یک طرف

معنی کلمه یک طرف در لغت نامه دهخدا

یک طرف. [ ی َ / ی ِ طَ رَ ] ( اِ مرکب ، ق مرکب ) یک سو و یک کناره و در یک کنار. ( ناظم الاطباء ).
- یک طرف افتادن ؛ مقابل شدن. طرف شدن. ( آنندراج ).
- یک طرف شدن ؛ یک طرف افتادن. مقابل شدن. طرف شدن. ( غیاث ).

معنی کلمه یک طرف در فرهنگ فارسی

یک سو یک جانب ازسویی ازجانبی : یک طرف دستبرد مالیه یک طرف گیر و دار نظمیه. (بهار )

جملاتی از کاربرد کلمه یک طرف

بطن سوم یا بطن میانی یکی از بطن‌های مغزی حاوی مایع مغزی-نخاعی در دیانسفالون است. تالاموس‌ها در طرفین بطن سوم قرار می‌گیرند. این بطن از یک طرف با بطن‌های طرفی و از طرف دیگر با بطن چهارم ارتباط دارد. بطن سوم از طریق سوراخ مونرو با بطن طرفی و توسط مجرای سیلویوس (مجرای مغزی) با بطن چهارم مرتبط است. مسیر مایع مغزی-نخاعی از بطن‌های طرفی به بطن سوم و سپس بطن چهارم است. مایع مغزی-نخاعی از شبکه کوروئیدی (که توده‌ای مویرگی است) هر یک از بطن‌ها ترشح می‌گردد.
پدر، مادر، دو خواهر و دو برادر به همراه یک دزد و یک پلیس در یک طرف رودخانه قرار دارند. این افراد می‌خواهند به سمت دیگر رودخانه بروند.
گریه شبنم ز یک سو، خنده گل یک طرف غم ز حیرت مانده خشک و، دامن صحرا تراست
تاری سازی از خانوادهٔ رباب است که از ترکیبی از چوب، فلز، استخوان، و پوست و رودهٔ حیوان ساخته می‌شود. تار سازی زهی است که با مضراب نواخته می‌شود. طول تار حدود ۹۳ تا ۹۶ سانتی‌متر است و طول قسمت مرتعش سیم‌ها (یعنی فاصلهٔ خرک تا شیطانک) ۶۶ سانتی‌متر است. مضراب تار قطعه‌ای برنجی است که یک طرف آن موم مخلوط با خاکستر و پشم یا کرک است.
هم مهر دارد هم حیا بر نعشم آریدش چرا؟ خویشان به شیون یک طرف خصمان به غوغا یک طرف
نباشد یک الف یک حرف یک طرف نه معنی و نه صورت بس کن این حرف
جهانگردان از تبریز همواره به عنوان شهری که توسط باغات احاطه شده یاد کرده‌اند. به‌طوری‌که گاهی از این شهر با عنوان «باغ شهر ایران» نام برده‌شده‌است. در نام بیشتر محلات قدیمی تبریز همچون باغمیشه، تپه‌لی باغ، قرمزی باغ، کوچه‌باغ و باغ‌شمال، ترکیبی از واژه «باغ» دیده می‌شود. با گسترش شهر و ساخت و ساز در سال‌های اخیر، بیشتر این باغ‌ها تخریب شده و به مناطق مسکونی و تجاری تبدیل شده‌اند. آغاز روند تخریب باغات در تبریز به دوران اصلاحات ارضی در سال‌های ۱۳۴۰ برمی‌گردد که بعد از اجرای این طرح اکثر روستاییان، مزارع و باغات خود را فروخته و به حاشیه شهرها مهاجرت کردند و این امر باعث تخریب ۵۰ باغ تبریز از یک طرف و ایجاد پدیده حاشیه‌نشینی در حومه شهر شد.
یک طرف زنهار جوی و یک طرف تکبیر گوی بانک و فریاد از دو سوی این یا علی آن یا عمر
و بسا باشد که در میان دو نفر بیشتر اسباب محبت هم رسد و به این سبب، محبت زیاد می شود و گاه است در یک طرف، بعضی اسباب محبت هست و در یک طرف دیگر نیست و به این جهت دوستی از یک طرف است.
اقبالم ار بلند شود در برم شبی دل یک طرف نشنید وجانانه یک طرف
که طراحی بسیار ساده ای دارند به گونه ای که ممبران مورد نظر یا درون یک لوله متخلخل قرار می‌گیرد یا بر روی سطح داخلی لوله پوشش داده می‌شود. این لوله مصرفی می‌بایست قادر به تحمل فشارهای مورد نیازدر حین کار باشد. آب از یک طرف لوله وارد شده و همزمان با جریان رو به جلوی آن در درون لوله، بخشی از آن به صورت عرضی نفوذ خواهد نمود. قسمت نفوذ کرده که همان محصول مورد نظر است در پوسته بیرونی لوله جمع‌آوری می‌گردد.
پافشاری مبارزان و کمک انقلابیون قفقاز توانست مهاجمان را به عقب راند. شهر رشت بار دیگر به‌دست انقلابیون افتاد. حیدر عمواوغلی بدان سامان شتافت تا بکار سامان دهد. اما اختلاف ریشه دار از یک طرف و تحریکات حکومت قوام و انگلیس‌ها از طرف دیگر کار را به آنجا رساند که میرزا کوچک خان عده‌ای از سران نامدار کمونیست را برای مذاکره به جنگل دعوت و آنها را غافل گیر کرده، به قتل رساند [نیازمند منبع] و به این ترتیب زمینه پیروزی قوای دولتی فراهم گردید.
بانکسیا میخی به صورت درختچه یا درخت کوچک تا ۵ متر (۱۶ فوت) رشد می‌کند بالا، بدون غده چوبی. این یک یا چند تنه اصلی با پوست خاکستری صاف و شاخه‌های زیادی دارد. ساقه‌های جوان پوشیده از موهای درشت است اما با افزایش سن ساقه‌ها از بین می‌روند. برگ‌ها به صورت قلمی با لبه‌های دندانه دار هستند و از یک طرف تا پنج دندان در امتداد هر طرف دارند. دامنه آنها از ۱ تا ۴ سانتیمتر (۰٫۳۹ تا ۱٫۵۷ اینچ) طولانی و ۰٫۵ تا ۱٫۵ سانتیمتر (۰٫۲۰ تا ۰٫۵۹ اینچ) پهن، روی دمبرگ ۲ تا ۳ میلی‌متر سطح فوقانی سبز مات است. مانند ساقه‌ها، هر دو سطح برگ در جوانی با موهای درشت پوشانده می‌شود، اما به زودی از بین می‌روند.
برد الکترونیکی یک لایه اغلب برای مدارهای الکترونیکی که ساده هستند و به صورت معمولی کار می‌کنند کاربرد دارند. در این نوع بردها تنها بر روی قسمتی از یک طرف آنها می‌توان لایه نازک مسی را مشاهده نمود و برای اتصال تنها یک طرف قابلیت استفاده دارد.
یک طرف با حق ز عصیان در خضوع یک طرف بی‌صبر و تاب از درد جوع
با دیده و دل از دو سو ماندم به بند غم فرو اندوه پنهان یک طرف آشوب پیدا یک طرف
یک طرف رشک رقیبان یک طرف درد فراق بهر مردن هرچه گردون خواست کرد آماده‌ام
لرد اکلند نماینده بریتانیا در سال ۱۸۳۸ میلادی در طی معاهده سه‌جانبه لاهور که میان او، راجت سینگ و شاه شجاع درانی که از مقام خود خلع شده بود نام افغانستان را به شاه شجاع تحمیل کرد و قلمرو درانی را در این قرارداد به جای عبارت خراسان با نام افغانستان مورد خطاب قرار داد و این اولین باری بود که در قراردادی که یک طرف آن ظاهرا دولت درانی قرار دارد نام قلمرو تحت فرمان این دولت افغانستان خطاب میشود.
افغان‌ها پس از تصرف تهران در سمت شمال این محوطه پلی ساختند که در مقابل آن دروازه‌ای احداث شد که آن را ارگ نامیدند. ارگ تهران و برخی از ساختمان‌های درون آن ساخته دوران صفوی و زندیه است. این ارگ در زمان آغامحمدخان تقریباً در شمال تهران آن زمان قرار داشت و یک طرف آن به حصار شهر و طرف دیگرش متصل به شهر بود اما در سال‌های بعد و با توسعه شهر تهران و ایجاد خیابان‌های جدید، ارگ در نقطه مرکزی تهران قرار گرفت.
پیش مژگان درازت که هدف خواهد شد؟ چون تو بر یک طرف افتی که طرف خواهد شد؟