نیمه نهایی

معنی کلمه نیمه نهایی در فرهنگستان زبان و ادب

[ورزش] ← مرحلۀ نیمه نهایی

جملاتی از کاربرد کلمه نیمه نهایی

متسیتوری در وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که در مسابقه های اول و دوم بندگوز توث از مجارستان و تاکوما اوتسو از ژاپن را شکست داد اما در نیمه نهایی به جیدن کاکس از آمریکا باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی نورگلی نورگایپولی از قزاقستان را شکست داد و مدال برنز وزن ۹۲ کیلوگرم را بدست آورد.
در ۲۹ مارس ۲۰۰۳ و در بازی خانگی مقابل جمهوری چک، فرانک دی بوئر به اولین بازیکن مرد هلندی تبدیل شد که توانسته به ۱۰۰ بازی ملی برسد. دوران بازی‌های ملی دی بوئر پس از مصدومیت در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴ و در بازی با سوئد به پایان رسید. مصدومیت باعث شد تا نتواند تیم ملی کشورش را که به نیمه نهایی این رقابت‌ها رسیده بود همراهی کند. هلند در نیمه نهایی مقابل پرتغال قرار گرفت و در پایان ۱–۲ شکست خورد.
ماکوجف در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ بلگراد شرکت کرد، او در مسابقه های اول تا سوم الکس مور از کانادا، بنجامین گریل از اتریش و تارزان مایسورادزه از گرجستان را شکست داد اما در نیمه نهایی به حسن یزدانی از ایران باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی سباستین جزیرزانسکی از لهستان را شکست داد و مدال برنز را بدست آورد.
فریف در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که در مسابقه های اول تا سوم پول آمبروکیو از پرو، استفان ریچموت از سوئیس و ویل هینو از فنلاند را شکست داد اما در نیمه نهایی به فاتح اردین از ترکیه باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی گوان‌اوک کیم از کره جنوبی را شکست داد و مدال برنز وزن ۸۶ کیلوگرم را بدست آورد.
حریف مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی پیکان تهران بود. با توجه به هم‌شهری بودن دو تیم، سرنوشت این مرحله نیز در یک «تک‌بازی» روشن شد. در ۹۰ دقیقه توپی وارد دروازه‌ها نشد و کار به وقت اضافه کشیده شد. در وقت اضافه استقلال با گل طلایی عنایتی پیروز میدان شد و به نیمه نهایی راه یافت.
قربانلی در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ که در بیرمنگام ایالات متحده برگزار شد در بخش کومیته ۸۴+ کیلوگرم مردان شرکت کرد. او در مرحله حذفی به مقام سوم دست یافت و برای رقابت در نیمه نهایی به رقابت نرسید. قربانلی در رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۲۱ که در قونیه ترکیه برگزار شد، در وزن ۸۴+ کیلوگرم مردان به مدال نقره دست یافت.
پرسپولیس که در نخستین دوره این جام به عنوان قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران ۸۱–۱۳۸۰ شرکت کرده بود، در گروه خود دوم شد و از راه‌یابی به مرحله بعد بازماند. در این دوره از هر گروه تنها تیم صدرنشین به‌طور مستقیم راهی مرحله نیمه نهایی شد و بازی‌های هر گروه به میزبانی یک کشور برگزار می‌شد و پرسپولیس با شکست مقابل میزبان گروه خود تیم پاختاکور ازبکستان صعود را از دست داد.
در ۶ فوریه بارسلونا در مرحله یک چهارم نهایی کوپا دل ری توسط اتلتیک بیلبائو حذف شد. ضربه سر و گل دیرهنگام ایناکی ویلیامز باعث شد تا تیم میزبان به نیمه نهایی راه پیدا کند.
بازی‌های نیمه نهایی هر دو قرار بود در روز شنبه ۶ آوریل ۱۹۰۱ برگزار شود. شفیلد یونایتد و استون ویلا در این تاریخ بازی کردند، اما بازی مساوی شد و مجبور شدند پنج روز بعد بازی تکرار را برگزار کنند که این بازی با پیروزی ۳-۰ شفیلد به پایان رسید. بازی دیگر، تاتنهام هاتسپر مقابل وست برومویچ، تا دوشنبه ۸ آوریل به تعویق افتاد و نهایتا با پیروزی قاطع اسپرز به پایان رسید.
این مسابقات در شهر الریان در ورزشگاه جاسم بن حمد و ورزشگاه بین‌المللی خلیفه برگزار شد که قبلاً میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ از جمله فینال جام ملت‌های آسیا بود. محل سوم در الریان، ورزشگاه شهر آموزش، نیز در ابتدا برای میزبانی در طول مسابقات، از جمله فینال، برنامه ریزی شده بود. در دسامبر ۲۰۱۹، فیفا هر سه بازی (دومین نیمه نهایی در ۱۸ دسامبر و بازی رده بندی و فینال در ۲۱ دسامبر) را که قرار بود در ورزشگاه شهر آموزش برگزار شود، پس از موکول شدن افتتاحیه ورزشگاه شهر آموزش به اوایل سال ۲۰۲۰، به ورزشگاه بین‌المللی خلیفه منتقل کرد.