نام بخشی

معنی کلمه نام بخشی در لغت نامه دهخدا

نام بخشی. [ ب َ ] ( حامص مرکب ) عمل و صفت نام بخش.

معنی کلمه نام بخشی در فرهنگ فارسی

عمل نام بخش .نام بخشیدن .

جملاتی از کاربرد کلمه نام بخشی

نوفل‌لوشاتو با شماره‌گذاری معابر خیابان ۱۳۳۶ تهران خیابانی در تهران هم‌نام روستای نوفل‌لوشاتو در پاریس است. سفارت بریتانیا، سفارت روسیه، سفارت فرانسه، سفارت ایتالیا و سفارت واتیکان در کنار این خیابان جای دارند. تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷، نام بخشی از این خیابان (خیابان شمالی سفارت بریتانیا)، خیابان چرچیل بود و بخش دیگر (خیابان کناری سفارت فرانسه در تهران) خیابان فرانسه نام داشت.
در پایان این حملات، گیلان تنها منطقه‌ای در ایران بود که وقتی همهٔ کشور در اشغال مغولان بود، واقعاً مستقل مانده بود و حتی سال‌ها بعد، پس از اشغال پرهزینهٔ آن توسط الجایتو ایلخان تنها اسماً نام گیلان به نام بخشی از امپراتوری مغول ثبت شد اما در واقع تحت حکومت دودمان‌های محلی اداره می‌شد.
بخش انجیرلو نام بخشی در بخش انجیرلو شهرستان بیله‌سوار، استان اردبیل در ایران است.
بخش مرکزی شهرستان آوج نام بخشی در شهرستان آوج استان قزوین ایران است. این بخش سه دهستان به نام‌های دهستان حصار ولیعصر، دهستان خرقان غربی و دهستان شهیدآباد دارد.
واژهٔ خْشَثْرَپاون از پارسی باستان، در پهلوی شَترپان و در زبان پارسی نو به شکل شَهربان و شَهرَب درآمده است که این واژه در زبان یونانی به ساتراپ تبدیل شده‌است. شهربان به چم (معنی) استاندار به کار می‌رفته‌است و واژهٔ عربی شرطة به معنی شهربان و پلیس از همین واژهٔ پهلوی «شَتر» به معنی «شهر» گرفته شده‌است. شرطة همچنین نام بخشی از شهر بغداد است.
دریای بیسمارک نام بخشی از آب‌های جنوب غربی اقیانوس آرام است که در جنوب غربی خود به شمال شرقیِ سواحل گینه نو و از شمال غربی تا جنوب شرقی به مجمع‌الجزایر بیسمارک شامل جزایر آدمیرالتی در شمال، ایرلند نو در شرق و بریتانیای نو در جنوب شرقی آن محدود می‌شود. این دریا با مساحت کل ۴۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع در شمال به آب‌های اقیانوس آرام و در جنوب شرقی از طریق تنگه‌های ویتیاز و دامپیر و کانال سنت جرج به دریای سلیمان راه دارد. عمق کلی حوزهٔ آبگیر دریای بیسمارک ۲٬۰۰۰ متر است که در عمیقترین مناطق به ۲٬۵۰۰ متر می‌رسد.
بخش بهمن صغاد نام بخشی در شهرستان آباده در استان فارس ایران است که در تاریخ ۹۸/۷/۱۵ از ترکیب دهستان‌های خسروشیرین و بهمن تشکیل شد. مرکز این بخش شهر صغاد است.
زیلایی، نام بخشی از توابع شهرستان مارگون به مرکزیت ماشمی سفلی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد در ایران است.
بخش سویسه نام بخشی در شهرستان کارون استان خوزستان در ایران است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶،۶۱۶ نفر (۳،۱۳۱ خانوار) بوده‌است.
بخش مرکزی نام بخشی است از توابع شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران.