الحاج

معنی کلمه الحاج در لغت نامه دهخدا

الحاج. [ اِ] ( ع مص ) مضطر و ناچار کردن. واداشتن. مجبور کردن. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). تلجئه. اِلجاء. مضطرکردن کسی را بسوی دیگری. ( اقرب الموارد ). الحجه الیه الحاجاً؛ مضطر کرد او را بسوی وی. ( منتهی الارب ).
الحاج. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ لُحج. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به لحج شود.

معنی کلمه الحاج در فرهنگ فارسی

مضطر و ناچار کردن وا داشتن مجبور کردن.

معنی کلمه الحاج در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
حجج (۳۳ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه الحاج

و نيز در الدر المنثور است كه ابن جرير و ابن منذر و ابن ابى حاتم از ابن عباس روايتكرده اند كه گفت : وقتى عباس در جنگ بدر اسير شد گفت : اگر شما زودتر از ما بهاسلام و مهاجرت و جهاد موفق شديد ما هم در مكه بكار تعمير مسجد الحرام و سقايت حاجيان وآزاد كردن بردگان مشغول بوديم . خداى تعالى بخاطر گفته او اين آيه رانازل كرد: (اجعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام ) و مقصودش اين بود كه بهوى بفهماند خدمات تو در مكه در حال شرك بوده ، و من عبادتى را كه با شرك انجام شودقبول نمى كنم .
و در تفسير قمى از پدرش از صفوان از ابن مسكان از ابى بصير از ابى جعفر (عليهالسلام ) روايت آمده كه فرمود: آيه شريفه در حق على و عباس و شيبهنازل شده ، زيرا، عباس گفته بود: من از شما افضلم ، چون سقايت حاج بدست من است .شيبه در جواب گفته بود: من افضلم ، چون پرده دارى كعبه بدست من است . على (عليهالسلام ) گفته بود: من افضلم ، براى اينكه منقبل از شما ايمان آورده و سپس مهاجرت كردم و در راه خدا جهاد نمودم . هر سه تن راضىشدند به اينكه حكميت نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) برند، لذا آيهنازل شد: (اجعلتم سقاية الحاج ) تا جمله (ان الله عنده اجر عظيم ).
دبیرکل حزب از ۱۹۴۱ تا زمان اعدامش در ۱۹۴۹ یوسف سلمان یوسف، (ت. ۱۹۰۱) از اولین کمونیست‌های عراق بود. از ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۳ عزیز الحاج (کرد فیلی) دبیرکل حزب بود، پس از وی مجید موسی جانشین وی شد.
قدوة الحاج میرزا مهدی در کرم طاق و با مکارم جفت
زمخشرى در كشاف ، در تفسير اين آيه گفته (ممكن است اين سخن كلامى واحد باشد و ممكنهم هست كه دو كلام باشد، وجه واحد بودنش اين است كه جمله (بسم اللّه )متصل باشد به جمله (اركبوا) و حال باشد از (واو) جمع كه در اين صورتشكل جمله (قال اركبوا فيها بسم اللّه ) مى شود و معنايش اين مى شود كه سوار كشتىشويد در حالى كه نام خدا را ببريد، و يا در هنگام به حركت در آمدن كشتى و كنده شدنشاز زمين و هنگام ايستادنش بسم اللّه بگوييد حال يا به خاطر اينكه دو كلمه (مجرى ومرسا) اسم زمانند، و يا به خاطر اينكه مصدر ميمى و به معناى اجرا و ارسااند كه درتقدير كلمه وقت بر آن دو اضافه شده و در نتيجه عبارت مجراها و مرساها (وقت اجراءهاو ارساءها) بوده ، همانطور كه (خفوق النجم ) به معناى وقت حركت و گردش ستاره ،و (مقدم الحاج ) به معناى وقت آمدن حاجيان است .
صاحب المنار در تفسير خود مى گويد: روايات زيادى است كه دلالت مى كند بر اينكهرسول خدا (صلى الله عليه و آله ) ابى بكر را درسال نهم هجرت امير الحاج قرار داد، و به وى دستور داد به مشركين كه به زيارت حجمى آيند برساند كه از اين ببعد حق زيارت ندارند و على (عليه السلام ) را هم همراه اوفرستاد تا نقض عهد رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را به آنان ابلاغ نمايند، و بهآنان برسانند هر طايفه كه با رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) عهدى داشته اند اگرعهدشان مطلق بوده ، تا چهار ماه مهلت دارند، و اگر موقت بوده تا سررسيد مدتش معتبراست ، و آيات برائت را كه متضمن لغو پيمانهاى مذكور است ازاول سوره برائت براى ايشان بخوانند.
و بهر حال منظور از سقايت در اين آيه معناى مصدرى آن (آب دادن ) است ، و قرار گرفتن(سقايه الحاج ) در مقابل (عمارة المسجد) نيز مويد هميناحتمال است ، چون در دومى بطور قطع ، مقصود معناى مصدرى عمارت است ، كه همان كارتعمير است .
به این گروه نمایندگانی از دیرالزور بعداً اضافه شد که آنان فاضل عبود، محمود نوری الفتیح و ابراهیم الحاج حسین بودند.
انسی الحاج (به عربی: أنسی الحاج؛ ۲۷ ژوئیه ۱۹۳۷–۱۸ فوریه ۲۰۱۴) یک شاعر، روزنامه‌نگار و مترجم اهل لبنان بود. او پسر روزنامه‌نگار و مترجم لوئیس الحاج و ماری اکی از کاتولی جزین (در جنوب لبنان) بود.
استاد الحاج عظیم بردی آخوندجباری یکی علمای بزرگ و سرشناس منطقه ترکمن صحرا ساکن این روستا می‌باشد.
ملک الحاج و ره کعبه که در ملت عشق طوف این کوی خوش آئین و صفا ما را بس
سلطان سر حسام‌الدین عالم شاه الحاج ابن سلطان علاءالدین سلیمان شاه (جاوی: سلطان حسام الدین عالم شاه الحاج ابن المرحوم سلطان علاءالدین سلیمان شاه؛ ۱۳ مه ۱۸۹۸–۱ سپتامبر ۱۹۶۰) دومین یانگ دی پرتوان آگونگ مالایا از ۱۴ آوریل تا ۱ سپتامبر ۱۹۶۰، و ششمین سلطان سلانگور بین سال‌های ۱۹۳۸–۱۹۴۲ و ۱۹۴۵–۱۹۶۰ بود.