اشتراکات

معنی کلمه اشتراکات در لغت نامه دهخدا

اشتراکات. [اِ ت ِ ] ( ع اِ ) ج ِ اشتراک. رجوع به اشتراک شود. || در تداول حکمت اشراق در برابر افتراقات بکار رفته است و شیخ اشراق در ذیل ِ قواهر کلی طولی و عرضی و ازلیت و ابدیت زمان گوید: چون انوار قاهر ابتهاج بنور واحد دارند که عبارت از نورالانوار است و از آن برزخی واحد برای فقری مشترک حاصل آمده است و قواهری که مقتضی عنصریات اند در رتبه از قواهر عالی یا اصحاب برزخهای علوی نازلند، و از آن برزخهائی خاضع برزخهای عالی و متأثر از آنها طبعاً حاصل شده است و آنرا ماده مشترکی است که صور مختلف را می پذیرد، از این رو حرکت نیز در گردش بعلت تشبه به معشوق واحدی که نور اعلی است ، مشترک است و هم بسبب اختلاف معشوقه هائی که عبارت از انوار قاهرند، در جهات مفترق میباشد: اشتراکات به ازای اشتراکات آسمانها و زمین و افتراقات به ازای افتراقات و مفترقات به ازای مفترقات پس جهات فیض کثیر و مناسبی حاصل آمده است. ( از ص 177 و 178 و حاشیه حکمت الاشراق ).

معنی کلمه اشتراکات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع : اشتراک

جملاتی از کاربرد کلمه اشتراکات

ساده‌ترین مثال برای توصیف اشتراکات میان سابلایم و پیکچرسک، تأثیر تابلوی نقاشی غرق شدن یک کشتی عظیم در دریایی سیاه و خشمگین است. در این اثر هنری باز هم احساس ترس و زیبایی توامان هستند. در مثال دیگر تأثیر طرح تابلوی نقاشی درخت، یا دشتی که در آتش می‌سوزد، نیز حس توامان لذت از اثر هنری و ترس از وقوع حادثه در آن را همزمان برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. اما گاهی این حس ترس در انسان نهادینه و ماندگار می‌شود و به وحشت و هراس تبدیل می‌گردد، و در پس زمینه ذهن با حس رعب حک می‌گردد، که در این حال دیگر واژهٔ گروتسک به جای سابلایم به کار می‌آید.
زوال زبان مغولی در ایران ناشی از آمیختگی مغولان با اقوام ساکن ایران در طی چند نسل بود. این آمیختگی با ترک‌ها بیش از سایرین بود. در حقیقت با غلبه اسلام به‌عنوان دین مغولان ایران در زمان غازان خان، اختلاف مذهبی میان مغول‌ها و ترک‌ها در ایران از میان رفت و سبب تسهیل آمیختن این دو قومیت شد. همچنین وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی بیشتر میان دو قوم مذکور در مقایسه با سایر اقوام ایران‌، از دیگر دلایل آمیختگی بیشتر بین آن‌ها بود.
مجمع التقریب، اعتصام به قرآن و سیره نبوی، تمرکز بر منافع و مصالح مشترک، اتکاء بر اشتراکات فراوان و پذیرش تفاوت‌های فی‌مابین مذاهب اسلامی را زمینه ساز تقریب می‌داند و برای تعامل پیروان بین مذاهب اسلامی، بدنبال ارتقاء شناخت و تفاهم، گسترش احترام به مذاهب، مدارا، اخوت، تعاون اسلامی و رفع موانع تقریب میان آنان است. مجمع التقریب در جهت توانمندسازی و همبستگی مسلمانان در حمایت از ملل مظلوم به ویژه مردم فلسطین و مقابله با توطئه‌های دشمنان، به ارتقاء خود باوری، بیداری و مقاومت اسلامی آنان، در مبارزه با استکبار، صهیونیزم، و جریان‌های تفرقه افکن، افراطی و تکفیری می پردازد.
علیرغم اشتراکات فراوان نظام کامن لا انگلستان با نظام کامن لا ایالات متحده، آنچه نظام حقوقی آمریکا را منحصربه‌فرد کرده‌است، تفکیک بین حقوق دولت فدرال و حقوق دولت‌های ایالتی ست که موجب شده عملاً دو سازمان قضایی موازی در ایالات متحده به‌وجود بیاید. برمبنای این تفکیک، اختیارات و صلاحیت‌های قضات فدرال و ایالت‌ها نیز از یکدیگر جدا می‌شود. هر ایالت یک نوع سیستم حقوقی جداگانه با سلسله مراتب حقوقی خاص خود دارد. به همین دلیل نمی‌توان یک سیستم واحد حقوقی با ساختار و تشکیلات و منسجم و یگانه در ایالات متحده شناسایی کرد. برای درک واقعی نظام حقوقی آمریکا باید به سیستم حقوقی تک‌تک ایالت‌ها در کنار نظام حقوقی فدرال توجه داشت.
بین مهندسی پزشکی و فیزیک پزشکی، مرزهای مشخصی نمی‌توان تعیین کرد و اغلب، بین این دو (و نیز رشته‌های دیگر) طبیعتاً اشتراکات بسیاری وجود دارد؛ اما شاید بتوان گفت که فیزیک پزشکی، اساساً یک علم کاربردی در حرفه پزشکی است.
در قرن یازدهم، تلمیع‌های لاتین این مناطق شروع به نشان دادن عناصر کاتالان کرد. کاتالان باستان اشتراکات بسیاری با گالی-رومی داشت و حاصل واگرایی از اکسیتان باستان بین قرن ۱۱ و ۱۴ بود.
در این میان، ایرانیان و هندیان اشتراکات بسیاری داشته‌اند و تجربیات تاریخی مشابهی را نیز سپری کرده‌اند. تحقیقات موجود در وادی ادیان به وجود خدایان مشترک میان این دو قوم (ایران و هند)، پیش از جدایی از یکدیگر، گواهی می‌دهد. در اوستا لفظ اهورا به عنوان خدایان نیکی‌ها و دیوا به عنوان منشأ و سمبل بدی و پلیدی است. اهورای ایران از جمله خدایان آسمانی ایرانی است و قدمت آن به پیش از عهد زرتشت بازمی‌گردد. در یشت‌ها به برخی از صفات پیش از اهورا و مزدا اشاره شده و که به فرضیه انطباق اهورا و آسورا، یا به‌طور مشخص تر یگانگی وارونای هند با اهورای ایران قدرت می‌بخشد.
اکثر تورنمنت‌های منطقه‌ای فوتبال جهان، بر پایهٔ اشتراکات منطقه‌ای، زبانی و غیره انجام می‌گیرد. نوروز به عنوان یکی از اعیاد مهم و باستانی فلات ایران به‌طور مشترک در ۱۱ کشور منطقه وجود دارد که برای عنوان رقابت جدید منطقهٔ کافا انتخاب شده‌است؛ این یکی از اقدامات مثبت فدراسیون فوتبال برای برقراری ارتباط با دیگر کشورهای منطقه در راستای گسترش روابط ورزشی است.
میشل فوکو می‌گوید حقیقت، زمانی مسئله‌ساز می‌گردد که سعی شود حقیقت به عنوان یک کیفیت عینی دیده شود. او ترجیح می‌دهد از خود اصطلاح حقیقت استفاده نکند، بلکه از «رژیم های حقیقت» استفاده کند. وی در پژوهش‌های تاریخی خود حقیقت را چیزی دانست که خود بخشی از یک ساختار قدرت معین یا نهفته در آن است. بنابراین دیدگاه فوکو با مفاهیم نیچه اشتراکات بسیاری دارد. حقیقت از نظر فوکو نیز چیزی است که در طول تاریخ در معرفت گوناگون جابه‌جا می‌شود.