اجتثت

معنی کلمه اجتثت در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
جثث (۱ بار)
بر کندن. قطع کردن (اقرب الموارد) در قاموس قطع کردن یا از ریشه کندن نقل شده است حکایت سخن خبیث همچون درخت پلید است که از روی زمین کنده شده برای آن قراری نیست . در ما قبل این آیه آمده «مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍطَیِّبَةٍ. اَصْلُها ثابِتُ وَ فَرْعُها فی السَّماءِ...» در مجمع البیان کلمه طیبة را کلمه توحید و کلمه خبیثه را کلمه شرک و کفر و در المیزان اوّلی را اعتقاد حقّ ئ دوّمی را شرک فرموده است .

جملاتی از کاربرد کلمه اجتثت

و در مجمع البيان است كه ، ابى الجارود از امام باقر (عليه السلام )نقل كرده كه فرمود:اين ، يعنى جمله (كشجره خبيثه ...)مثل بنى اميه است .و در تفسير عياشى از عبد الرحمان بن سالماشل ، ازپدرش ، از امام صادق (عليه السلام )نقل كرده كه معناى ( ضرب الله مثلا كلمه طيبه كشجره طيبه ) و آيه بعدش را از آنحضرت پرسيد، در جواب فرمود:اين مثلى است كه خداوند براىاهل بيت پيغمبرش زده ، و آن ديگرى مثلى است كه براى دشمنان ايشان زده است ، كه مىفرمايد:( و مثل كلمه خبيثه كشجره خبيثه اجتثت من فوق الارض مالها من قرار).
اين جمله ، به منزله نتيجه اى است كه از مثال دوم يعنى جمله (ومثل كلمه خبيثه كشجره خبيثه اجتثت من فوق الارض مالها من قرار) استخراج مى شود ومعنايش اين است كه ، خداى تعالى اهل كفر را، با محروميت از صراط هدايت ، گمراه نموده ، وديگر به سوى زندگى سعادتمندانه دنيائى ، و نعمتهاى باقى و خوشنودى خدا درآخرت راهنمائى نمى كند،
خداوند متعال مى فرمايد: و مثل كلمة خبيثة كشجرة خبيثة اجتثت من فوق الارض ما لها منقرار (249) كلمه كفر و نفاق همانند درخت ناپاكى است كه از زمين كنده شودو روى زمين افتد و قرار و ثباتى ندارد.
و مثل كلمه خبيثه كشجره خبيثه اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار(26)
و مثل كلمة خبيثة كشجرة خبيثة اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار(26)
و مثل كلمه خبيثه كشجره خبيثه اجتثت من فوق الارض مالها من قرار و بستالجبال بسا فكانت هباء منبثا
باز آيه شريفه دلالت بر اين دارد كه هيچ وقتباطل دوام نمى يابد، همچنانكه در جاى ديگر راجع به اين معنا فرموده (ومثل كلمة خبيثة كشجرة خبيثة اجتثت من فوق الارض مالها من قرار).
اما (مثل كلمه خبيثه و ناپاك همانند درخت خبيث و ناپاك و بيريشه است كه از روى زمين كندهشده و در برابر طوفانها هر روز به گوشهاى پرتاب مى شود و قرار و ثباتىبراى آن نيست ) (و مثل كلمة خبيثة كشجرة خبيثة اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار).
و مثل كلمه خبيثه كشجره خبيثه اجتثت من فوق الارض ما لها من قرار

هيچ قانونى به ثمر نمى رسد مگر به وسيله ايمانى كه آن ايمان به وسيله اخلاق كريمه حفظ و آن اخلاق هم به وسيله توحيد ضمانت شود. بنابراين ، توحيد اصلى است كه درخت سعادت آدمى را رشد داده و شاخ و برگ اخلاق كريمه را در آن مى روياند، و آن شاخه ها را هم بارور ساخته جامعه بشريت را از آن ميوه هاى گرانبها بهره مند مى سازد،همچنانكه فرموده : (الم تر كيف ضرب اللّه مثلا كلمه طيبه كشجره طيبه اصلها ثابت وفرعها فى السماء توتى اكلها كل حين باذن ربها و يضرب اللّهالامثال للناس لعلهم يتذكرون و مثل كلمه خبيثه كشجره خبيثه اجتثت من فوق الارض ما لها منقرار) و ايمان به خدا را چون درختى معرفى كرده كه داراى ريشه است كه قطعا همان توحيد است . و نيز داراى خوردنيها معرفى كرده كه در هر آنى به اذن پروردگارش ميوه هايش را مى دهد، و آن ميوه ها عمل صالحند. و نيز داراى شاخه هايى معرفى نموده كه همان اخلاق نيكو از قبيل تقوا، عفت ، معرفت ، شجاعت ، عدالت و رحمت و نظايرآن است .