گریل

معنی کلمه گریل در لغت نامه دهخدا

گریل. [ گ ُ ] ( اِ ) نام نوعی از میمون. او از تمام نوع خود بزرگتر است. رجوع به گوریل شود.

معنی کلمه گریل در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - پستانداریست از راست. پریمات ها و از دست. میمونها و از گروه انسان نما ها که بدون دم است . این پستاندار عظیم الجثه ترین میمون روی زمین است . قدش ببزرگی یک انسان معمولی است ولی دارای عضلات بسیار قوی و ورزیده میباشد . سینه اش ستبر و وسیع و دستهایش طویل است . ساقهایش کوتاه جمجمه اش بیضوی شکل و دارای قوس برجسته ای در خط وسط جمجمه است . قوسهای ابروانش نیز برجسته است . مو های تنش نسبه طویل و سیاه رنگ است . روی سینه و پستانهایش کم مو است . گوریل اغلب در جنگلهای ناحی. گابون در افریقا بصورت دسته ها و گروهها میزید . ۲ - شخص عظیم الجثه و بدترکیب .

جملاتی از کاربرد کلمه گریل

الکساندر گریل (۱۹۳۸—۲۰۰۹) یک بازیگر فیلم اتریشی بود.
خانواده چاراوانون همچنین مالک بیش از ۲۰۰ شرکت کوچک و بزرگ می‌باشد، که در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند و برای نمونه می‌توان به شرکت کرون پوکفند، پینگ ان (دومین شرکت بیمه عمر چین)، سی‌پی آل، سیام ماکرو، دایانگ موتور، سوپرمارکت‌های لوتوس، و چستر گریل اشاره کرد.
علاوه بر کباب کردن، گاه از این گوشت برای تهیهٔ استیک هم استفاده می‌شود. برای این کار گوشت دوش‌کول ابتدا مزه‌دار شده و سپس روی تابهٔ چدنی گریل می‌شود.
در بسیاری از رستوران‌های کره ای، میزهایی با یک صفحه گریل در وسط آنها وجود دارند که این امکان را به مشتریان می‌دهد تا خودشان غذایشان را کباب کنند.
تیلور در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات سوفیان پادیو بلمیر از مراکش، بنجامین گریل از اتریش، ماگومد شریپوف از بحرین و عظمت دولتبکوف از قزاقستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال حسن یزدانی از ایران را شکست داد و مدال طلا را به‌دست آورد.
منقل، گریل و باربیکیوی برقی یا ساده برای پخت انواع غذای کبابی به‌خصوص مرغ، ماهی و گوشت کارایی دارند.
با توجه به اهمیت حفظ ارزش‌های مواد غذایی در روند پخت‌وپز، امروزه انواع روش‌های پخت سالم و جدید استفاده می‌شود. منقل، گریل و باربیکیو ازجمله لوازم خانگی‌ای هستند که در انواع و ابعاد مختلف طراحی و تولید شده و به‌راحتی به‌کار گرفته می‌شوند.
گریل‌کردن نوعی از پخت گوشت روی توری فلزی است که از ارتباط مستقیم مادۀ غذایی با حرارت جلوگیری کرده و باعث پخت استاندارد و سالم گوشت می‌شود. با استفاده از گریل نیازی به روغن برای پخت گوشت نیست و علاوه بر سلامت بیشتر غذا، طعم و عطر مواد اولیه نیز حفظ خواهند شد.
بولگوگی را معمولاً بر روی منقل یا صفحه گریل می‌پزند اما در روش خانگی می‌توان آن را درون ماهیتابه و در روغن نیز سرخ کرد.
اکتبر ۲۰۱۲، بار و گریل ورزشی بیکینی توانست «برستورانت» را به‌عنوان نشان تجاری در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده ثبت کند؛ ولی در ۲۴ مه ۲۰۱۹، این نشان تجاری به‌دلیل عدم‌تمدید، منقضی شد. بار و گریل ورزشی بیکینی، واپسین رستوران خود را پیش‌تر در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۸ بسته بود.