همسایه در کلام نبوی

معنی کلمه همسایه در کلام نبوی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، لاجرم امر همسایه و همسایگی نیز جزئی لاینفک از زندگی او به شمار می آید. روابط فی مابین همسایگان مقررات و ضوابط خاصی را می طلبد که رعایت آن می تواند در تحکیم و استمرار هرچه بیشتر و بهتر زندگی اجتماعی، بسیار مؤثر باشد از این رو انبیاء الهی عموما و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) خصوصا، به عنوان سفیران الهی، بر اهمیت و ضرورت رعایت حقوق همسایگی تاکید بسیار ورزیده، در زمینه معاشرت نیکو با همسایه، احادیث بسیار بیان داشته اند.
در حدیثی از امام صادق (علیه السّلام) روایت شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) حد همسایگی را تا چهل خانه عنوان کرده اند و فرمودند: «تا چهل خانه، خانه های پیش رو، پشت سر و سمت راست و چپ، همسایه فرد به حساب می آیند.»
حقوق همسایگان
اهمیت همسایه و همسایه داری در آیین مقدس اسلام و لزوم انس و الفت هر چه بیشتر میان همسایگان موجب شده است تا وظایف و حقوقی برای هر یک از همسایگان در دین مترتب شود که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در ضمن حدیثی به برخی از این وظایف و حقوق اشاره داشته اند؛ نقل است که روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) رو به اصحاب و یاران خود کرده فرمودند: «آیا می دانید حق همسایه چیست؟» اصحاب گفتند: «نه» پس پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) حقوق همسایه بر همسایه دیگر را برای یارانش چنین بر شمردند: «حق همسایه بر دیگر همسایگان آن است که اگر بیمار شد به عیادتش بروی و اگر از دنیا رفت در تشییع جنازه اش حاضر شوی و اگر از تو وام خواست به او قرض بدهی؛ در شادی هایش تهنیتش گویی و به وقت سوگ و مصیبت تسلیت و تعزیتش گویی؛ ساختمانت را از ساختمان او بلندتر نسازی که جریان باد را بر او ببندی؛ چون میوه ای خریدی به او هدیه کنی و اگر هدیه نکردی مخفیانه به داخل خانه ببری و میوه را به دست فرزندت ندهی که با نشان دادن به کودک همسایه ناراحتش کند؛ با بوی غذایت همسایه خویش را آزار ندهی؛ مگر آنکه مقداری از آن غذا را برای او هم بفرستی.» پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) همسایگان را بواسطه میزان حقی که بر یکدیگر دارند به سه گروه تقسیم کردند: «همسایه ای که تنها یک حق دارد و حق او از همه همسایگان کمتر است و همسایه ای که دو حق دارد و همسایه ای که سه حق دارد.همسایه ای که دارای یک حق است همسایه مشرک غیر خویشاوند است او تنها حق همسایگی دارد. همسایه ای که دارای دو حق است همسایه مسلمان است که هم حق مسلمانی بر همسایه دارد و هم حق همسایگی. همسایه ای که دارای سه حق است همسایه خویشاوند مسلمان است که هم حق مسلمانی بر همسایه اش دارد و هم حق همسایگی و هم حق خویشاوندی.»
وظایف همسایگان
رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) همواره انجام وظایف همسایگی را به مسلمانان گوشزد کرده، آنان را به حسن همجواری و ملایمت و ملاطفت با همسایگان فرا می خواندند و از بدی در حق همسایگان باز می داشتند؛ توصیه های مکرر جبرئیل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) درباره توجه و رعایت هرچه بیشتر حقوق همسایگی، خود، بیانگر توجه و التفات خاص خداوند به امر همسایگی بوده موجبات تاکید بیشتر نبی اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) را در این باب فراهم آورده بود تا حدی که امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) در وصایای خود به توصیه های فراوان و مؤکد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در رعایت حقوق همسایگان اشاره کرده متذکر شده اند که: «ما زال رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) یوصی بهم حتی ظننا انه سیورثهم.»آن قدر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) درباره همسایگان به ما سفارش کرد که ما گمان کردیم شاید دستور دهند که همسایگان از یکدیگر ارث ببرند. اهمیت همسایه نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به حدی بود که ایشان (صلی الله علیه و آله وسلّم) در بدو ورود به مدینه در پیمان نامه معروفی که با ساکنین مدینه به امضاء رسانده بودند در یکی از بندهای این قراردادنامه به اهمیت همسایه در اسلام اشاره کرده چنین متذکر شده اند: «همسایه هر کس، مانند خود اوست زیان و بدی نباید به او برسد.» توصیه ها و سفارشات پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به مسلمانان در رعایت حقوق و وظایف همسایگی، مختص به همسایه مسلمانشان نبود بلکه همسایه غیر مسلمانشان را نیز شامل می شد چنانکه در سفارشات رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به علی (علیه السّلام) آمده: «یا علی (علیه السّلام) اکرم الجار و لو کان کافرا....» از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل است که فرمودند: «کسی که به خدا و روز جزا ایمان دارد باید به همسایگان احترام بگذارد.» ایشان بهترین یاران و بندگان در نزد خداوند متعال را کسانی معرفی کردند که نسبت به همسایگانشان بهترین باشند. از این رو به یار دیرین و صحابی ارزشمند خود ابوذر توصیه می فرمودند که «ای ابوذر چون خورشتی بپزی در آبش بیفزای و ملازم همسایگانت باش.» ایشان حرمت همسایه را بر همسایه مانند حرمت مادر بر فرزندش عنوان کردند و برای همسایه حق شفعه قائل شده همسایه را در خرید خانه همسایه بر دیگر مردم مقدم دانستند. توصیه های ایشان درباره همسایه تا بدان جا بود که فرمود: «هر که در دفاع از همسایه به ستم کشته شود شهید است...»
عدم تامین نیاز همسایه
...

جملاتی از کاربرد کلمه همسایه در کلام نبوی

با وجود غالب بودن فرهنگ پارسی، ایران همچنان به عنوان یک کشور چند قومیتی شناخته می‌شود و قومیت‌های پارس، ارمنی، آذری، کرد، لر و دیگر قومیت‌ها، هر کدام دارای آیین‌های ادبی و تاریخی خود هستند که قدمت بسیاری از آن‌ها به سده‌ها پیش بازمی‌گردد؛ به عنوان نمونه، در مورد ارمنی‌ها، این آیین‌ها به دوران پیش از میلاد مربوط می‌شوند. این گروه‌های قومی، غالباً با فرهنگ‌های همسایه در خارج از ایران، ارتباط نزدیکی دارند.
نخستین اثر مکتوب به جاوه‌ای باستان مربوط به کتیبه سوکابومی مربوط به سال ۸۰۴ پس از میلاد واقع در شرق جاوه می‌شود. سامانه نوشتاری این زبان مشتق از الفبای پالاوای هند بود. نزدیک به نیمی از واژگان یافت‌شده در ادبیات جاوه‌ای باستان دارای ریشه سانسکریت هستند و همچنین این زبان دارای حجم زیادی از وام‌واژگان زبان‌های همسایه در ناحیه دریایی جنوب شرق آسیا است.
در اوت ۲۰۰۳ شرکت بی‌ای‌تی ۶۷٫۸٪ از سهام شرکت تنباکوی صربستان با نام صنعت تنباکوی ویرانج (DIV) را خریداری کرد که امکان تولید محلی نشان‌های تجاری خود و در نتیجه رهایی از تعرفه‌های گمرکی واردات را برای آن فراهم می‌کرد. با توجه به شکل‌گیری توافقنامه‌های تجارت آزاد توسط کشورهای همسایه در جنوب شرقی اروپا، بی‌ای‌تی در طولانی مدت بر روی فرصت‌های صادرات از صربستان برنامه‌ریزی می‌کند.
آب باران باغ صد رنگ آورد ناودان، همسایه در جنگ آورد
جاوه‌ای در سرتاسر اندونزی، کشورهای همسایه در جنوب شرق آسیا، هلند، سورینام، کالدونیای جدید و سایر کشورها سخن گفته می‌شود. بیشتر تمرکز گویشوران در خود جزیره جاوه، و در استان همسایه لامپونگ در سوماترا است.
در ۲۸ ژانویه، شهر میتو ۵۰٬۰۰۰ ماسک به شهر خواهر خود چونگ‌کینگ اهدا کرد، و در ۶ فوریه، شهر اوکایاما ۲۲٬۰۰۰ ماسک را به لوئویانگ، شهر خواهر خود ارسال کرد. حزب حاکم لیبرال دموکرات در ۱۰ فوریه به‌صورت نمادین، ۵٬۰۰۰ ین از حقوق ماه مارس هر یک از نمایندگان پارلمان کسر کرد و در مجموع ۲ میلیون ین به چین اهدا کرد. دبیرکل حزب، توشیهیرو نیکای، بیان کرد: برای ژاپن، مشاهده شیوع ویروس در چین، مانند دیدن یک خویشاوند یا همسایه در رنج است. مردم ژاپن مایل به کمک به چین هستند و امیدوارند که شیوع این بیماری در اسرع وقت متوقف شود.
طوفان گریه خانۀ عمرم خراب کرد همسایه در شکنجه دود دلم هنوز
در حال حاضر تقریباً ۱۳۰ هزار نفر در جزیره سنت وینسنت زندگی می‌کنند. این جزیره در اوایل دهه ۱۹۰۰ و بین دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۸۰ شاهد مهاجرت قابل توجهی به بریتانیا بود. همچنین مهاجرت زیادی از آن به کانادا و سایر جزایر بزرگ همسایه در کارائیب صورت گرفته‌است.
حقّا که با عقوبتِ دوزخ برابر است رفتن به پایمردیِ همسایه در بهشت
آکیو فوروکاوا پدر ناگیسا و شوهر سانائه است. او به طرز فریبنده‌ای جوانتر از سنش به نظر می‌رسد. نشان داده می‌شود که او بسیار سیگار می‌کشد. گرچه او رفتار و کردار مسخره و خشنی دارد (با وجود داشتن شخصیتی مسخره)؛ در واقع بسیار مهربان و دلسوز است. رفتارهای کودکانه‌ای که او دارد، باعث می‌شود هم بچه‌ها به راحتی با او دوست شوند. او همراه با همسرش سانائه، نانوایی فوروکاوا را اداره می‌کند. آکیو نشان می‌دهد چقدر عاشق همسرش است و چقدر به او اهمیت می‌دهد. آکیو در اوقات فراغتش همراه با بچه‌های همسایه در پارک کوچک کنار نانوایی بیسبال بازی می‌کند. او از طرفداران گاندام و جنگ ستارگان است. او اغلب قربانی نان‌های سانائه می‌شود؛ درحالی که نمی‌داند او پشتش است از نان‌هایش بدی می‌گوید. سانائه با شنیدن حرف‌هایش گریه می‌کند و آکیو برای آرام کردن او مجبور می‌شود نان‌های عجیب او را بخورد و به او بگوید که دوستشان دارد.
چشمت غم آن زلف سیه روز ندارد از ماتم همسایه درین خانه خبر نیست
یا ظل وجودی است که موجود به جود است همسایه در این سایه به اصحاب نماید
آسمان گل های خوش رنگ آورد ناودان همسایه در جنگ آورد
زن همسایه در پنجره‌اش، تور می‌بافد، می‌خواند.
همچنین این اصطلاح به دولتی گفته می‌شود که در جریان جنگ‌های انقلاب فرانسه، کنوانسیون ملی از آنها طرفداری می‌کرد، چون فرانسه هنگام اشغال کشورهای همسایه در اروپا، جمهوریت‌هایی را تأسیس کرد. بیشتر این دولت‌های متکی، یا جمهوریت‌های خواهر، ابزاری بودند برای کنترل زمین‌های اشغال شده از طریق ترکیبی از قدرت‌های فرانسوی و محلی. سازمان دولت‌های جمهوری از نظر ابزار ترویج ملی‌گرایی مدنی در مقابل پادشاهی‌ها (در وهله اول بوربون‌ها و هابسبورگ‌ها) بستر ظهور احساسات ملی‌گرایی در اروپا شد که بصورت گسترده تاریخ اروپا را تحت تأثیر قرار داد (۱۸۳۰ میلادی و انقلاب‌های ۱۸۴۸ میلادی را ببینید).