خانبابا بیانی

معنی کلمه خانبابا بیانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از اثر آفرینان است
نویسنده و استاد دانشگاه. در همدان متولد شد. تحصیلات متوسطه و عالی خود را در مدارس درالفنون و دارالمعلمین عالی به پایان رسانید. سپس برای تکمیل معلومات به اروپا رفت و موفق به اخذ گواهینامه دکترای تاریخ از دانشگاه سوربن پاریس شد.
بیانی از سال 1316 ش در دانشکده ی ادبیات و دانشسرای عالی، مدیریت کل نگارش وزارت فرهنگ، ریاست دانشکده ی ادبیات و دانشگاه تبریز، مدیریت کل دانشگاه تهران، معاونت نخست وزیری و سرپرستی اداره ی کل تبلیغات و انتشارات، نمایندگی مجلس سنا، عضو شورای عالی فرهنگ و پیشاهنگی خدمت کرده است.
آثار او از ترجمه و تألیف بدین قرار است: «روابط سیاسی ایران با دولتهای غرب اروپا در زمان صفویه»، به زبان فرانسه؛ «تاریخ مغول»؛ «تاریخ ایران از آغاز اسلام تا ظهور سلسله پهلوی و تاریخ اروپا از پطر اول تا بیسمارک»؛ «تاریخ دیپلماسی ایران»؛ «توسعه ی کتابخانه های عمومی»؛ «تارخی ژول مازارن صدر اعظم فرانسه»؛ «تاریخ عمومی» در دو جلد؛ «تفوق و برتری اسپانیا»؛ «نهضت های ایران بعد از اسلام»؛ «تاریخ اسلام»؛ «تاریخ ایران».

جملاتی از کاربرد کلمه خانبابا بیانی

نخستین اثر، رازهای سر به مُهر: ناگفته‌های وقایع آذربایجان است به همت حمید ملازاده، روزنامه‌نگار با سابقهٔ تبریز تدوین و تنظیم شده‌است و حاصل تلاش‌های وی برای دستیابی به اسناد محرمانهٔ مربوط به تحولات آن دوره در فرارود ارس است. اثر دوم، بحران آذربایجان ۱۳۲۴–۱۳۲۵، خاطرات روزانه آیت‌الله عبدالله مجتهدی، روحانی مشهور تبریزی از آن وقایع است که به کوشش رسول جعفریان توسط مؤسسهٔ مطالعات معاصر ایران، در ۱۳۸۱ چاپ شده‌است. این کتاب، حاوی عکس‌ها و تصاویر بسیار جالبی از دوران شخصیت‌ها و رهبران این فرقه و نیروهای نظامی و غیرنظامی آن است. کتاب سوم، غائله آذربایجان است که توسط دکتر خانبابا بیانی است و توسط انتشارات زریاب به چاپ رسیده و انتشارات علمی، پخش آن را به عهده گرفته‌است.