اکیدنا

اکیدنا

معنی کلمه اکیدنا در لغت نامه دهخدا

اکیدنا. [ اِ ] ( اِخ ) اکیدنه . شیطان خیالی است که نیم وی زن و نیم وی مار است. ( از لاروس ).

معنی کلمه اکیدنا در فرهنگ فارسی

شیطان خیالی است که نیم وی زن و نیم وی مار است .

معنی کلمه اکیدنا در دانشنامه عمومی

اکیدنا ( به یونانی: Ἔχιδνα ) ( به معنی گرزه مار ) یکی از موجودات افسانه ای در اساطیر یونان است. برطبق آپولودروس اکیدنا فرزند تارتاروس و گایا بود، اما هزیود او را فرزند ستو و فورسیس معرفی کرده است.
اکیدنا هیولای مؤنثی بود که نیمی پری و نیمی مار بود و در غاری زندگی می کرد. اکیدنا همسر زشت تایفون و دختر ستو بود. او تنها هنگام شکار غار را ترک می کرد و هر موجودی را که از آن حوالی می گذشت می خورد. او را مادر تمام هیولاها می دانستند، چراکه بسیاری از موجودات نام دار اساطیر یونان توسط او به وجود آمده اند. فرزندان اکیدنا عبارتند از شیر نیمیان، سربروس، ارثروس، لادون، کایمرا، اسفینکس و هایدرا. این موجود فانی اما دارای عمری طولانی بود و توسط آرگوس کشته شد.

جملاتی از کاربرد کلمه اکیدنا

با نوترون‌های حرارتی عمل می کند. یکی از ویژگی‌های اصلی، آرایه 128 موازی‌ساز و آشکارسازهای حساس به موقعیت برای جمع آوری سریع داده‌ها است. اکیدنا امکان تعیین ساختار، اندازه‌گیری بافت و نقشه‌برداری فضای متقابل تک کریستال‌ها را در اکثر محیط‌های نمونه مختلف که به فیزیک، شیمی، مواد، مواد معدنی و جوامع علوم زمین خدمت می‌کنند، می‌دهد. اکیدنا بخشی از ابزارهای پارک پراکندگی نوترون موسسه براگ است.
سربروس: سربروس هم یکی دیگر از فرزندان تایفویوس و اکیدنا است و سگی سه سر، با ماری به جای دم است. این هیولا نگهبان جهان مردگان بوده‌است. او به مردگان اجازه ورود می*داده و مانع خروج آن‌ها از جهان زیر زمینی می*شده‌است. تنها چند تن از افراد زنده موفق شدند به طریقی از این سد بگذرند و به دنیای مردگان رفته و بازگردند. یکی از این افراد اورفئوس بود که توانست با خواندن آواز او را خواب کند و به نجات همسرش ذ برود. هرکول نیز، در آخرین مأموریت خود موفق شد سربروس را از جایگاه خود خارج کند و به شاه یوریستئوس پیشکش کند.
مجموعه فرانچایز بازی ویدئویی سونیک خارپشت در سال ۱۹۹۱ با بازی سونیک خارپشت برای سگا جنسیس آغاز شده‌ است که یک جوجه تیغی انسان‌نمای آبی به اسم سونیک را در مقابل یک انسان شریر گوشتالو به اسم دکتر اگمن (یا دکتر ایوو رباتنیک) قرار داده بود. در دنباله این بازی، بازی سونیک ۲ منتشر شد که به سونیک یک دوست روباهی به اسم تیلز داد. سونیک سی‌دی نیز امی رز را معرفی کرد که یک خارپشت مؤنث با یک کراش مقاوم بر روی سونیک می‌باشد. سونیک ۳ هم ناکلز اکیدنا را معرفی کرد که در ابتدا رقیب سونیک بود و بعداً با او دوست شد. این پنج نفر شخصیت‌های اصلی باقی مانده هستند و در بازی‌های متعددی حضور پیدا کرده‌اند.
هرکول در مسیر خوان‌های دوازده‌گانه، تنها نبوده و گاهی توسط یک جوان و گاهی توسط افراد دیگر از جمله یولائوس، برادرزاده خود، همراهی می‌شد. در ابتدا هرکول، مأمور انجام ده خوان شد اما همراهی و کمک این افراد موجب شد که او مجبور به انجام دادن دو خوان دیگر شود. ائوروستئوس، خوان هیدرا و اصطبل‌های آوگیاس را نپذیرفت. چون در اولی، هرکول از کمک یولائوس بهره گرفت و در دومی بخاطر انجام دادن مأموریتش، دستمزد دریافت کرد و از رودخانه برای تمیز کردن اصطبل‌های آوگیاس، استفاده کرد. هرکول، در خوان‌های متعددی، با فرزندان دو هیولای افسانه‌ای، تایفون و اکیدنا، مواجه گردید و آن‌ها را از پای درآورد.
در میان پستانداران تخم‌گذار ابتدایی‌تر، هم اکیدنا و هم نوک‌اردکی در دوره‌های کوتاه ۵–۱۰ روزه زمستان خوابی انجام داده و سپس برای مدت زمان مشابهی بیدار می‌شوند. صاریغ کوتولهٔ تاسمانی جزو معدود کیسه‌دارانی است که خواب زمستانی انجام دارد. این جانور در حالی که در حفرهی خالی یک کنده درخت خود را جمع کرده، به مدت ۶ تا ۱۲ روز می‌خوابد.