مشارک

مشارک

معنی کلمه مشارک در لغت نامه دهخدا

مشارک. [ م ُ رِ ] ( ع ص ) انباز. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). انباز. شریک و مشترک. ( ناظم الاطباء ). انباز. شریک. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). شریک. ( از اقرب الموارد ) : سبب را نیز دو رکن نهند تا هر سه رکن در تقسیم مشارک باشند. ( المعجم چ دانشگاه ص 32 ).
- مشارک کردن ؛ سهیم و شریک ساختن. انباز کردن.
- مشارک گردانیدن ؛ سهیم گردانیدن. انباز ساختن : این صنعت را از آن جهت تسهیم خواندند که شاعر دیگری را در دانستن بعضی از آنچه نظم خواهد کرد مساهم و مشارک گردانیده است. ( المعجم چ مدرس رضوی ص 278 ).
|| ریح مشارک ؛ بادی که به باد «نکبا» قریب تر باشد از دو بادی که میان آن هر دو می وزد. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). بادی که به باد شمال شرقی نزدیکتر باشد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مشارک در فرهنگ عمید

شریک، انباز.

معنی کلمه مشارک در فرهنگ فارسی

شریک، انباز
( اسم ) شریک انباز : سبب را نیز دوقسم نهند تا هر سه رکن در تقسیم مشارک باشند .

معنی کلمه مشارک در دانشنامه عمومی

مشارک روستایی در دهستان مهیار بخش مرکزی شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ بدون جمعیت بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه مشارک

بر اساس اولین نتایج غیررسمی اعلام شده ۴۴ درصد از ۳ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۲۶۰ واجد شرایط در رای‌گیری شرکت کرده‌اند. کمیسیون مرکزی انتخابات آلبانی تا ساعت ۲۰۰۰ به وقت محلی زمان انتخابات را به علت پایین بودن میزان مشارکت تمدید کرد علت پایین بودن میزان مشارک عید فطر و گرمای هوا عنوان گردید. در پی پایان مهلت رای‌گیری، صندوق‌ها به محل شمارش آراء منتقل شد.
با چرخ کمال تو مشارک با دهر جمال تو مصاحب
در نعت بقا نیست کسی با تو مشارک وجه تو بود باقی و باقی همه هالک
اگر ز روی نسب سیدی مشارک اوست فضیلت حسبش بس بود تفاوت بین
زنان جوان برای تغییر یک مؤسسه غیرانتفاعی در کابل افغانستان است. این انجمن از ده‌ها عضو داوطلب زن و مرد تشکیل شده‌است. اعضای «زنان جوان برای تغییر» به ایدئال‌های توانمند سازی زنان، و بهبود زندگی‌شان توسط مشارک اقتصادی و اجتماعی، توانمندی سیاسی، آگاهی و دادخواهی متعهد هستند و برای افغانستانی عاری از تبعیض مبارزه می‌کنند.