الحیاه

معنی کلمه الحیاه در دانشنامه آزاد فارسی

اَلحَیاة
روزنامۀ عرب زبان چاپ لندن. نخستین شمارۀ آن، در ۲۸ ژانویۀ ۱۹۴۶، در بیروت، منتشر شد. صاحب امتیاز، بنیادگذار، و مدیر هیئت تحریریۀ آن کامل مروه است. او در ۱۹۶۶، در دفتر کارش کشته شد، و روزنامه، تا ۱۹۷۶، با نظارت همسر او به کار خود ادامه داد. الحیا'ة، در ۱۹۶۷، به سبب جنگ داخلی لبنان از انتشار بازایستاد و، در ۱۹۸۸، در لندن انتشار خود را از سر گرفت. در نوامبر ۱۹۹۰، امتیاز انتشار آن به ناشر دیگری منتقل شد و از آن پس، دفترهای نمایندگی آن در کشورهای اروپایی، امریکایی و عربی تأسیس شد. روزنامه صفحه های ادواری متعددی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از صفحۀ سیاسی «تیارات»، صفحۀ فرهنگی «آفاق» و صفحه های «الشباب»، «المجتمع»، «لها»، و «السینما». پیوستی هفتگی نیز با نام الوسط منتشر می کند. گروهی از معروف ترین نویسندگان عرب همواره با این روزنامه همکاری می کنند. سخنگوی جناح چپ و روشنفکران لیبرال است. در کشورهای عضو بازار مشترک اروپا، که کوچگاه برگزیدگان عرب است، و همچنین در عربستان سعودی و مصر بیشترین فروش را دارد؛ ولی فروش آن در همۀ کشورهای عرب چشمگیر است. اکنون یکی از معتبرترین روزنامه های عرب است و گسترۀ توزیعی جهانی دارد. شمارگان آن ۱۱۰هزار نسخه است.

معنی کلمه الحیاه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الحیاة. مؤلفان:محمد رضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی
الحیاه نام مجموعه ای ارزشمند از روایات است که توسط نویسندگان معاصر محمد رضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی تدوین و منتشر شده است. مؤلّفان ـ چنان که بارها تأکید کرده اند ـ معرفت صحیح اسلام را در گرو شناخت همه جانبه و جامع اجزای دین و فهم ارتباطات میان این اجزاء می دانند. از همین رو در صدد ارائه نظام معرفتی، نظام اجتماعی و نظام اقتصادی اسلام از زبان قرآن و روایات برآمده اند. الحیاه از ۱۲ باب و هر باب از چندین فصل تشکیل می شود که در هر فصل، آیات و احادیث مربوط به آن بیان شده است. در انتهای هریک از بابها و بسیاری از فصلهای الحیاه جمع بندی احادیث و نگرشی کلی به باب و فصل آمده است در این جمع بندی ها به نقاط اصلی بحث توجه داده می شود . الحیاه در آغاز کتاب چنین معرفی شده است: دائره المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی، که روش زندگی فردی و اجتماعی آزاد و پیشرو را ترسیم می کند و انسانهای سراسر جهان را به پی ریزی یک نظام مردمی شایسته فرا می خواند. جلد سوّم تا پایان جلد ششم الحیاه به معرّفی نظام اقتصادی اسلام اختصاص دارد. فلسفه سیاسی اسلام نیز در پایان جلد دوّم کتاب آمده است. وضعیت نشر تاکنون شش جلد از این کتاب تکمیل و منتشر شده که ۴ مجلّد آن توسط زنده یاد استاد احمد آرام به فارسی برگردانده شده است. ۶ ـ متن عربی و ترجمه الحیاة توسط دفتر نشر و فرهنگ اسلامی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. منبعسایت اندیشه قم
[ویکی فقه] الحیاة (کتاب). «الحیاة» مجموعه ایست علمی، پژوهشی و تخصصی که در آن تعالیم اسلام، بر پایه قرآن کریم و حدیث شریف توسط علی و محمد و محمدرضا حکیمی تدوین و عنوان گذاری و فصل بندی شده، که راه یک زندگی آزاد و پیشرو را، هم برای فرد و هم برای جامعه، نشان می دهد. این اثر توسط احمد آرام ترجمه شده است.
«الحیاة» مجموعه ایست دایرة المعارف گونه، منعکس کننده یک نظام فکری- عملی به دست آمده از متن اسلام، شامل پاسخ به بسیاری از مسائل زندگی متحول انسانی، بر پایه پی ریزی حاکمیتی درست. بنا بر این این کتاب تنها مجموعه ای از آیات و احادیث نیست، بلکه تنظیم جهان شناسی و ایدئولوژی اسلامی است با التزام دقیق به اینکه این جهان شناسی و ایدئولوژی به دست آمده از قرآن و حدیث و از فهم مجموعی و موضوعی آنها باشد. از این رو «الحیاة» عرضه کننده یک نظام مکتبی و یک جریان پیوسته است نه فصل هایی پراکنده و موادی گزیده و فاقد ارتباط اندام وار، بلکه بابها و فصل های آن یکسر، یک پیکره واحد شناختی و فکری و عملی را ارائه می کند و یک جهان نگری فراگیر را در پیش دیده ها می نهد.مولف سعی کرده برای اینکه کتاب از اعتبار خاصی برخوردار باشد موارد ذیل را رعایت کرده است:۱- آیات قرآن کریم: در آغاز فصل ها و عناوین مسائل، در بیشتر موارد، آیات قرآن کریم ذکر شده و به «ثقل اکبر» استناد گشته است.۲- انطباق مضمونی احادیث با آیات، که نشان دهنده شرح و تفسیر و بیان بودن روایات و احادیث نسبت به تعالیم قرآنی است.۳- تعاضد مضمونی احادیثالف: انطباق مضامین دیگر احادیث با احادیث نبوی که خود نشانگر اینست که احادیث ائمه طاهرین- علیهم السّلام- در همان راه و همان تعلیم و همان خط شناخت و اقدام فرمایشات نبوی است.ب: تعاضد مضمونی احادیث امامان، خود این احادیث نیز با یکدیگر هماهنگی استوار و حرکتی همگون دارند و هر یک مضمون دیگری را تایید می کند. خود این تعاضد مضمونی موجب اعتماد به مضمون حدیث می گردد.۴- ذکر مآخذ: علاوه بر آدرس آیات قرآن کریم، ماخذ هر حدیث نیز به همراه آن نام برده شده است. و این مآخذ در نوع خود معتبر است به ویژه آنکه بیشتر آنها، مستقیم و غیر مستقیم، از مصنفات قدما و کتب اربعه و... که هر کدام به گونه معتبر تلقی می شوند، فراهم آمده اند.
[ویکی شیعه] الحیاة (کتاب). الحیاة، مجموعه ای از معارف اسلامی با هدف ارائه نظامی فکری-عملی از متون اسلام است. این مجموعه دوازده جلدی از سال ۱۳۵۳ توسط محمدرضا حکیمی و دو برادرش محمد و علی آغاز و در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید. متن اصلی الحیات به زبان عربی است احمد آرام شش جلد اول را به فارسی ترجمه کرده است. برخی از نویسندگان این کتاب را دارای پیش فرض های چپ گرایانه دانسته و آن را نقد کرده اند.
سه برادر یعنی محمدرضا، علی و محمد حکیمی این مجموعه را گردآوردی کرده اند. این کتاب بیشتر به نام محمدرضاحکیمی شناخته می شود وی از اندیشمندان مکتب تفکیک است محمد و علی نیز سوابق تحصیلات حوزوی و مطالعات اسلامی دارند.
[ویکی فقه] مؤلفان:محمد رضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی
الحیاه نام مجموعه ای ارزشمند از روایات است که توسط نویسندگان معاصر محمد رضا حکیمی، محمد حکیمی و علی حکیمی تدوین و منتشر شده است. مؤلّفان ـ چنان که بارها تأکید کرده اند ـ معرفت صحیح اسلام را در گرو شناخت همه جانبه و جامع اجزای دین و فهم ارتباطات میان این اجزاء می دانند. از همین رو در صدد ارائه نظام معرفتی، نظام اجتماعی و نظام اقتصادی اسلام از زبان قرآن و روایات برآمده اند.
الحیاه از ۱۲ باب و هر باب از چندین فصل تشکیل می شود که در هر فصل، آیات و احادیث مربوط به آن بیان شده است.
در انتهای هریک از بابها و بسیاری از فصلهای الحیاه جمع بندی احادیث و نگرشی کلی به باب و فصل آمده است در این جمع بندی ها به نقاط اصلی بحث توجه داده می شود .
الحیاه در آغاز کتاب چنین معرفی شده است: دائره المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی، که روش زندگی فردی و اجتماعی آزاد و پیشرو را ترسیم می کند و انسانهای سراسر جهان را به پی ریزی یک نظام مردمی شایسته فرا می خواند.
جلد سوّم تا پایان جلد ششم الحیاه به معرّفی نظام اقتصادی اسلام اختصاص دارد. فلسفه سیاسی اسلام نیز در پایان جلد دوّم کتاب آمده است.
وضعیت نشر
تاکنون شش جلد از این کتاب تکمیل و منتشر شده که ۴ مجلّد آن توسط زنده یاد استاد احمد آرام به فارسی برگردانده شده است.
۶ ـ متن عربی و ترجمه الحیاة توسط دفتر نشر و فرهنگ اسلامی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
منبع
سایت اندیشه قم
...
[ویکی الکتاب] معنی عَرَضَ: هر چیز غیر ثابت - زودگذر (در جمله "عرض الحیاة الدنیا "شؤون ناپایدار زندگی دنیا منظور است، و مراد از "عرض هذا الادنی " نیز لذائذ زندگی دنیا و نعمتهای زودگذر آن است ، و اگر به اشاره مذکر "هذا "به آن اشاره فرموده و حال آنکه جا داشت با ضمیر مؤنث "هذه "به...
ریشه کلمه:
حیی (۱۸۴ بار)
[ویکی فقه] الحیاه (کتاب). «الحیاة» مجموعه ایست علمی، پژوهشی و تخصصی که در آن تعالیم اسلام، بر پایه قرآن کریم و حدیث شریف توسط علی و محمد و محمدرضا حکیمی تدوین و عنوان گذاری و فصل بندی شده، که راه یک زندگی آزاد و پیشرو را، هم برای فرد و هم برای جامعه، نشان می دهد. این اثر توسط احمد آرام ترجمه شده است.
«الحیاة» مجموعه ایست دایرة المعارف گونه، منعکس کننده یک نظام فکری- عملی به دست آمده از متن اسلام، شامل پاسخ به بسیاری از مسائل زندگی متحول انسانی، بر پایه پی ریزی حاکمیتی درست. بنا بر این این کتاب تنها مجموعه ای از آیات و احادیث نیست، بلکه تنظیم جهان شناسی و ایدئولوژی اسلامی است با التزام دقیق به اینکه این جهان شناسی و ایدئولوژی به دست آمده از قرآن و حدیث و از فهم مجموعی و موضوعی آنها باشد. از این رو «الحیاة» عرضه کننده یک نظام مکتبی و یک جریان پیوسته است نه فصل هایی پراکنده و موادی گزیده و فاقد ارتباط اندام وار، بلکه بابها و فصل های آن یکسر، یک پیکره واحد شناختی و فکری و عملی را ارائه می کند و یک جهان نگری فراگیر را در پیش دیده ها می نهد.مولف سعی کرده برای اینکه کتاب از اعتبار خاصی برخوردار باشد موارد ذیل را رعایت کرده است:۱- آیات قرآن کریم: در آغاز فصل ها و عناوین مسائل، در بیشتر موارد، آیات قرآن کریم ذکر شده و به «ثقل اکبر» استناد گشته است.۲- انطباق مضمونی احادیث با آیات، که نشان دهنده شرح و تفسیر و بیان بودن روایات و احادیث نسبت به تعالیم قرآنی است.۳- تعاضد مضمونی احادیثالف: انطباق مضامین دیگر احادیث با احادیث نبوی که خود نشانگر اینست که احادیث ائمه طاهرین- علیهم السّلام- در همان راه و همان تعلیم و همان خط شناخت و اقدام فرمایشات نبوی است.ب: تعاضد مضمونی احادیث امامان، خود این احادیث نیز با یکدیگر هماهنگی استوار و حرکتی همگون دارند و هر یک مضمون دیگری را تایید می کند. خود این تعاضد مضمونی موجب اعتماد به مضمون حدیث می گردد.۴- ذکر مآخذ: علاوه بر آدرس آیات قرآن کریم، ماخذ هر حدیث نیز به همراه آن نام برده شده است. و این مآخذ در نوع خود معتبر است به ویژه آنکه بیشتر آنها، مستقیم و غیر مستقیم، از مصنفات قدما و کتب اربعه و... که هر کدام به گونه معتبر تلقی می شوند، فراهم آمده اند.
ساختار کتاب
تا کنون ۶ جلد از این کتاب ارزشمند به جامعه علمی ارائه شده است اما مؤلفین انتظار دارند تعداد مجلدات کل این مجموعه به ۱۰ تا ۱۲ جلد شامل ۱۰۰ باب و ۳۰۰۰ فصل کوچک و بزرگ برسد که با پاره ای اشاره ها، نگرشها، توضیح ها و... همراه خواهد بود.کتاب با سرآغازی بر ترجمه فارسی و سپس مقدمه ای آغاز می شود. و مشتمل بر ابوابی چند است و در هر باب فصولی گنجانده شده است. کتاب سرشار است از موضوعات متنوع و گوناگون که از آیات شریفه قرآن و احادیث معصومان- علیهم السّلام- فراهم آمده است. در پایان هر باب عنوانی «نگاهی به سراسر باب» به چشم می خورد مقصود از آن اینست که اگر چه به صورتی بسیار فشرده- اندیشه و رهنمونی ای که مواد هر باب به دست می دهد، با خواننده در میان نهاده شود و پرتوی بر این داده ها افکنده گردد.
گزارش محتوا
جلد اول و دوم این مجموعه شامل ابوابی نظیر: شناخت و اصالت آن، عقیده و ایمان، عمل، امتیازهای جهان بینی الهی، اصول کلی رسالت پیامبران، قرآن، رهبران راستین و ویژگی های ایشان، عالمان، ولایت و حکومت و حاکم اسلامی و تکالیف و مسئولیتهای او می باشد.مجلدات سوم تا ششم این مجموعه به بحث در باره موضوعات و مسائل مالی و اقتصادی و معیشتی می پردازد.این مجلدات شامل ابوابی نظیر:۱- مدخلی بر تحقیق در اقتصاد اسلامی (خطوط کلی) در این باب به مسائلی چون:مال در تصور اسلامی، کار در تصور اسلامی، اسلام و نظام تکاثری اترافی، محدودیت مالکیت در تشریع اسلامی، مقابله اسلام با زراندوزی، محدودیت مصرف در تشریع اسلامی، مبارزه با اسراف و تبذیر، اسلام و مبارزه با فقر، دارایی، مواسات، قسط اسلامی، کشاورزی، دام پروری، صنعت و اختراع، بازرگانی، احتکار، ربا و غیره پرداخته شده است).۲- مدخلی بر تحقیق در اقتصاد اسلامی (اصول کلی): این باب نیز مشتمل بر مطالبی در باره اشکال مختلف مالکیت، امکانات و اموال عمومی، احتکار، انفاق، تعاون اجتماعی، سطح زندگی برای توده ها و غیره می باشد.
وضعیت کتاب
...
[ویکی شیعه] الحیاه (کتاب). الحیاة، کتابی ۱۲ جلدی به زبان عربی، نوشته محمدرضا، علی و محمد حکیمی که آغاز نگارش آن در سال ۱۳۵۳ش بوده و آخرین جلد آن در سال ۱۳۹۴ش منتشر شد. هدف نویسندگان، ارائه سیمای اسلام و تشیع، بر محور عدالت اجتماعی و آزادگی فردی بوده و منبع اصلی خود را قرآن و حدیث دانسته اند. احمد آرام شش جلد اول را به فارسی ترجمه کرده است.
نقدها و نظراتی درباره این کتاب منتشر شده است؛ رسول جعفریان، الحیاة را در جهت رهایی از التقاط های چپ و راست دانسته، ابراهیم فیاض آن را در ادامه نهضت پاکدینی و پالایش دین از اسلام تاریخی قلمداد کرده و سید حسن اسلامی، کتاب را تحت تاثیر پیشفرض های زمانه، یعنی تفکر چپ در ایران دانسته است.
مولفان الحیاة در صفحات نخستین هر جلد آورده اند که این کتاب دائرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی است که روش زندگی فردی و اجتماعی آزاد و پیشرو را ترسیم می کند و انسان های سراسر جهان را به پی ریزی یک نظام مردمی شایسته فرامی خواند.

جملاتی از کاربرد کلمه الحیاه

لا خیر فی الحیاه من بعدهم فکلهم أمسی صریعاً طعین
نام این بیابان از شهر اوباری گرفته شده که یک واحه بربرزبان و مرکز استان وادی الحیاه است. بیابان اوباری همانند بیابان مرزق که در جنوب آن واقع شده بخشی از صحرای بزرگ آفریقا به‌شمار می‌آیند.