اساسا

معنی کلمه اساسا در لغت نامه دهخدا

( اساساً ) اساساً. [ اَ سَن ْ ] ( ع ق ) از روی اساس. اصلاً.

معنی کلمه اساسا در فرهنگ معین

( اساساً ) (اَ سَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) از بن ، از اصل .

معنی کلمه اساسا در فرهنگ فارسی

از بن از پای بست از پایه از اصل از بنیاد : این ساختمان اساسا خرابست .

جملاتی از کاربرد کلمه اساسا

فضای متنوع و چندگونه مطبوعاتی در کشور، طبیعتاً دارای گرایش‌های سیاسی، ورزشی، اقتصادی بود اما روزنامه‌ای که بتواند فارغ از مباحث خاص سیاسی یا اقتصادی یا ورزشی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار دهد اصلا وجود نداشت یا کمتر منتشر شده بود. گو اینکه نفس عمل روزنامه‌نگاری و البته تحریریه جام‌جم بر این قرار گرفت که به تمامی حوزه‌های خبری بپردازد اما نگاهی یکسوگرایانه و یکجانبه‌نگر در امور سیاسی نخواهد داشت و به‌دنبال آلودگی‌های سیاسی برای مخاطبان نیست، چرا که اساسا به‌دنبال رنجش خاطر مخاطب نباید باشد.
یادگیری بیش از حد یکی از را‌ه‌های موثر برای کاهش فرایند تداخل اطلاعات هست. یادگیری بیش از حد یعنی تمرین و تکرار اموخته‌های قبلی که اساسا شما ان را یاد گرفته‌اید در واقع شما با تمرین و تکرار اطلاعات فرایند ذخیره‌سازی و بازیابی را در حافظه بلند مدت مستحکم می کنید.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در سخنانی در انجمن سابان که یک اتاق‌فکر اسرائیلی در واشینگتن، دی. سی. است، بار دیگر از توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرد و گفت ایده برچیدن کامل امکان غنی‌سازی اورانیوم و از بین‌بردن تاسیسات هسته‌ای ایران اساسا واقع‌گرایانه نیست. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، توافق هسته‌ای با ایران باید به این کشور امکان بهره‌گیری صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌ای را بدهد. او گفت باید راهی جلوی پای ایرانی‌ها گذاشته شود که «کرامت» آنان حفظ شود. دویچه وله فارسی، بی‌بی‌سی فارسی
درختان مسئله در حل مسئله برای شناسایی علل ریشه ای یک مشکل و همچنین شناسایی راه حل‌های بالقوه آن مفید هستند. آنها همچنین یک نقطه مرجع برای مشاهده اینکه چگونه هر قطعه در تصویر کامل آن مشکل قرار می‌گیرد، ارائه می‌دهند.درخت مسئله اساسا نقشۀ مشکلات است و روشی روشن و منظم برای نگاه کردن به مشکلی که باید حل شود، ارائه می‌دهد. همچنین کمک می‌کند که یک مشکل بزرگ را به مشکلات کوچکتر و قابل‌کنترل‌تر تقسیم کرده و آنها را اولویت بندی کنید.
چشمه‌های خارجی تشعشع در حال حاضر اساسا در شکل باریکه‌های الکترونی یا اشعه ایکس است. بسیاری از دستگاهها می‌توانند برای تولید این تشعشعات بکار روند. ولی شتابدهندهای خطی کوچک بیشترین کاربرد را دارند. الکترونهای با انرژیهای 4 تا 15 میلیون الکترون ولت برای درمان سرطانهایی که نزدیک سطح بدن هستند، مانند سرطانهای پوست ، سینه ، سر و گردن بکار می‌روند.
جنتی در مورد شفیعی کدکنی می‌گوید: «من شفیعی را بخاطر تحقیقات گسترده و بی سابقه‌اش در طول تاریخ ادبیات فارسی بی‌نظیر می‌دانم و بخاطر شعرش ستایش می کنم، اما دلیل محکم‌تر من برای دوست داشتن این مرد شهامت اوست، چنانکه او با تکیه بر توانایی و آگاهی خود می‌گوید فلان شاعر (که از قضا ممکن است مخاطب زیادی هم داشته باشد) مزخرف نویسی بیش نیست و اصلا نگران این هم نیست که "مخاطب فراوان" آن شاعر در موردش چه فکری می‌کنند! چون اساسا مهم نیست.»
شرایط اقلیمی در این منطقه بین معتدل و قاره‌ای و در ارتفاعات متفاوت است. میانگین بارندگی سالیانه اساسا در قسمت غربی منطقه اصلی اکوسیستم بیشتر است و از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر، در دامنه‌های غربی در امتداد دریای سیاه تا ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر و در بخش‌های شرقی و جنوبی متغیر است.
دن یعنی همان قهرمان ژیمناستیک به خانه برگشت و تمام حکمها و مدالهای قهرمانی و کاپ هایش رو نابود کرد .از دیدگاه او زندگی به آخر رسیده بود وی حتی بفکر خودکشی افتاده بود و شبها کابوس میدید و نمیدانست چطور این مشکلش را حل کند و آیا اساسا مشکلش قابل حل بوده یا نه .او واقعا دچار سردر گمی شده بود ....
چنین معماری ماشین پشته ای اساسا ساده تر است چون که همه ی دستورالعمل ها بر روی بالاترین ورودی های پشته عمل می کنند.
جانسن اساسا به تجدید نظر در رفتار انسان‌ها می‌پرداخت و نقاط ضعف مردم زمان خود را طرح می‌کرد. کمدی های جانسن را معمولا آثاری واقعگرا و اصلاح طلب می‌شناسند، زیرا شخصیت‌ها بر اساس تجربیات مستقیم مولف برگزیده شده اند و به خاطر قصورشان کیفر می‌یابند.