نده

نده

معنی کلمه نده در لغت نامه دهخدا

نده. [ ن َدْه ْ ] ( ع مص ) زجر کردن و راندن شتران را به بانگ. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). راندن و دور کردن شتر را. ( ناظم الاطباء ). || زجر کردن و طرد و رد کردن کسی را با بانگ. ( از اقرب الموارد ). || به یک بار راندن شتران را یا راندن و فراهم آوردن شتران را. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ). راندن شتران را با هم یا راندن و جمع کردن شتران را. ( از اقرب الموارد ) .
نده. [ -َن ْ دَ / دِ ] ( پسوند ) علامت اسم فاعل است که به آخر ریشه دوم فعل ( امر مفرد حاضر ) درآید و حرف قبل از خود را فتحه دهد و اسم فاعل سازد: آراینده. آرنده. آموزنده. آینده. افکننده. اندازنده. بارنده. بافنده. بالنده. برنده. پاینده. پرنده. پیراینده. تابنده. تازنده. جنبنده. چراننده. چرنده. چسباننده. چسبنده. چسپاننده. چماننده. چمنده. خرامنده. خرنده. خورنده. خیزنده. دارنده. داننده. درنده و غیره. رجوع به هر یک از این مدخل ها شود.
نده. [ ن َ دِه ْ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان بویراحمدی سرحدی بخش کهکیلویه ٔشهرستان بهبهان. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه نده در فرهنگ فارسی

ده کوچکی است از دهستان بویر احمدی سرحدی بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان است .

معنی کلمه نده در دانشنامه عمومی

نده ( به عربی: ندة ) یک روستا در سوریه است که در ناحیه مرکزی اعزاز واقع شده است. نده ۳۰۵ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه نده

۱۰- اجازه نده که عشق یا هوس تو را راهنمایی کند.
جه قه وم وعه شره ت خوم بیزار نه که م عه زم و رای کابل، قه نده هار نه که م
این روستا در دهستان توت نده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان توت نده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳ نفر (۴خانوار) بوده‌است.
اگر در کشور عدالتی وجود ندارد، تو هم اجازه نده ارامشی برای حکومت وجود داشته باشد
محتشم را نده بزمت شده از نادانی همدم انجمن آرای سخندان تو کیست
اینک ز بهر کشتن اعدای دولتت نده بدست قهر حسامی گرفت نو
برای خدا نودنز. سیلویانوس حلقه‌ای را گم و نیمی از [ارزش] آن را به نودنز اهدا کرده است. برای آنان که سنیکیانوس نامیده می‌شوند سلامتی قرار نده تا وقتی که او آن را به معبد نودنز بیاورد.
این روستا مرکز دهستان توت نده می باشد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن ۲۰۰۰ نفر ( بیش از 500 خانوار) بوده‌است.
گفت نی والده یقین زنده است مرده جسمش بود که چون ژ نده است
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به تارزانا، دختر وحشی، کانیبال هولوکاست، عشق نازی کمپ ۳۷، امانوئل – خشونت علیه زنان چرا؟، راننده‌کامیون‌ها، پسر عقاب سیاه و جوجه‌اردک را آزار نده اشاره نمود.
ایحق بر اهل حق چه گوار نده و خوشی بر خویشتن پرست چه دشوار بوده‌ای
فیلم جوجه اردک را آزار نده پس از اکران عمومی با انتقادهای زیادی مواجه شد و به دلیل ضعف فیلمنامه و پیرنگ؛ توسط فِرّو سانتووِلّا منتقد سینما مورد تمسخر قرار گرفت. سانتوولا در محفلی گفته بود: شاید عده ای کارگر اسکله با دیدن این فیلم سرگرم شوند ولی من ترجیح می‌دهم ۲۴ ساعت شبانه روز آدامس باد کنم ولی وقتم را برای این فیلم سطحی و زرد تلف نکنم.
قربانت شوم دستخط مبارک که دفترها نصیحت و پرده پوش هزار فضیحت بود، افسر دولتم بر سر نهاد و نشره کامرانی بر بازو بست. تارک افتخار بر چرخ بلند سودم و گردن دولت یاری بر البرز و الوند. ترک مواصلت و برگ مفارقت را شکایتی را نده اند و روایتی خوانده. نخستین روزم که حکم آبشخور در قطار بستگان آن در کشیدو خرمهره وجودم به عقد آن رشته گوهر افتاد، در حقیقت از همه رسته بودم و دل با مهر جنابت پیوسته، مادام هستی اندیشه جدائی نداشتم، و جز با خیالت تصور آشنائی.
ساقیا رطل پیا پی نده الا که به من کی کند در من مخمور اثر می به رطل
تا خاک درت گل شود از خون نزاری خون بیش نده خاک نگردیده خود را
این روستا در دهستان توت نده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴ نفر (۱۷خانوار) بوده‌است.
اندکی بعد بوشه بازی در فیلم‌های ایتالیایی را آغاز کرد که از آن میان می‌توان به بطن سیاه رتیل، مجنون!، مردی با نگاه بسیار سرد، مکان قرار ملاقات، قتل‌های هفتگانه بانوی سرخ‌پوش، جوجه‌اردک را آزار نده و سکس با لبخند اشاره کرد.