اختیار داشتن

معنی کلمه اختیار داشتن در لغت نامه دهخدا

اختیارداشتن. [ اِ دا ت َ ] ( مص مرکب ) مختار بودن. مخیر بودن. آزاد بودن در انجام دادن عملی. مقابل اضطرار و اجبار. || دسترسی داشتن :
باری خیال یار ز پیش نظر مشو
چون بر وصال یار نداریم اختیار.( منسوب به حافظ ). || برگزیدن. انتخاب کردن : بیعت کردم بسید خود... بیعت فرمانبرداری و پیرو بودن و راضی بودن و اختیار داشتن. ( تاریخ بیهقی ).
پیوسته مرا در همه فضیلت
رایت ز همه اختیار دارد.مسعودسعد.

معنی کلمه اختیار داشتن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - مختار بودن مخیربودن آزاد بودن در انجام دادن عملی . ۲ - دسترسی داشتن . یا اختیار داشتن دارید . در تعارف میگویند . ۱ - مختارید صاحب اختیارید هر گونه خواست و اراد. شماست عمل کنید . ۲ - لطف دارید . ۳ - در انکار میگویند : هرگز چنین نیست
مختار بودن

جملاتی از کاربرد کلمه اختیار داشتن

گیتس از آغاز بنیان‌گذاری مایکروسافت تا سال ۲۰۰۰ برای مدت ۲۵ سال به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت کار کرد و تا سال ۲۰۱۴ در مجموع ۳۹ سال، ریاست هیئت مدیره مایکروسافت را برعهده داشت. او در مارس ۲۰۲۰ از هیئت مدیرهٔ این شرکت کناره‌گیری کرد. گیتس کماکان با در اختیار داشتن ۱٫۳٪ از سهام این شرکت، سهام‌دار عمدهٔ مایکروسافت است.
او با ورود به مسابقات حرفه‌ای در ۱۶سالگی جوانترین اسنوکرباز حرفه‌ای شد. همچنین نخستین قهرمانی جهان را در سال ۱۹۹۰ کسب کرد و جوانترین قهرمان تاریخ مسابقات لقب گرفت. هندری با هفت قهرمانی پیاپی در مسابقات جهانی اسنوکر (نیز یک قهرمانی در فصل ۲۰۰۶–۲۰۰۷) و با در اختیار داشتن عنوانِ شماره‌یک جهان در هشت فصل پیاپی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸، رکوردی تاریخی رقم زد.هندری با ۷۷۵ بریک صد و ۱۱ ماکزیمم‌بریک (۱۴۷ امتیاز) رقابتی، در هر دو مورد پس از رونی اسالیوان دوم است.
نوجوانی بنام سدریک بوویل با در اختیار داشتن مقادیر زیادی قرص غیرقانونی فنتانیل توسط پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا در مرز ایالات متحده آمریکا–کانادا دستگیر شد.
سیاست‌مداران آمریکایی همچنان صدام حسین را متهم به تخلف از موارد آتش‌بس نظیر توسعهٔ سلاح‌های کشتارجمعی و دیگر سلاح‌های ممنوعه، خودداری از انتشار اطلاعات دربارهٔ این سلاح‌ها و تخلف از تحریم‌های سازمان ملل و «منطقهٔ پرواز ممنوع» می‌کردند. حملات نظامی یک‌طرفهٔ آمریکا و انگلستان گاه‌وبیگاه در عراق انجام می‌شدند، که بزرگ‌ترین آن‌ها عملیات روباه صحرا نام داشت که در ۱۶ تا ۱۹ دسامبر ۱۹۹۸ انجام شد. دلیل اصلی بحران‌ها بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۸ که موجب بمباران شدید عراق از سوی انگلستان و آمریکا گشت، در اختیار داشتن سلاح‌های غیرقانونی توسط عراق اعلام شد.
شرکت جیانگشی کوپر در سال ۱۹۷۹ تأسیس شد و در حال حاضر با در اختیار داشتن ۸ معدن مس، ظرفیت تولیدی معادل ۳۴۰ هزار تن مس در سال را دارا می‌باشد و بزرگ‌ترین تولید کنندهٔ مس در سرزمین اصلی چین است و به‌عنوان پنجمین تولید کنندهٔ مس جهان شناخته می‌شود.
شرکت ایمپالا در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد و هم‌اکنون (۲۰۱۳) به‌طور متوسط معادل ۱٫۷ میلیون اوز پلاتین در سال تولید می‌نماید و با در اختیار داشتن ۲۵٪ درصد از سهم بازار جهانی فلزات گروه پلاتین، پس از شرکت انگلو امریکن پلاتینیوم به‌عنوان دومین تولیدکننده پلاتین جهان شناخته می‌شود.
بخشی از سهام شرکت ترنیوم در بازارهای بورس نیویورک و بورس بوئنوس آیرس معامله می‌شود و شرکت ایتالیایی-آرژانتینی؛ تناریس با در اختیار داشتن ۲۴ درصد از سهام این شرکت، بزرگترین سهام‌دار آن می‌باشد.
این بیمارستان پنج‌طبقه توسط عبدالمیثاق میثاقیه از سرمایه‌داران تهرانی ساخته‌شد، به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستان‌های وقت تهران با ۱۷۰ تخت در سال ۱۳۳۰ خورشیدی آغاز به کار کرد. اکنون با در اختیار داشتن ۲۲۰ تخت، در اختیار دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد قرار دارد.
شرکت رولون در سال ۱۹۳۲ توسط چارلز روسون راه‌اندازی شد و در حال حاضر شرکت مک‌آندرس اند فوربز با در اختیار داشتن ۶۰٪ درصد از سهام و شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی با ۲۰٪ درصد از سهام رولون، سهام‌داران اصلی آن به‌شمار می‌آیند.
کومای اولین مستعمره یونانی در سرزمین اصلی ایتالیا در نزدیکی ناپل بود که قدمت آن به قرن هشتم قبل از میلاد باز می‌گردد. سیبیلا یا نبی خانم در کومای به دلیل نزدیکی به روم و در اختیار داشتن کتاب‌های سیبلیایی که رومیان در مواقع اضطراری توسط به او مراجعه میکردند و مشورت می‌گرفتند و پیش‌گویی‌هایش را رونویسی می کردند، مشهور شد. سیبیل کومایی توسط پاوسانیاس و لاکتانتیوس «هروفیل» نامیده شد؛ توسط ویرژیل به «دیفوب، دختر گلوکوس» و توسط دیگران «آمالتیا»، «دموفیل» یا «تاراکساندرا» نامیده می شد. پیشگویی های سیبیل در میان مسیحیان رایج شد زیرا تصور می شد تولد عیسی مسیح را پیش بینی می کند.