اقتصاد هنجاری

معنی کلمه اقتصاد هنجاری در فرهنگستان زبان و ادب

{normative economics} [اقتصاد] جنبه ای از علم اقتصاد متکی بر تحلیل های نظری که در آن به وضعیتی که باید باشد توجه می شود نه به وضعیت موجود

معنی کلمه اقتصاد هنجاری در ویکی واژه

جنبه‌ای از علم اقتصاد متکی بر تحلیل‌های نظری که در آن به وضعیتی که باید باشد توجه می‌شود نه به وضعیت موجود.

جملاتی از کاربرد کلمه اقتصاد هنجاری

در دیدگاه اقتصاد هنجاری، مفهوم و اهداف توزیع درآمد مورد بررسی قرار می‌گیرد مثلاً در برخی نظریات هدف توزیع درآمد را ثبات سیاسی و رضایت مردم از دولت می‌دانند بخصوص این در نظریات توزیع ارسطو مشاهده می‌شود، و برخی توزیع مناسب را به جهت برقراری عدالت ضروری می‌دانند. از نظریات عدالت برداشت می‌شود که برابری حسابی درآمدها به مفهوم عدالت نیست بلکه درآمدها باید بر اساس استحقاق افراد توزیع گردند، که مبنای استحقاق بر اساس دیدگاه‌های مختلف فلسفی باهم متفاوت اند، مثلاً مبنای استحقاق در اقتصاد نئوکلاسیکی تولید نهایی (سهم داشتن در تولید)است. برخی از اقتصاددانان رفاه، توزیع برابر درآمد را با توجه به هدف حداکثر کردن رفاه اجتماعی و قانون مطلوبیت نزولی الزامی می‌دانند.
در اقتصاد رفاه سطح امکانات تولیدِ امکان‌پذیر از توزیع درآمد میان آن امکانات تولید متمایز می‌گردد. اما در نظریهٔ رسمی رفاه اجتماعی، قوانین انتخاب از میان توزیع‌های امکان‌پذیر درآمد و تولید، روشی برای نشان دادن اقتصاد هنجاری در سطحی بسیار کلی محسوب می‌شوند.
یکی از موضوعات مهم مطرح در علم اقتصاد توزیع درآمد است، که از طریق اقتصاد اثباتی و اقتصاد هنجاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.