ناملایمات

معنی کلمه ناملایمات در لغت نامه دهخدا

ناملایمات. [ م ُ ی ِ ] ( اِ مرکب ) ج ِ ناملایم. سختی ها و دشواریهای زمانه. ( ناظم الاطباء ). رجوع به ناملایم شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ناملایمات

بیگانه‌هراسی در میان مللی که به‌طور عمده مهاجرپذیر بوده‌اند گاه مورد بهره‌برداری‌های سیاسی در راستای جذب آرای عمومی نیز قرار می‌گیرد، در این میان احزاب رادیکال، پسا فاشیست، راست افراطی و ملی‌گرا بیشترین بهره را از ترویج آن می‌برند. گسترش بیگانه‌هراسی در یک جامعه گروه‌های عمدتاً مهاجر و اقلیت اجتماعی یا مذهبی را در معرض انواع تبعیض‌ها و ناملایمات قرار می‌دهد، برای مثال مطابق گزارش مرکز اروپایی نظارت بر بیگانه‌هراسی و نژادپرستی، اقلیت مسلمان در این قاره با تبعیض در زمینه‌های شغلی، آموزشی و مسکن رو به رو هستند.
وی در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در خاندانی از اهل علم و فضل زاده شد. پدرش از نخستین فارغ التحصیلان دارالفنون بود. وی تعلیمات اولیه را نزد پدر فرا گرفت و آنجا بود كه با زبان فرانسه، زبان و ادبیات فارسی، خوشنویسی و سیاه قلم آشنا شد. سپس در یازده سالگی پا به مدرسه گذاشت و با تكیه بر پشتوانه انبوه خود در مدرسه درخشید. اما زندگی اعلم از تلاطمات و حوادث در امان نماند. مصادف شدن دوران دبیرستان او با حوادث سیاسی شهریور ۱۳۲۰ و سرایت عواقب جنگ جهانی دوم به ایران و شیوع فقر و قحطی و بیكاری به ویژه در میان طبقه فقیر، زندگی آنان را نیز تحت تأثیر قرار داد. اما گویی اراده تقدیر بر آن قرار گرفته كه اعلم جوان، همچنان با مشكلات زندگی دست و پنجه نرم كند و از ناملایمات برنتابد.
با این اوصاف تاب آوری نه تنها افزایش قدرت تحمل و سازگاری فرد در برخورد با مشکل، بلکه مهم تر از آن حفظ سلامت روانی و حتی ارتقای آن است. تاب آوری افراد را توانمند می سازد تا با دشواری ها و ناملایمات زندگی و شغلی رو به رو شوند، آسیب کمتری ببینند و حتی از این موقعیت ها برای شکوفایی و رشد شخصیت خود استفاده کنند. تاب آوری از میزان ظرفیت هر شخص در تحمل مسائل گوناگون در جامعه صحبت می کند. با احیای مهربانی و سازش در جامعه می توانیم به توسعه و تقویت تاب آوری در دنیای امروز بپردازیم.
خدمت وظیفه در بریتانیا معمولاً به خاطر داشتن پتانسیل‌هایی از قبیل ناملایمات سودمند یا اصلاح رفتار ستایش شده‌است. برخی که در این مورد نظر داده‌اند بر این باورند که نظام ارتش بسیار بهتر از نظام قضایی می‌تواند با مجرمان برخورد کند یا جوانان با آموزش‌های نظامی و خدمت در ارتش راحت‌تر با جامعه وفق پیدا می‌کنند یا حتی عده‌ای بر این باورند که مجرمان را برای جنگیدن باید به عراق فرستاد.
دکتر خانبابا بیانی در زندگی پربار خود، با وجود همهٔ سختی‌ها و ناملایمات که کم هم نبود، از پای ننشست و عمر خود را شبانه روز در راه اعتلای فرهنگ کشورش صرف کرد.
عوامل اندوفنوتیپی توسط اوبرادویچ، بوش، استامپردال، آدلر و بویس (۲۰۱۰) مورد بررسی قرار گرفته‌است. آنها ارتباط بین ناملایمات دوران کودکی و سازگاری کودک را در ۳۳۸ کودک ۵ ساله بررسی کردند. کودکانی که واکنش‌پذیری کورتیزول بالا داشتند، توسط معلمان به‌عنوان کمترین اجتماعی بودن در شرایط نامطلوب، اما زمانی که در شرایط خوش‌خیم‌تر زندگی می‌کردند (و در مقایسه با کودکانی که امتیاز پایینی در واکنش‌پذیری کورتیزول داشتند) از آنها درجه‌بندی می‌شدند.
در زمان آشفتگی، نلسون ماندلا قدرت مقاومت در برابر ظلم، عدالت بر نابرابری، عزت بر تحقیر، بخشش بر تنفر را به ما نشان می‌دهد. همان‌طور که جهان دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار را پیش می‌برد و در تلاش برای غلبه بر منابع جدید ناملایمات است، بیایید درس‌های زندگی نلسون ماندلا و انسان گرایی اساسی که او را هدایت کرد را به یاد بیاوریم: «زیرا آزاد بودن صرفاً به معنای کنار گذاشتن انسان نیست. زنجیر، اما برای زندگی به گونه ای که به آزادی دیگران احترام بگذارد و آن را افزایش دهد.»
قدرت تنظیم احساسات خود، توانایی و مهارت عاطفی است که بر حس خودآگاهی متکی می‌باشد و شامل ظرفیت شخص برای تسکین دادن خود، دور کردن اضطراب‌ها، افسردگی‌ها یا بی حوصلگی‌های متداول و پیامدهای شکست است. افرادی که به لحاظ این توانایی ضعیفند، به‌طور دائم با احساس نومیدی و افسردگی دست به گریبانند، در حالی که افرادی که در آن مهارت زیادی دارند، با سرعت بسیار بیشتری می‌توانند ناملایمات زندگی را پشت سر بگذرانند.
دونده ای که با وجود تمام ناملایمات و سختی‌ها رشد نمود و یکی از ورزشکاران کم‌نظیر ایران شد و پیشنهادات سایر کشورها برای حضور با نام آنها در مسابقات را بخاطر تعصب به کشورش رد کرد. شاگردان او سالها افتخار آفرین این مرز و بوم بودند. از جمله آنها می‌توان به عبدالله خاتمی، جعفر باباخانی، ابراهیم اطاعتی و ده‌ها دونده دیگر اشاره کرد. ربّی فردی بود که زنجان را به کنیای ایران تبدیل کرد، البته مدتهاست با نبود او قهرمان پروری در دوهای استقامت دیده نمی‌شود.
امینه زن بیوه‌ای است که در کنار پسر فلج و ازکارافتاده (که در گذشته عضو ارتش سوریه بوده) و تنها دخترش، با زشتی‌ها، خشونت‌ها و ناملایمات زندگی در حال نبرد است. او در میان جنگ سخت و مرگ‌بارِ کشورش، تنها مانده و برای زنده ماندن خود و خانواده کوچکش در تقلاست.