مهیار
معنی کلمه مهیار در لغت نامه دهخدا

مهیار

معنی کلمه مهیار در لغت نامه دهخدا

مهیار. [ م َهَْ ] ( اِ ) نامی از نامهای مردان. ماهیار.
مهیار. [ م َهَْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش حومه شهرستان شهرضا، واقع در 20هزارگزی شمال شهرضا. متصل به شوسه اصفهان به شهرضا. دارای 1261 تن سکنه. آب آن از قنات است. کاروانسرای شاه عباسی دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10 ).
مهیار. [ م َهَْ ] ( اِخ ) ابن مرزویه ، مکنی به ابوالحسن. کاتب فارسی دیلمی شاعر مشهور. متوفی در 428 هَ. ق. معاصر سید رضی است و به عربی شعر می سروده است. دیوانی دارد. درباره او گفته اندکه جامع فصاحت عرب و معانی عجم بوده است. برخی او را ایرانی الاصل می دانند که در بغداد متولد شده و منزل او در درب ریاح در کرخ بوده است و همانجا درگذشته. وبرخی نوشته اند که او در دیلم متولد شد و در بغداد برای ترجمه مطالب از فارسی به عربی به استخدام درآمدو مجوسی بود و به سال 394 هَ. ق. نزد شریف رضی اسلام آورد و شعر و ادب را نیز نزد وی آموخت و گویند او در مذهب تشیع راه غلو پیش گرفت و برخی صحابه را سب می نمود. ( از الاعلام زرکلی ج 8 ص 264 ). مهیار در شب یک شنبه پنجم جمادی الثانیه 428 هَ. ق. درگذشته است. رجوع به مقدمه دیوان او چ مصر سال 1344 هَ. ق. شود.

معنی کلمه مهیار در فرهنگ فارسی

کیلومتری شمال شهرضا واقع است . جلگه و معتدل است و ۱۲۶۱ تن سکنه دارد . محصولش غلات پنبه خربزه و هندوانه میباشد . ابوالحسن یا ابوالحسین ابن مرزویه دیلمی ( ف. ۴۲۶ یا ۴۲۸ ه.ق . ) از کاتبان و
ابن مرزویه مکنی به ابوالحسن کاتب فارسی دیلمی شاعر مشهور .

معنی کلمه مهیار در فرهنگ اسم ها

اسم: مهیار (پسر) (فارسی) (تلفظ: mah yār) (فارسی: مَهيار) (انگلیسی: mah yar)
معنی: ماهیار، نام پهلوان ایرانی، ( اَعلام ) ) پیرمردی مهمان نواز در روزگار بهرام گور، ) پهلوان ایرانی که نام او دو بار در گرشاسب نامه ی اسدی طوسی آمده، اول در جنگ اول گرشاسب با لشکر بهو، دوم در جنگ دوم گرشاسب با سالاران بهو، ) مهیار دیلمی: [قرن هجری] شاعر عرب زبان ایرانی، از شاگردان شریف رضی، ( = ماهیار )

معنی کلمه مهیار در دانشنامه عمومی

مهیار (شهرضا). مهیار ( شهرضا ) ، روستایی قدیمی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرضا در استان اصفهان ایران است.
این روستا در دهستان دشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۳۶۲ نفر ( ۳۴۷خانوار ) بوده است.
روستای مهیار دارای قدمتی برابر با حکومت ساسانیان می باشد. اولین خانه انصاف در دوران پهلوی در این روستا تأسیس گردید. همچنین این روستا در مسیر اصلی راه شاهی دوران صفویه بوده و یکی از اولین و مهمترین کاروانسراهای عباسی در این روستا ساخته شد؛ که به تازگی بازسازی و برای بازدید در اختیار عموم قرار گرفته است. روستای مهیار یکی از بزرگترین روستاهای کشور می باشد که به خاطر قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی اصفهان - شیراز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاهزاده حسین و امامزاده شاه علی از مکانهای زیارتی و تفریحی هستند که مسافرین در آن اسکان یافته و به استراحت می پردازند. [ نیازمند منبع] مهیار با توجه با جاذبه های زیبا و گردشگری هرساله میزبان بسیاری از هموطنان عزیزمان میباشد. دکتر یوسف نادری درشوری از فعالان کشاورزی این منطقه می باشد. [ نیازمند منبع] قاپچی، سنگ و فیل، کوچه باغها، کلاغازی، غار دوچشم، باب حسن از دیگرمکان های دیدنی مهیار میباشد [ نیازمند منبع] استاد علیرضا افتخاری مهیاری اصالتا اهل همین روستا هستند.
مهیار (قائنات). مهیار روستایی در دهستان مهیار بخش مرکزی شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۴۷ نفر ( در ۱۶ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه مهیار

کافی است بگوییم که تعداد پیشینه‌ها و اسناد از آذربایجان به زبان پهلوی به قدری زیاد است که شکی نیست که این در واقع زبان مادری آذربایجان قبل از ورود ترکها بوده است. بسیاری از واژگان در واژگان آذری کنونی در واقع منشأ پهلوی هستند. (به مطالعات موجود در نشریه ادبیاات دانشگاه تبریز ، توسط دکتر مهیار نوابی ، 5 ، مراجعه کنید)   همچنین به فرهنگ نامه کمال الدین تفلیسی و عجایب المخلوقات توسط نجیب الدین همدانی مراجعه کنید و کتاب مجمع التواریخ و القصص و اسکندر-نامه الکترونیکی قدیم برای فهرست از وازگان. )
علاوه بر تیتراژ ابتدایی و پایانی سریال پرده نشین، دو قطعه ساز و آواز، با نام‌های تابلوی شماره یک و تابلوی شماره دو، نیز از جمله ساخته‌های مهیار علیزاده برای این سریال است. تابلوی شماره یک، همراه با دکلمهٔ فرهاد آییش و آواز علیرضا قربانی و تابلوی شماره دو، شامل آوازی از علیرضا قربانی است.
سوی راست لشکر به مهیار داد سوی چپ به بهپور سالار داد
آلبوم افسانه چشمهایت در ۱۹ آبان ۱۳۹۸ با آهنگسازی مهیار علیزاده و به همراه همایون شجریان و با بر روی اشعاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی توسط مؤسسه آهنگ اشتیاق منتشر شد.
بُزن آباد جدید یا بُزن آباد روستایی در دهستان مهیار بخش مرکزی شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۵۶۹ نفر (در ۱۴۶ خانوار) بوده‌است.
من به مدیحت یکی قافیه بستم کز آن مهر خموشی بلب فکرت مهیار زد
شدش صید نظاره شخص مهیار ز همراهان خود گشتش طلبکار
آن قوّت از کجاست کسی را که از بنان بازوی کلک اخطل و مهیار بشکند؟
اَچونی روستایی در دهستان مهیار بخش مرکزی شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است.
زیرنج روستایی در دهستان مهیار بخش مرکزی شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است.
دره سفید روستایی در دهستان مهیار بخش مرکزی شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی ایران است.
از یار همان یار دیت گیرد و بس با یار از این جهان چو مهیار شود
چندر بدن را دریای وفاداری موج زن گردید و کشتی شکیبائی قرین شکن در طلب مرد راه نزد شاه فرستاد شاه نزد او مرده را فرستاد جامه کفر بر تن چاک زد و از بت پرستی رسته زنار گسست علم ایمان بربام افلاک زد قالب تهی کرد و به مهیار پیوست
آن آل بویه رفتند، امّا به روزگاران دارد روانشان شاد، مهیار دیلمانی
تابستان شاد نام برنامه تلویزیونی ۹۰ قسمتی است که از ابتدای تابستان ۱۳۸۹ روز آنتن شبکه ۲ سیما ایران رفت. منصور بنی هاشمی کارگردان این مجموعه تلویزیونی بوده و شش تدوینگر به صورت همزمان تدوین آن را بر عهده دارند که عبارتند از منصور بنی هاشمی، مجتبی فلاحی، علیرضا کریمی، مهیار اردکانی، شیدا شکری، و سرابی. این مجموعه تلویزیونی تصویربرداران{ وحید بصائری-احمد عسگریان زاده-مهدی عفتی-علی اسفندیاری-علی قدیانی} هر روز از شبکه دو سیما پخش می‌شد. این برنامه، کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیماست.
تعدادی از همکاران مجله طنز خطخطی عبارتند از: نازنین جمشیدی، مهیار چاره‌جوی، بزرگمهر حسین‌پور، همایون حسینیان، حسام دادخواه، جواد داوری، کامبیز درم‌بخش، علی دریاکناری، محمدعلی رمضانپور، پدرام سلیمانی، آیدین سیارسریع، مهرداد نعیمی، احمد عربانی، مهدی عزیزی، حسن غلامعلی‌فرد، ابراهیم اسدی، علیرضا کاردار، احمدرضا کاظمی، احسان گنجی، ابوالفضل محترمی، فیروزه مظفری، مهرشاد مرتضوی، امین منتظری، وحید میرزایی، سعید نقدی