[ویکی فقه] امور لازم برای تشخیص آیات ناسخ و منسوخ را مقدمات ناسخ و منسوخ گویند. برای ورود به مبحث ناسخ و منسوخ ، آشنایی با این موضوعات لازم است:۱. شناختن تفاوت نسخ با بدا ؛۲. شناختن آیات مکی و مدنی (آیات مکی به دلیل تقدم زمانی نمی تواند ناسخ آیات مدنی باشد؛ بر خلاف آیات مدنی)؛۳. جواز نسخ حکم پیش از امتثال و عمل به آن.
جملاتی از کاربرد کلمه مقدمات ناسخ و منسوخ
از اين هم كه بگذريم در كلامى كه از ابن عباسنقل شده قرائنى هست كه دلالت مى كند بر اينكه نظريه او درباره محكم و متشابه اعم ازناسخ و منسوخ است ، و بر غير آن دو نيز تطبيق مى كند، و ابن عباس ، ناسخ و منسوخ رابه عنوان مثال ذكر كرده است ، اينك روايت ابن عباس .
و همه زنان وقتى بخواهند از شوهر جدا شوند به وسيله طلاق جدا مى شوند، به استثناىهمسر موقت كه طلاق لازم ندارد، و مردان از زنان بيش از چهار نفر نمى توانند بگيرند،به جز نكاح متعه ، كه بيش از چهار نيز جايز است ، و شايد اين مفسرين به خاطر اين كهنتوانسته اند بين نسبت عام و خاص و نسبت ناسخ و منسوخ فرق بگذارند دچار چنين اشتباهىشده اند، و پنداشته اند بين آيات نامبرده و آيه متعه نسبت ، ناسخ و منسوخ است .
چه بسا كه اين جلسه در خانه من صورت مى گرفت .رسول خدا (ص ) بيشتر به خانه من تشريف مى آورد. و هنگامى كه من در بعضى از خانههاى او به خدمتش مى رسيدم ، آن حضرت زنانش را دور مى كرد و تنها با من خلوت مى نمود.اما اگر حضرتش به خانه من تشريف مى آورد، نه فاطمه از كنار من دور مى شد، و نههيچيك از فرزندانم . من هر گاه از حضرتش پرسشى مى كردم ، او پاسخ مى داد، و چونخاموش مى ماندم و سخنى براى گفتن نداشتم ، او آغاز سخن مى كرد. اين بود كه آيه اى ازقرآن بر پيامبر خدا (ص ) نازل نشد، مگر اينكه آن را بر من قرائت كرد، و من آن را بهخط خود نوشتم ، و تاءويل و تفسير آن را به من ياد داد، و ناسخ و منسوخ و محكم و متشابهو خاص و عام آن را به من آموخت و از خداوند خواست تا مرا فهم و نيروى حفظ آنها را اعطاكند. و به سبب دعاى آن حضرت بود كه آيه اى از كتاب خدا را فراموش نكرده ام ، و علمىرا كه بر من املا فرمود و من آن را نوشته ام ، از ياد نبرده ام .
و به هر حال براى محكم كردن نيروى ايمان و پيمودن راه هدايت و بشارت ، گاهى چاره اىجز برنامه هاى كوتاه مدت و موقت كه بعدا جاى خود را به برنامه نهائى و ثابت مى دهدنيست ، و اين است رمز وجود ناسخ و منسوخ در آيات الهى .
ط : ((علم شريف تفسير)) است ، البته در حدّى كه مجتهد و كسى كه قوّه استنباط پيدا كردهاست ، آيات مربوط به احكام را كه حدود 500 آيه مى شود، شناخته و شاءننزول و مراد از آن آيات را فهميده باشد؛ و اگر ناسخ و منسوخ يا عام و خاص وامثال آن بين آيات وجود دارد، بتواند تشخيص بدهد.
حضرت فرمود: سؤ ال كردى ، پس جواب را درياب ، در دست مردم حق وباطل ، راست و دروغ ، ناسخ و منسوخ ، عام و خاص ، محكم و متشابه ، و آنچه درست حفظكرده و آنچه (در آن ) اشتباه كرده اند، وجود دارد. در زمان حياترسول خدا صلى الله عليه و آله بر آن حضرت بسيار دروغ بستند تا اين كه حضرتخطابه خواند و فرمود: اى مردم دروغ زنان بر من فراوان شده اند هر كس عمدا به مندروغ بندد نشيمنش در آتش باشد. بعد از رحلت آن حضرت نيز بر او دروغ بستند.
در اينجا ما بايد به اصل اشكال جواب بدهيم ، با آنكه بى پايه بودن آن را تا اينجاروشن كرديم . مى گويد:((اين مسلم است كه هم در قرآن و هم در حديث ، ناسخ و منسوخ زياد است .))