قانون تفسیر

معنی کلمه قانون تفسیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] قانون تفسیر، اولین و جدیترین اثر قرآن پژوهی استاد پیشکسوت کمالی دزفولی (ره) است و در واقع جلد اول از دوره سه جلدی کتب علوم القرآن آن فرزانه میباشد. در این اثر، محقق ارجمند با نگاهی نو و بدیع در مباحث بکر علوم قرآن، به خلق اثری شگفت انگیز دست زده، چنانکه با مهارت و استادی به طرح مباحث بنیادین این علم پرداخته و ابواب و عناوین آن را به نظم و نسقی نوین عرضه کرده و آراء و اندیشه های خویش را با اتقان و استحکام بیان داشته است. آن گونه که از این اثر پیداست، اعتقاد و اعتماد خالصانه استاد به سنت معصومین(ع)، دروازه ورود ایشان به ساحت مقدس قرآن شد و فی الواقع این نگاه عمیق میراث گرانبهایی بود که او از اسلاف ارجمند خود در حوزه علمیه دزفول به ارث میبرد.
این کتاب دارای یک پیشگفتار، دوازده بخش، دو ملحق و پنج مستدرک است.
پیشگفتار مفصل مولف، حسن مطلع این اثر قیم است. گفتاری است که در عین صلابت، سلیس و روان و البته پر مغز و جان دار بودن، بیانگر روح اجتماعی و اصلاح گرایانه استاد میباشد. ضمن بیان جایگاه قرآن و دعوت به فهم وعمل به آن، مختصری در تاریخ پیدایش علوم قرآن به عنوان مقدمه تفسیر ذکر کرده اند.
بخش یکم: تعاریف که شامل تعاریف علم، قرآن، علوم القرآن، تفسیر، تاویل و موارد استعمال این دو در قرآن، روایات و اقوال علما، نامها و صفتهای قرآن در قرآن و... است. تعریف جامع ایشان از علوم القرآن شنیدنی است: مقصود از آن، گروهی از معارف متصله قرآن است، خواه تصوری باشند، خواه تصدیقی که به نحوی از انحاء و به طور خاص خادم قرآن باشند، مانند علم الرسم و... و قید «به طور خاص» برای آن است که بعض از علوم را هر چند به طور مقدمه در فهم قرآن دخیلند مانند صرف و نحو خارج کند، نه علم اعراب القرآن را که به طور خاص در فهم قرآن دخیل است...
بخش دوم: قابل فهم بودن قرآن؛ که شامل مباحثی مانند: چگونه قرآن را میفهمیدند، ادله مفهوم بودن قرآن و مخالفین آن است.
[ویکی فقه] قانون تفسیر (کتاب). قانون تفسیر، اولین و جدیترین اثر قرآن پژوهی استاد پیشکسوت کمالی دزفولی رحمة الله علیه است و در واقع جلد اول از دوره سه جلدی کتب علوم القرآن آن فرزانه میباشد.
در این اثر، محقق ارجمند با نگاهی نو و بدیع در مباحث بکر علوم قرآن، به خلق اثری شگفت انگیز دست زده، چنانکه با مهارت و استادی به طرح مباحث بنیادین این علم پرداخته و ابواب و عناوین آن را به نظم و نسقی نوین عرضه کرده و آراء و اندیشه های خویش را با اتقان و استحکام بیان داشته است. آن گونه که از این اثر پیداست، اعتقاد و اعتماد خالصانه استاد به سنت معصومین علیه السّلام ، دروازه ورود ایشان به ساحت مقدس قرآن شد و فی الواقع این نگاه عمیق میراث گرانبهایی بود که او از اسلاف ارجمند خود در حوزه علمیه دزفول به ارث میبرد.
ساختار و گزارش محتوا
این کتاب دارای یک پیشگفتار، دوازده بخش، دو ملحق و پنج مستدرک است. پیشگفتار مفصل مولف، حسن مطلع این اثر قیم است. گفتاری است که در عین صلابت ، سلیس و روان و البته پر مغز و جان دار بودن، بیانگر روح اجتماعی و اصلاح گرایانه استاد میباشد. ضمن بیان جایگاه قرآن و دعوت به فهم وعمل به آن، مختصری در تاریخ پیدایش علوم قرآن به عنوان مقدمه تفسیر ذکر کرده اند.
← بخش یکم
۱. ↑ قانون تفسیر، کمالی دزفولی، ص۳-۴۷۱.
منبع
...

جملاتی از کاربرد کلمه قانون تفسیر

از استادان وی در رشتهٔ ادبیات فارسی می‌توان به سیدمنوچهر مرتضوی ،ذبیح‌الله صفا، مهدی محقق، سید جعفر شهیدی، پرویز ناتل خانلری، سید صادق گوهرین، ابوالحسن شعرانی و عبدالحمید بدیع الزمانی کردستانی اشاره کرد. او توفیق خود را در مسیر پژوهش‌های قرآنی، مدیون کتاب قانون تفسیر و مولفش سیدعلی کمالی دزفولی می‌داند.