی یک مفصل دچار انکیلوز می شود دو سطح مفصلی نمی توانند در کنار هم حرکت کنند. در این حالت مفصل هیچ حرکتی نخواهد داشت و مانند این است که استخوان های دو طرف مفصل به هم جوش خورده اند.
علت انکیلوز واقعاً می تواند جوش خوردن استخوان های دو طرف مفصل به هم باشد یا ممکن است به علت سفت و غیرقابل انعطاف شدن رباط ها و کپسول مفصل، این جمود و بیحرکتی در مفصل ایجاد شده و موجب انکیلوز گردد.
در مراحل پیشرفته بیماری بعضی مفاصل دچار انکیلوز می شوند.

معنی کلمه آنکیلوز در ویکی واژه

(پزشکی): انکیلوز.

جملاتی از کاربرد کلمه آنکیلوز

داکتیلیت می‌تواند در اسپوندیلوآرتروپاتی‌ها، مانند آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت آنکیلوزان، در بیماری سلول داسی‌شکل در نتیجه بحران انسداد عروق با آنفارکتوس استخوان و در شرایط عفونی از جمله سل، سیفلیس و جذام رخ دهد. در نشانگان رایتر، آماس انگشت به دلیل سینوویت ایجاد می‌شود. داکتیلیت ممکن است همراه با سارکوئیدوز نیز اتفاق بیفتد.
آدالیمومب برای کاهش علائم و نشانه‌ها در بزرگسالان مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان کاربرد دارد.
اتوری‌کوکسیب برای درمان آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، استئوآرتریت، اسپوندیلیت آنکیلوزان، کمردرد مزمن، درد حاد و نقرس نشان داده شده است. نشانه‌های تایید شده بر اساس کشور متفاوت است. در بریتانیا و آلمان، این دارو همچنین "برای درمان کوتاه مدت درد متوسط ​​پس از جراحی دندان" بزرگسالان استفاده می شود.