فیتزجرالد

معنی کلمه فیتزجرالد در لغت نامه دهخدا

فیتزجرالد. [ ج ِ ] ( اِخ ) ادوارد ( 1809 - 1883 م. ). شاعر و مترجم نامدار انگلیسی که در نزدیک وودبریج متولد شد. وی پسر جان پورسل بود و تحصیلات خود را در کیمبریج به پایان رساند. شهرت فراوان او بسبب ترجمه ای است که از رباعیات حکیم عمر خیام کرده است که در سال 1859 م. به چاپ رسید. نیز تعدادی کتاب و نمایشنامه دارد. دو نمایشنامه سوفوکل را نیز به انگلیسی پرداخته است. نامه های او نیز از نظر ادبی جالب است. ( نقل و ترجمه از فرهنگ بیوگرافی وبستر ).

معنی کلمه فیتزجرالد در فرهنگ فارسی

ادوارد ... متولد ۱۸٠۹ م . و متوفی بسال ۱۸۸۳ م . شاعر و مترجم نامدار انگلیسی که در نزدیکی وودبریج متولد شد .

جملاتی از کاربرد کلمه فیتزجرالد

مسیر سبز رز فیتزجرالد حدودا ۲.۴ کیلومتر است. مجموعه ای از پارکها و فضاهای عمومی که قسمت نهایی بیگ بیگ پس از زیر زمینی شدن بزرگراه بین ایالتی ۹۳ است. این مسیر سبز در ۲۶ جولای ۲۰۰۴ رسما به افتخار مادرسالار خاندان کندی رز فیتزجرالد کندی نامگذاری شد.
بل در ۱۹۵۷ میلادی با بیتی روث فیتزجرالد ازدواج نمود و آنها چهار داشتند: مارک اف. وارن تی. گلن ام. و پیتر اف.بل.
شهرت خیام در غرب به عنوان شاعر، مرهون ادوارد فیتزجرالد انگلیسی است که با ترجمهٔ رباعیات وی به انگلیسی، خیام را به جهانیان شناساند.با این حال در مجموعهٔ خود اشعاری از خیام آورده‌است که البته صادق هدایت معتقد است نسبت آن‌ها به خیام جایز نیست.
آثار سینمایی اقتباس شده از رمان گتسبی بزرگ از فیتزجرالد به شرح جدول زیر است.
به قول دیک دیویس، ادوارد فیتزجرالد «روح دوقلو» را که بیشتر عمرش را در جستجوی آن گذرانده بود، در خیام یافت.
طلسم شانس آقای فورایکس: یک مرد کارتونی شوخ‌طبع با کت و شلوار با کلاه قایق‌رانی که در سمت شهرک آبجوسازی فورایکس در میلتون نقش نمایی می‌کند. گفته می‌شود که آقای فورایکس از پدی فیتزجرالد، مدیر سابق شرکت، الگوبرداری شده‌است، اما آقای فورایکس در سال ۱۹۲۴ نشان داده شده بود، و فیتزجرالد با شرکت فورایکس در سال ۱۹۳۳ شروع به همکاری کرده بود. نظریه دوم این است که این کارتون از روی یک آدم کوتوله معروف الگوبرداری شده که در اواخر دهه ۱۹۲۰ در حومه شهر «فورتیتود ولی» روزنامه می‌فروخت. هویت واقعی الهام بخش کارتون همچنان یک راز مانده‌است.
جان فیتزجرالد کندی جونیور (۲۵ نوامبر ۱۹۶۰ – ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۹)، که اغلب به عنوان جی‌اف‌کی جونیور یا جان-جان شناخته می‌شد، وکیل آمریکایی، روزنامه‌نگار و ناشر مجله بود. وی تنها بازمانده پسر از رئیس‌جمهور سابق جان اف کندی و بانوی اول ژاکلین کندی و برادر کوچکتر سفیر سابق آمریکا در ژاپن کارولین کندی بود. پدرش درست سه روز قبل از سومین سالگرد تولدش ترور شد.
فیتزجرالد در سال ۱۹۱۵ نامهٔ حجیم ده‌صفحه‌ای برایش نوشت که «توصیه‌هایی درمورد گفتگو، متانت، کالسکه، رقص، بیان، لباس پوشیدن و شخصیت ارائه می‌کرد». فیتزجرالد بعداً از این نامه برای اساس پیش‌نویس داستان خود در سال ۱۹۱۹ استفاده کرد. متن اصلی داستان بسیار طولانی‌تر بود، اما فیتزجرالد نزدیک به ۳٬۰۰۰ کلمه را کم کرد و پایان آن را نیز تغییر داد تا داستان برای ناشران جذاب‌تر شود.
قرارداد صلح ژنو (ژوئیه ۱۹۵۴) ویتنام را به منطقه کمونیست در شمال و منطقه حکومت بائودای در جنوب تقسیم کرد. انتخابات در سراسر کشور برای ۱۹۵۶ زمان‌بندی شده بود، ولی شمال از شرکت امتناع کرد. در ۱۹۵۵ بائودین خلع شد و نگودین‌دیم در ویتنام جنوبی اعلام جمهوری کرد. رژیم سرکوبگر دیم موجب تشویق فعالیت چریک‌های کمونیست در جنوب شد و در ۱۹۶۰ [نیروی چریکی] ویت کنگ (کمونیست) با هدف سرنگون کردن دولت طرفدار غرب در ویتنام جنوبی تشکیل گردید. در ۱۹۶۱ جان فیتزجرالد کندی، رئیس‌جمهور آمریکا، مستشاران نظامی آمریکایی را برای کمک به ویتنام جنوبی اعزام کرد.
امبر راد در ۱ اوت ۱۹۶۳ در لندن زاده شد. پدر او تونی راد متولد ۱۹۲۴ (کارگزار سهام) و مادرش ایتنه فیتزجرالد است. برادر او رولاند راد مجری روابط عمومی و رئیس شرکت «کسب و کار برای اروپای جدید» است.