نوو

معنی کلمه نوو در لغت نامه دهخدا

نؤو. [ ن َ ئو ] ( اِ ) خرمای تر و تازه. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). خرمای تازه. نوو. ( ناظم الاطباء ).
نوو. [ن َ ] ( اِ ) نؤو. ( ناظم الاطباء ). رجوع به نؤو شود.

معنی کلمه نوو در فرهنگ فارسی

نوو
خرمای تر و تازه . خرمای تازه . نوو .

جملاتی از کاربرد کلمه نوو

مانند بسیاری دیگر از خانه های اپرا، تئاتر بزرگ د ژنو هم یک مکان و هم یک موسسه است. این مکان یک ساختمان باشکوه است که بر فراز میدان نوو قرار دارد، به طور رسمی در سال ۱۸۷۶ افتتاح شد، بخشی از آن در سال ۱۹۵۱ در اثر آتش سوزی تخریب شد و پس از بازسازی های گسترده در سال ۱۹۶۲ بازگشایی شد که بزرگترین صحنه در سوئیس را در خود جای داده است. به‌عنوان یک مؤسسه، بزرگ‌ترین تئاتر تولیدی و میزبان در سوئیس فرانسوی‌زبان است که شامل اجراهای اپرا و رقص، رسیتال، کنسرت و گاهی اوقات تئاتر می‌شود.
بنین تا سی‌ام نوامبر ۱۹۷۵ داهومی نام داشت که از نام امپراتوری داهومی گرفته شده‌است. برگزیدن نام جدید بنین برای کشور با هدف بی‌طرفی صورت گرفته و به این خاطر است که منطقه تاریخی داهومی تنها یک‌سوم جنوبی کشور کنونی را دربر می‌گرفت و پورتو نوو و هم‌چنین بخشی از شمال را شامل نمی‌شد.
اغلب به غلط گمان می رود که نوو مکزیکو نامش را از ملت مکزیک گرفته، در حالیکه این نامیست که کاوشگران اسپانیایی که اعتقاد داشتند این منطقه دارای فرهنگهای غنی آمرندیایی شبیه به امپراتوری آزتک (متمرکز در دره مکزیک) بر روی آن گذاشته و این سرزمین سانتافه دو نوو مکزیکو خواندند.
زنان در پرتغال طبق قانون اساسی پرتغال در سال ۱۹۷۶ برابری قانونی کامل با مردان پرتغالی دریافت کردند که به نوبه خود ناشی از انقلاب میخک بود. زنان برای اولین بار در پرتغال در سال ۱۹۳۱ تحت استادو نوو سالازار به آنها اجازه رای دادند، اما نه در شرایط برابر با مردان. حق رای زنان بعداً از این دوره دو بار گسترش یافت. اولین بار در سال ۱۹۴۶ و بار دوم در سال ۱۹۶۸ در زمان مارسلو کائتانو، قانون ۲۱۳۷ برابری زن و مرد را برای اهداف انتخاباتی اعلام کرد.
عشق نو و یار نوو نوروز و سر سال فرخنده کناد ایزد بر میر من این حال
استادو نوو (در پرتغالی: دولت جدید) نام حکومتی دیکتاتوری بود که در ۱۹۳۷م توسط رئیس جمهور گیتولیو دورنیلس وارگاس در برزیل برپا شد. تمام ارگان‌های قانونی تعطیل شدند، تمام احزاب سیاسی ممنوع شدند و همهٔ رسانه‌ها سانسور شدند.
انقلاب میخک که با نام انقلاب ۲۵ آوریل نیز شناخته می‏‌شود یک کودتای نظامی توسط افسرانی بود که دولت اقتدارگرای استادو نوو را در ۲۵ آوریل ۱۹۷۴ در لیسبون سرنگون کردند، و تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سرزمینی، جمعیت شناختی، و سیاسی در پرتغال و قلمروهای فرا سرزمینی آن را در یک روند انقلابی انجام دادند که به گذار پرتغال به دموکراسی و پایان جنگهای استعماری آن منجر شد.
تپه نوو مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان ملایر، بخش سامن، دهستان سامن، روستای ضربه علی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۶۹۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پس از بازگشت از این سفر موفقیت‌آمیز در سال ۱۷۷۷، آنزا به همراه رئیس قبیله بومی آمریکای کوچان (یوما) در ناحیه پایین رودخانه کلرادو که درخواست ایجاد یک پایگاه داشت، به مکزیکوسیتی سفر کرد. در ۲۴ اوت ۱۷۷۷، نایب‌السلطنه اسپانیای جدیدی آنزا را به عنوان فرماندار ایالت نوو مکزیک، ایالت امروزی نیومکزیکو در ایالات متحده، منصوب کرد.
کوی تشویقیه و مرکز تاریخی آن که در نزدیکی مسجد معروف تشویقیه واقع شده یک محله اعیان‌نشین و دارای شمار زیادی کافه، فروشگاه و نمایشگاه مد و آثار هنری است. این کوی و محله همچنین میزبان بسیاری از ساختمان‌های زیبا به سبک آرت نوو است که در حدود سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ ساخته شده‌اند.
«کلمبیا پیکچرز» (متعلق به سونی) سریعاً فیلمی بر اساس این کتاب تهیه کرد که در اواخر می ۲۰۰۶ به نمایش عمومی درآمد. آکیوا گلدسمن فیلم‌نامه این فیلم را نوشته است و ران هاوارد کارگردانی آن را به عهده دارد. تام هنکس نقش رابرت لنگدان، آدری تاتو نقش سوفی نوو و ایان مک کلن نقش لی تیبینگ را بازی می‌کنند.