انگلو

معنی کلمه انگلو در لغت نامه دهخدا

انگلو. [ اَ گ َ ] ( اِخ ) طائفه ای ازایل بچاقی کرمان. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص 95 ).

معنی کلمه انگلو در فرهنگ فارسی

طائفه ای از ایل بچاقی کرمان

جملاتی از کاربرد کلمه انگلو

سسیل رودز، در سال ۱۸۸۸ میلادی شرکت دِ بیرز را در آفریقای جنوبی بنا نهاد. هزینه تأسیس این شرکت توسط آلفرد بیت و ناتان روتشیلد از خانواده روتشیلد تهیه شد. در سال ۱۹۲۶ ارنست اوپنهایمر یک یهودی-آلمانی مهاجر به انگلستان که شرکت معدنداری انگلو امریکن را به کمک منابع جی. پی. مورگان تأسیس کرده بود به عنوان رئیس شرکت د دبیرز انتخاب شد. او شرکت را تبدیل به تنها قدرت واحد در زمینه استخراج الماس کرد. در این زمان شرکت متهم به فساد مالی و عدم کمک به ایالات متحده در زمان جنگ جهانی دوم شد.
پس از ان در سال ۱۹۹۲ در نقش اصلی سریال جنایی مرموز انعکاس مرگبار به ایفای نقش پرداخت. آنگاه در سریال دیدگاه‌های انگلو ساکسون بازی کرد. پس از ان در سال ۱۹۹۴ در سریال مشهور میدل مارچ در یکی از نقشهای اصلی ظاهر شد.
پس از انتشار موقعیت‌ها، «زاویه دید» به رتبه ۴۰ بیلبورد هات ۱۰۰ ایالات متحده رسید و سپس در رتبه ۲۷ قرار گرفت. علاوه بر این، این ترانه در جدول‌های فروش ایرلند، نیوزیلند، پورتوریکو انگلو و بریتانیا به ۲۰ رتبهٔ برتر و همچنین در جدول ۱۰۰ تای برتر رولینگ استون به ده رتبهٔ برتر رسید. منتقدی در مجلهٔ نیویورک، این ترانه را یکی از بهترین اجراهای گرانده در آلبوم نامید.
شرکت انگلو امریکن در سال ۱۹۱۷ توسط سر ارنست اوپنهایمر و با مشارکت بانک آمریکایی جی. پی. مورگان اند کو. تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون بزرگترین تولیدکنندهٔ پلاتین در جهان است و به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الماس، مس، نیکل و سنگ آهن نیز شناخته می‌شود.
در اوایل سده بیستم، امپراتور هایله سلاسی اول که متعهد به تسریع در مدرنیزه کردن اتیوپی بود، به حکومت رسید -؛ حکومت او تنها در دوره کوتاه اشغال توسط ایتالیا قطع گردید (۱۹۳۶ -؛ ۱۹۴۱). در سال ۱۹۴۱، انگلیسی و سربازان وطن دوست اتیوپی سرزمین مادری اتیوپی را آزاد ساختند و بدنبال آن در تاریخ ۳۱ ژانویه ۱۹۴۱، پادشاهی تثبیت گشته و انگلستان (بدون هیچ امتیاز خاصی برای خود) حق حاکمیت کامل آن را با امضای توافقنامه انگلو – اتیوپیایی در دسامبر ۱۹۴۴، به رسمیت شناخت.
شرکت انگلو امریکن پلاتینیوم با در اختیار داشتن ۳۸٪ درصد از سهم بازار فروش پلاتین، به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده پلاتین جهان شناخته می‌شود. سهام این شرکت در بازار بورس اوراق بهادار ژوهانسبورگ معامله می‌شود.