پرمنگنات
معنی کلمه پرمنگنات در لغت نامه دهخدا

پرمنگنات

معنی کلمه پرمنگنات در لغت نامه دهخدا

پرمنگنات. [ پ ِ م َ گ َ ] ( فرانسوی ، اِ ) رسوب اَسید پرمنگانیک. و اسید پرمنگانیک از اسیدهای مشتق از مغنیسیا است.

معنی کلمه پرمنگنات در فرهنگ معین

(پِ مَ گَ ) [ فر. ] (اِ. ) ماده ای شیمیایی ا ست با نام پرمنگنات پتاسیم ، بنفش تیره و حلال در آب . در پزشکی برای شست و شو و ضدعفونی زخم ها و در منزل برای گندزدایی سبزی ها و میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

معنی کلمه پرمنگنات در فرهنگ عمید

هر یک از نمک های اسیدپرمنگانیک که خاصیت اکسیدکنندگی دارد.

معنی کلمه پرمنگنات در دانشنامه عمومی

پرمنگنات نام عمومی برای ترکیب شیمیایی حاوی یون منگنات ( VII ) است که در آن منگنز در حالت اکسایش +۷ قرار دارد. یون پرمنگنات ( VII ) یک عامل اکسنده قوی است و دارای ساختار هندسی چهار وجهی می باشد . محلول های پرمنگنات به رنگ بنفش بوده و در محیط خنثی یا کمی قلیایی پایدار هستند. و در چند اتمی انیون ها هست
• آمونیوم پرمنگنات، NH4MnO4
• پرمنگنات کلسیم، Ca ( MnO4 ) 2
• پرمنگنات پتاسیم، KMnO 4
• سدیم پرمنگنات، NaMnO4
• پرمنگنات نقره، AgMnO4
• پرکلرات، یون مشابه با اتم مرکزی کلر ( VII )

معنی کلمه پرمنگنات در دانشنامه آزاد فارسی

پِرمَنگِنات (permanganate)
(یا: مَنگَنات (VII)) نمکی شامل یون MnO-۴، حاصل از اسید پرمنگانیک. جامد آن ارغوانی و محلول آن بنفش تیره و عامل اُکسایِشی قوی است. به منزلۀ گندزُدا به کار می آید. حاصل اکسایش پِرمنگنات در محیط قلیایی دی اکسید منگنز، و در محیط اسیدی نمک منگنز دوظرفیتی است. عمدۀ ترکیبات پرمنگنات مشتمل بر پرمنگنات پتاسیم، حاصل از واکنش دی اکسید منگنز و هیدروکسید پتاسیم، است.

معنی کلمه پرمنگنات در ویکی واژه

ماده‌ای شیمیایی ا ست با نام پرمنگنات پتاسیم، بنفش تیره و حلال در آب. در پزشکی برای شست و شو و ضدعفونی زخم‌ها و در منزل برای گندزدایی سبزی‌ها و میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه پرمنگنات

هیدروکربنهای آروماتیک با زنجیرهای جانبی اشباع شده، با آزمون با آزمون ناتوانی در بی‌رنگ کردن برم در کربن تتراکلرید (بدون آزاد شدن هیدروژن برومید) و با آزمودن ناتوانی در بی‌رنگ کردن محلول سرد، رقیق و خنثای پرمنگنات از آلکنها باز شناخته می‌شوند. (اکسایش زنجیرهای جانبی به شرایط سخت تری نیاز دارد)