گندزدایی

معنی کلمه گندزدایی در لغت نامه دهخدا

گندزدایی. [گ َ زَ / زِ / زُ ] ( حامص مرکب ) ضدعفونی کردن. ( واژه های مصوبه فرهنگستان ).

معنی کلمه گندزدایی در فرهنگ عمید

از بین بردن و نابود کردن بوهای بد و میکروب ها به وسیلۀ مواد مخصوص، ضد عفونی.

معنی کلمه گندزدایی در فرهنگ فارسی

از بین بردن میکربها و عوامل میکربی ضد عفونی کردن .

معنی کلمه گندزدایی در فرهنگستان زبان و ادب

{disinfection} [مهندسی محیط زیست و انرژی] فرایند از بین بردن یا غیرفعال کردن ریزاندامگان های بیماری زا در آب یا فاضلاب

معنی کلمه گندزدایی در ویکی واژه

فرایند از بین بردن یا غیرفعال کردن ریزاندامگان‌های بیماری‏زا در آب یا فاضلاب.

جملاتی از کاربرد کلمه گندزدایی

جداسازی و پاکسازی: توصیه‌های استاندارد حفاظت تماسی برای کارکنان بهداشتی. گندزدایی با هیپوکلریت یا ضدعفونی‌کننده‌های فنلی انجام می‌شود. رعایت معیارهای جداسازی توصیه می‌شود.
انجام توصیه‌های استاندارد برای کارکنان بهداشتی . انتقال از طریق تماس جنسی و پیوند بافتی نیز در مواردی گزارش شده‌اند. گندزدایی (ضدعفونی) محیط می‌تواند با محلول هیپوکلریت ۰٫۵٪ انجام شود.
جهت بارگیری و ترابری نمونه‌های این محصول باید دقت و احتیاط کافی لحاظ شود. در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی گراد ذخیره‌سازی شود. حین نمونه‌گیری باید از استنشاق این ماده و تماس پوستی اجتناب به عمل آید و از وسایل مناسب ایمنی استفاده شود. حمل کانتینرها با احتیاط صورت پذیرد، زیرا پس ماندها قابل احتراق هستند. هنگام پاکسازی یا تعمیر وسایل آلوده شده با این محصول می‌بایست از کلیه لباس‌ها و وسایل ایمنی مانند ماسک، لباس مناسب، دستکش و چکمه استفاده شود تا از هرگونه تماس مستقیم جلوگیری شود. بشکه‌های خالی و غیرقابل برگشت ایزوسیانات با استفاده از آب گندزدایی شود. درب بشکه باز گذاشته و تا حداقل ۴۸ ساعت به همین صورت باقی بماند. پس از ۴۸ ساعت با حلال کربنات سدیم (۵ تا ۱۰٪) شسته شود.
خاک گلدان موجود در بازار برای جلوگیری از شیوع علف هرز و بیماری‌های گیاهی گندزدایی می‌شود. دوباره به‌کارگیریِ خاک گلدان‌هایی که به صورت تجاری فروخته می‌شوند ممکن است به شرطی که بقایای ریشهٔ گیاه، قارچ، علف‌های هرز و حشرات دیگر با حرارت از مخلوط حذف شوند و تنها پس از آن کاشت جدید انجام شود. خاک گلدان بسته‌بندی‌شده در کیسه‌های مختلف از ۲ تا ۲۰ کیلوگرم فروخته می‌شود.
انجام توصیه‌های استاندارد برای کارکنان بهداشتی. تماس‌های شخصی به ندرت باعث انتقال بیماری می‌شوند هر چند آلودگی مدفوعی و شستشوی دقیق دست‌ها باید مدنظر قرار بگیرد. محلول‌های ضدعفونی مثل هیپوکلریت می‌توانند گندزدایی را در حد مورد نیاز انجام دهند.
جداسازی و پاکسازی: توصیه‌های استاندارد به کارکنان بهداشتی. افراد مبتلا در ۷۲ ساعت اول می‌توانند باعث آلودگی پشه‌ها (و گسترش سریع بیماری) شوند. ویروس توسط گرما (۸۰ درجهٔ سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه) و گندزدایی استاندارد از بین می‌رود.
اتاق‌ها و مناطق دربسته معمولاً با گاز یا آئروسل‌ها گندزدایی می‌شوند. اگر آلودگی‌زدایی برای جاده و خیابان لازم باشد می‌توان از کلرین - کلسیم استفاده کرد. در بلندمدت طبیعت با خشکی و پرتو فرابنفش محیط را ضدعفونی خواهد کرد.
انجام توصیه‌های استاندارد برای کارکنان بهداشتی. مواظبت از ترشحات و قطرک‌های پراکنده شده در افراد در معرض نوع تنفسی. گرما، گندزدایی با هیپوکلریت ۲٪ تا ۵٪ و قرار گرفتن اشیای آلوده در معرض آفتاب خطر باکتری را از میان می‌برد.
همچنین برای از بین بردن منبع بیماری (آب آلوده)، آب وسایل خنک‌کننده نظیر کولر و… و همچنین محل‌هایی نظیر بخش سونای استخر به موقع تعویض شده یا با گندزدای مناسب (عموماً کلر) گندزدایی گردد.
گروه‌های مراقبت، گروه‌هایی از ۱۰ تا ۱۵ داوطلب هستند، آموزش دهندگان سلامت مبتنی بر جامعه، آن‌هایی هستند که به‌طور منظم با هم ملاقات دارند. تجزیه و تحلیل موانع یک ابزار ارزیابی سریع مورد استفاده در پروژه‌های تغییر رفتار جهت شناسایی تعیین کننده‌های رفتاری است. گندزدایی کلی جامعه محور، یک ابزار تغییر رفتار مورد استفاده در بخش گندزدایی برای مناطق روستایی در کشورهای در حال توسعه می‌باشد که هدف آن جلوگیری از اجابت مزاج در فضای باز است. روش مورد استفاده شرم، انزجار و فشار همسالان پس از یک فرایند تحریک اولیه منجر به ساختن فوری واستفاده طولانی مدت از توالت می‌شود.